Nog 1 verslaving

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Ik ben gedoopt op 1 september 2013 en ben van veel verslavingen verlost in de naam van Jezus Christus. Alleen is er nog één verslaving waar ik tegen strijd en het probeer te laten, maar het lukt me niet: zelfbevrediging. Ik weet zelf namelijk heel goed dat het een zonde is. Ik bid Jezus om ervan verlost te worden, maar na 1-2 weken komt het weer naar boven en ik kan het niet tegenhouden. Het doet me vreselijk veel pijn. Na iedere keer ga ik op mijn knieën en beleid ik mijn zonden, maar ik voel me zo schuldig. Ik heb God van harte lief en daarom hoor ik dit niet te doen. Punt! Kan misschien iemand mij hierin adviseren, want door de genade van onze Heere Jezus Christus wil ik hiervan verlost. Ik geloof dat veel mensen hier ook last van hebben, maar het niet durven te vertellen bij bijvoorbeeld hun dominee, want het is iets waar je je heel diep voor schaamt. Maar de grootste schaamte is tegenover onze lieve Heere Jezus Christus, die met de prijs van Zijn bloed heeft betaald voor schuldige mensen als ik en die Zijn bloed niet heeft verdiend.

Antwoord

12 reacties
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo vraagsteller,

fijn dat je wilt strijden om die verslaging los te kunnen laten.
Ik heb ervaren dat je vaak niet in dit ene punt kunt strijden, maar dat je in je hele leven volgens de wil van God moet leven. Dan kan hij ook in dit punt helpen.
Jezus zegt:
Mat. 12: 43 Wanneer nu de onreine geest uit de mens weggegaan is, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar hij vindt die niet. 44 Dan zegt hij: Ik zal teruggaan naar mijn huis, waar ik uit weggegaan ben; en wanneer hij komt, vindt hij het leeg, geveegd en opgeruimd. 45 Dan gaat hij weg en neemt zeven andere geesten met zich mee, die meer verdorven zijn dan hijzelf, en wanneer zij naar binnen gegaan zijn, gaan zij daar wonen; en het einde van die mens wordt erger dan het begin. Zo zal het ook met dit verdorven geslacht zijn.

Deze tekst laat zien dat als je het slechte uit je leven wegdoet maar daarvoor in de plaats je hart niet met het goede vult, dat je dan niet de kracht zult hebben om te strijden.
Als je deze zonden loslaat maar je tijd niet met een leven volgens de wil van God vult, dan zul je niet kunnen bestaan. Denk je er vaak over na, hoe je volgens de wil van God kunt leven?

De christenen in de bijbel deden dat zo:
Hand. 2: 42 En zij volhardden in de leer van de apostelen en in de gemeenschap, in het breken van het brood en in de gebeden. (...) 44 En allen die geloofden, waren bijeen en hadden alle dingen gemeenschappelijk; 45 en zij verkochten hun bezittingen en eigendommen en verdeelden die onder allen, naar dat ieder nodig had. 46 En zij bleven dagelijks eensgezind in de tempel bijeenkomen, en terwijl zij van huis tot huis brood braken, namen zij gezamenlijk voedsel tot zich, met vreugde en in eenvoud van hart;
47 en zij loofden God en vonden genade bij heel het volk....

Deze christenen hielden zich (naast hun werk) altijd met de dingen van God bezig. Ze waren elke dag samen en deelden alles met elkaar wat ze hadden. Zo brachten de liefde, die Jezus leerde, in de praktijk. Als je elke dag met je geloofsbroeders en -zusters samen bent om met hen te bidden, over de bijbel te praten, God te dienen en elkaar te helpen op de smalle weg te lopen dat heb je geen behoefte meer aan zulke zonden. Hoe kan je, nadat je de hele avond over God hebt gepraat, dan opeens zulke zonden doen?
Maar als je je tijd vult met zinloze en lege dingen van deze wereld, dan zul je geen kracht hebben om de zonden los te laten.
Ik communiceer er graag over. Schrijf gerust: emaildfj1@gmail.com
AHHK76
boekentips:
Titel:(Seksuele afgoderij) De strijd van de man & Gods weg naar overwinning
Schrijver: Steve Gallagher
Uitgegeven via Stichting Heart Cry
Titel: Strijdlust: Als lust een strijd is
Schrijver: Harko Ijkema
Uitgegeven via Stichting De Hoop
Robert
Er is geen enkele reden om zelfbevrediging als zonde te zien.
Sterker nog, Leviticus 15 geeft zelfs aanwijzingen over hoe om te gaan met zelfbevrediging en de 'onreinheid' (vies worden, bv. doordat het zaad op kleding is terecht gekomen) die het gevolg daarvan is.

Leviticus 15:
16 Wanneer een man een zaadlozing heeft gehad, moet hij zijn kleren en zijn hele lichaam met water wassen en blijft hij tot de avond onrein. 17 Alles van stof of leer waarop het zaad is terechtgekomen, moet met water worden gewassen en blijft tot de avond onrein. 18 Wanneer een man en een vrouw gemeenschap hebben gehad en er bij de man een zaadlozing heeft plaatsgevonden, moeten beiden zich met water wassen en blijven ze tot de avond onrein.

Er wordt zowel gesproken over een zaadlozing bij seks tussen man en vrouw, en als een man alleen een zaadlozing heeft. Het 'onrein' zijn is niet hetzelfde als zondig zijn. Het gaat dan over de hygiëne, net zoals bv. bij vrouwen die ongesteld zijn.

Nergens staat geschreven dat zelfbevrediging een zonde is.
Ik zou het ook eerder zien als een uitweg om te voorkomen dat je gefrustreerd en opgewonden door het leven gaat. Het is ook niet goed voor je teelballen om lang geen zaadlozing te hebben. (Sterker nog, dan krijg je meestal een zaadlozing als je slaapt).

Een laatste argument is soms dat bij zelfbevrediging er sprake is van zondige gedachten, en dan vooral vanwege de 'begeerte'. Als eerste, bij een 'natte droom' komt meestal ook een expliciete droom. Dus jezelf niet bevredigen houdt echt de 'zondige gedachte' niet weg. (Sterker nog, mannen die lang geen uitweg geven aan hun lichamelijke behoeften zullen juist veel meer gedachten en verlangens krijgen).
En er is nogal een verschil tussen een 'begeerte' en een fantasie. Een begeerte is iets waarvan je daadwerkelijk hoopt dat het plaatsvindt. Sterker nog, je zet er dan je zinnen op. (zoals de letterlijke vertaling is van het woord dat Jezus gebruikt). In dat verband gaat de begeerte inderdaad vooraf aan de zonde.
Een fantasie kan ook iets zijn waarvan je niet hoopt dat het uitkomt. Uiteraard ligt er een dun lijntje tussen begeren en fantaseren. En daar kan je je mooi op richten bij zelf onderzoek. Wat begeer ik, en wat fantaseer ik. Echt makkelijk maak je jezelf er pas vanaf als je jezelf alles ontzegt in de hoop dat 'veilig' te zijn, en daardoor dus juist geen idee meer hebt van wat fantasie is en wat begeerte is.

Gevoelsmatig denken sommige christen dat zelfbevrediging een zonde is.
Daar is geen enkele reden voor. En ons gevoel is in ieder geval geen goede maatstaf.
AHHK76
Het is een fabeltje dat het voor (de gezondheid van) een man nodig is om af en toe een zaadlozing te hebben... De zaadproductie past zich gewoon aan. Mocht er wel een natte droom komen, dan is het iets anders als dat je zelf bewust een zaadlozing opwekt.
Daniel
@AHHK76
Mijn zeer gereformeerde opa zei het vroeger al, een kraan die niet gebruikt wordt gaat vanzelf druppelen.
En hoeveel orthodoxe gereformeerde mannen zijn er die nooit de hand aan zichzelf geslagen hebben .... , 1%?
Als een enkele keer mastuberen een verslaving is, kunnen we geen ambtsdragers, dominees en kosters meer handhaven in onze kerken.
Toch?
Ruben92
Goede reactie van @Daniel en @Robert. Hoewel masturberen zeker wel zonde 'kan' zijn. Het gaat er natuurlijk om hoe je er mee omgaat. Als je inderdaad verslaafd bent of het gebruikt om te vluchten van je problemen, dan is het zeker zonde. Omdat werpt al uw bekommernis op Hem. Dus als het zo wordt gebruikt is het wel degelijk zonde. Maar inderdaad een enkele keer lijkt mij niet zondig eerlijk gezegd..
AHHK76
Beste mannen,
De vraagsteller vraagt niet of jullie hem willen helpen om dit probleem niet meer als zonde te zien... Hij vraagt hoe hij van dit probleem afkomt, wat tussen hem en God instaat. Dat is terecht! Als dat zijn beleving is, dan kunnen jullie hem echt niet helpen door te zeggen, dat het geen zonde is of niet zo erg! Hij voelt zich dan misschien nog meer eenzaam en onbegrepen in zijn strijd.
Er is geen kind van God wat niet zondigt, maar daarom mogen wij de zonde nog niet goedpraten. Of vinden jullie het goed wat David deed? Het lijkt erop dat jullie uitgaan uit van de praktijk en niet van Gods Woord. Jullie voelen allemaal aan dat het heel moeilijk is, om met reine gedachten te masturberen. Ik vind het knap als jullie dat als mannen kunnen, als vrouw kan ik dat niet! De Bijbel is duidelijk over onreinheid. Jezus was/is heilig en Hij wil dat wij heilig leven.
Ruben92
@AHHK76 . Mijn reactie was eigenlijk meer een aanvulling/feedback op wat Daniel en Robert hebben geschreven. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat masturberen zeker zonde kan zijn, maar niet hoeft. Of de vraagsteller daar wat aan heeft weet ik niet, misschien wel misschien niet. Ik vind het zeer zeker niet goed wat David deed. Als dit op een of andere manier zo is overgekomen dan was dat niet de bedoeling. Dat God wilt dat wij heilig leven daar ben ik ook van overtuigd, masturberen kan hierin een belemmering vormen ja.
Daniel
@AHHK76 Je hebt me aan het lachen gemaakt en dat was de mooie zin 'om met reine gedachten te masturberen', een zonde goed praten is niet de juiste weg. We weten wel dat we met zijn allen zondaars zijn.

Als je geen zonden hebt ben je geen goede orthodox gereformeerde, dus ga ik er van uit dat we allemaal zondaars zijn.
Of is iemand die mastubeert een grotere zondaar dan de gereformeerde zakenman die de boel oplicht?
AHHK76
@Ruben92 ik bedoelde Robert en Daniël en jou. Iedereen heeft weleens gelogen, maar daarmee is het nog niet goed om te liegen... Je gaat het niet goedkeuren, omdat iedereen het weleens doet of gedaan heeft. Nou dat geldt ook hiermee. Dat wilde ik ermee zeggen.
@ Daniel een man die masturbeert is zeker niet zondiger dan de oplichter.
En ik ben ook niet beter! Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen!
Daniel
@AHHK76 leuk dat zo reageert, dank daar voor.
GG61
Zoek biddend de weg van het huwelijk, naar het bevel van God, als je de gave van onthouding niet hebt.