Setting Captives Free

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik jongen (20) uit de Ger. Gem. heb niet zo'n eenvoudige tijd achter de rug. Toen ik 13 was werd ik betrapt door m'n broer die iets ouder is, toen ik mijzelf  'ontdekte', om het maar netjes te zeggen. Ik was net in die ontwikkeling en dacht er blijkbaar niet aan dat dit heel privé is. Afijn, hij zag dat en hij zei dat hij dit aan m'n ouders zou vertellen. Ik smeekte dit niet te doen en toen zei hij, “dat is goed, maar dan wil ik wel dingen bij jou doen.” Daarover zal ik maar niet uitweiden. Ik ben toen akkoord gegaan, want ik wilde per se niet dat mijn ouders dit te weten zouden komen. Hij zei dat vaker en ik gaf ieder keer opnieuw toe, want ik wilde niet dat dit openbaar kwam. Het gekke was, op een gegeven ogenblik ga je het fijn vinden. Het heeft mij jarenlang enorm verward, ook omdat ik eigenlijk op meisjes val. Ik ging een uitweg zoeken in porno. Ik schaamde mij enorm en nog steeds. Het is enorm verslavend. Juist omdat ik zo in verwarring was, ging ik het maar zoeken in de homoporno. Dat voelde nog vreemder en nog viezer. Het probleem is dat je je iedere keer schuldig voelt, maar je ook weer steeds die spanning opzoekt. Als ik zelf bij m'n broer iets moest doen, vond ik het niet prettig. Jaren later, toen ik ook nog eens verliefd werd op meisjes, begon ik 'gewone' porno te kijken. Dit voelde beter, maar nog steeds heel fout. Nu inmiddels al zoveel jaren verder en zoveel pogingen verder, moet ik concluderen dat het een echte verslaving is. Ik zie er nu al tegenop dat -wanneer ik ooit eens een meisje tegen kom en ik dit eerlijk tegen haar zal vertellen- dat ze zal denken dat ik een viezerik ben (wat eigenlijk wel klopt natuurlijk). Nu weet ik dat professionele hulp het beste is, al lees ik in vorige vragen en antwoorden dat niet iedereen hier positief over is. Het is lastig uitleggen, maar mijn milieu is heel gesloten. Geld om het zelf te betalen heb ik niet, dus het is voor mij een bijna niet te overbruggen obstakel en vrienden heb ik niet echt. Ik heb me onlangs aangemeld voor www.settingcaptivesfree.com Het is weliswaar ietwat evangelisch, maar ik wil het toch een poging geven. Ik heb er ook om gebeden of het een positief resultaat mag hebben. Vraag aan u is: Hoe kijkt een Ger. Gem.-dominee aan tegen een site als Setting Captives Free ? Is het goed en verantwoord dat ik het een kans geef?

Antwoord

Beste jonge vriend,

Als je echt gemotiveerd bent, is het ook mogelijk om van je verslaving af te komen. Je vraag over Setting Captives Free wil ik kort beantwoorden. Het is een nogal Amerikaanse methode om d.m.v. bijbelstudie zelf van je verslaving af te komen. Goed bedoeld, maar ik denk dat je beter bent met individuele hulp voor je probleem.

Kijk eens op www.stopseksverslaving.nl Ik verwacht daar meer resultaat van. Je mag me ook bellen zodat ik je uitvoeriger kan uitleggen waarom ik dit voorstel doe.

Sterkte toegewenst,
Ds. C. G. Vreugdenhil