Verband tussen ziekte en zonde

Ds. R. Kok / Geen reacties

Vraag

Indien iemand ziek wordt of als er iets ergs met hem/haar gebeurt, is dat dan ook het gevolg van een direct en mogelijk aanwijsbare zonde? Is er dus sprake van een oorzakelijk verband tussen het 'slachtoffer' en de door hem/haar begane zonde (wie zaait zal oogsten)?

Antwoord

Er is zeker verband tussen ziekte en zonde: waren er geen zonden, er waren geen wonden. Het zijn de gevolgen van de zondeval. Alleen daarom al moest Job uiteindelijk buigen onder de Heere: Zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen? (Job 2:10).

Ook kan er een heel direct verband zijn tussen ziekte of moeite en een bepaalde zonde in het leven van iemand. Denk aan Gehazi, die gestraft werd met melaatsheid (2 Kon. 5) en Elymas met blindheid (Hand. 13:6-12). Er is een straffende Hand van God en een kastijdende Hand, denk aan Israël. Zie ook Hebr. 12.

Maar niet alle lijden is straf op persoonlijke zonden, denk aan de geschiedenis van Job. De Galilese slachtoffers onder de toren van Siloam mochten niet groter zondaars genoemd worden dan wij (Luk. 13). We worden in de Bijbel gewaarschuwd niet al te snel oorzakelijke verbanden te leggen tussen ziekte en persoonlijke zonde. De vrienden van Job velden geen juist oordeel. Een duidelijk voorbeeld is ook de geschiedenis van de blindgeborene in Joh. 9.

Het is altijd weer nodig ons voor het aangezicht van de Heere te onderzoeken of er een schadelijke weg is (Ps 139:23-24) en onze zonden te belijden. We mogen weten, dat Degene Die straft en kastijdt ook Degene is bij Wie uitkomst is, zelfs tegen de dood. Hij is de Heelmeester, de Heiland, van Wie geschreven staat: De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden (Jes. 53:5). Op grond van Zijn werk mogen we bidden om vergeving van de zonden, maar ook om in stilheid en vertrouwen de weg achter Hem aan te gaan, ook in moeite en verdriet.

Ds. R. Kok

Tags in dit artikel:

ziektezonde