Lovette

J. van Dijk / Geen reacties

Vraag

Door een medische reden moet ik tot mijn groot verdriet Lovette gebruiken. Op deze bijsluiter staat dat als je in de eerste week van de strip een tablet vergeten bent, en in de week daaraan voorafgaand gemeenschap hebt gehad, je zwanger kunt zijn geraakt. Hoe kan dat? Dat is toch de week van de onttrekkingsbloeding en ben je toch niet vruchtbaar?

Antwoord

De medische wereld is een sector waar gewerkt wordt met kansen; kansen om ziekte te krijgen, de kans dat iemand ziek is, percentages van de bevolking die ziek zullen worden, enz. Helemaal geldig is dit ook in de farmaceutische wereld waar onder andere orale anticonceptiepillen worden geproduceerd. Aangezien anticonceptiepillen gewoonlijk genomen worden voor hun werking in het voorkómen van zwangerschap wil met name de farmaceutische industrie, en in mindere mate ook zeker de dokters, op 'safe' spelen. Elke zwangerschap onder pilgebruik dient dus voorkomen te worden, waarom we erg voorzichtig zijn indien een tablet vergeten is.

Deze voorzichtigheid geldt met name in de eerste week van de strip aangezien er vanuit wordt gegaan dat pas na zeven dagen onafgebroken pilgebruik, dus hormoongebruik van buiten het lichaam, de eigen hormoonproductie (en de eisprong) dus zal uitblijven. Als er de eerste week dus een tablet uit de strip vergeten wordt, wordt dus altijd aangeraden om gedurende de volgende dagen ook een barrièremiddel te gebruiken, naast het tevens slikken van de vergeten tablet. Tevens staat in de bijsluiter dat je zwanger kunt zijn geraakt; het is namelijk niet onmogelijk dat zaadcellen een langere periode overleven. Dit samen met een zeer zeer kleine kans dat een snelle eisprong optreedt maakt dat dergelijke uitspraken worden gedaan.

Het terrein van de anticonceptie is een gebied binnen de geneeskunde waar dus met zeer kleine kansen gewerkt wordt omdat zich hier dingen van letterlijk 'levensbelang' afspelen. Vandaar is de voorzichtigheid van de farmaceutische industrie en artsen zeer goed voorstelbaar en aan te prijzen. Omdat het om dergelijke precaire kwesties gaat kunt u het beste alle aanwijzingen van uw arts en aanwijzingen uit de bijsluiter goed opvolgen om toch met enige zekerheid uw anticonceptiepillen te gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Jacob van Dijk

Lees meer artikelen over:

medisch