Eicel van Maria

Dr. C. A. van der Sluijs / 23 reacties

Vraag

Jezus kan toch nooit uit een eicel van Maria zijn geboren, want dan was Hij toch alsnog ‘half’ zondig (erfzonde)? Dus dat Heilige moet zonder ei- en zaadcel zijn geweest?

Antwoord

Uiteraard. Dat wil zeggen: uit de aard van deze heilige zaak. Toch is bij nader inzien je vraag niet zo spitsvondig als hij lijkt. Jezus is inderdaad uit een eicel van Maria geboren, want zij was uit het zaad van David (vgl. Micha 5:1 en Joh. 7:42). De gedachte achter jouw vraagstelling is dat het menselijke vlees of de lichamelijkheid (annex seksualiteit) als zodanig zondig zou zijn. Dit is niet het geval. Dat is een dwaalleer of ketterij die in de Oude Kerk door de kerkvaders is afgewezen. Het Woord is immers vlees geworden en het heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid” (Joh. 1:14). In de Romeinenbrief staat het vlees tegenover de Geest, en dan heeft vlees de betekenis van alles wat zich tegen de Geest van God verheft. Maar nogmaals: vlees als lichamelijkheid is niet zondig. Daarbij komt dat Maria werd overschaduwd door de Heilige Geest (vgl. Luk. 1:35 ). En dan volgen die wonderlijke woorden: “dat Heilige dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.”

Je mag dit ook lezen in het licht van onze wedergeboorte. Door het werk van de Heilige Geest, die uitgaat van de Vader en van de Zoon zijn wij volmaakt en zonder enige zonde in het oog van God (vgl. Kol 2:10). Uit genade en door het geloof. De Heid. Cat. Zondag 14, vr. 36 belijdt dit zo: “Dat Hij onze Middelaar is, en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt.”

Want  (vgl. Heid. Cat. Zondag 1) ik ben dan en naar lichaam en ziel het eigendom van mijn getrouwe Zaligmaker. Het wonder van de wedergeboorte reflecteert de wonderlijke geboorte van Jezus uit Maria door de Heilige Geest.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

geslachtsregisterMaria
23 reacties
Justin
@ Ruben92, hier respect voor je mening ;-). Maar wat je schrijft, vond ik boeiend en het maakt me blij. Als dat zo in elkaar zit heeft God het echt wonderlijk mooi gemaakt! Verbaas me daar toch al vaker over, door mijn werk in de medische wereld. Het menselijk lichaam is zo ingenieus.
'k Denk wel dat je de tekst letterlijk opvat 'zijn bloed was niet bevlekt', het gaat denk ik meer over de zondigheid van een mens. Maar als wat jij schrijft klopt, is het wel bijzonder mooi.

Zo heeft iets anders uit de wetenschap me ook wel eens heel erg verwonderd. Het is wel bekend dat je na 10 relaties niet meer zo goed kunt hechten aan je partner en de kans dat het een 50-jarig huwelijk wordt erg klein is. Wetenschappelijk werd dit ook duidelijk, omdat er bij een lichamelijk contact 'hechtingsstofjes' vrijkomen. Deze worden sterker als de relatie groeit. Maar wordt de relatie verbroken... dan volgt er een 'klap'. In de volgende relatie komen die hechtingsstofjes weer, maar kunnen ze nooit meer zo sterk worden als de eerste keer. Zo heeft God dus gemaakt en bedacht dat het het beste is voor de mens om één goede relatie aan te gaan. Bijzonder toch!

Verder valt me in de jaren dat ik refoweb bezoek wel op dat de mensen in de reakties aardig gevoelig op elkaar reageren. Wat worden/voelen mensen zich snel aangevallen!! Het lijkt me fijn als dit anders gaat. Als we doorvragen, wanneer iemand iets van onze reactie zegt. 'wat bedoel je precies?' 'k heb het idee dat je me afkraakt of iets dergelijks, door...., klopt dat?' enz. Ieder mens en iedere overtuiging is toch waardevol, mag er toch gewoon zijn?

Hartelijke groet, een jonge vrouw
juni
k,heb geen antw. voor vragensteller.durf ik niet

het is alles zo Heilig,zo Heilig, zo,n diepe vernedering geweest.
de geboorte uit Maria,is de bekwaam making tot het Middelaars ambt.
Hij was en Hij bleef God.
De engelen aanbaden Hem en zongen Zijn lof!
deze diepe vernedering was noodzakelijk,om Zijn Volk te redden van het verderf!
Hij werd een verachting van de wereld...
Deze Koning gezet tot een val en opstanding van vele
de herders kwamen met haast....[wat een wonder vind ik dat toch]

als ik het Wonder vatten wil,staat mijn verstand vol eerbied stil.
Antonia
Wat een onheilig gewroet in de heilige ontvangenis van Jezus. We kunnen ons beter afvragen wat voor nuttigheid wijzelf verkrijgen uit deze heilige ontvangenis.(zie HC Zondag 14, vr 36)