Boekentips over seksuele voorlichting

drs. A. Diepeveen- van der Marel / 1 reactie

Vraag

Ik ben op zoek naar boekentips over seksuele voorlichting voor kinderen in de leeftijd van 9-14 jaar. Ik stel deze vraag voor mijn zus die onder andere seksuele voorlichting wil geven aan kinderen in de krottenwijken van Rio de Janeiro (daar werkt ze namelijk). Zoals u wel weet is Brazilië een cultuur waar seksualiteit een sterke plaats heeft. Ik had 'Boekentips over seksuele voorlichting' al gevonden. Zijn er nog andere boeken/materiaal die u speciaal aanraadt voor deze leeftijdscategorie/die cultuur?

Antwoord

Beste betrokken zus,

Fijn dat jij zo met je zus meeleeft en zij zich zo goed voorbereid op haar werk. Ik vind het een lastige vraag, maar misschien zijn er ook nog betrokken meelezers die advies hebben. Vanuit het opzicht van lesmateriaal is mij 'Wonderlijk gemaakt' bekend.

Maar je hebt een goed punt dat culturele invloeden van belang zijn bij het geven van voorlichting. Misschien kunnen de makers van de laatste lesmethode jou verder helpen bij je zoektocht en eventueel materiaal in Spaans/Engels.

Er zijn ook verschillende creatieve werkvormen waarbij kinderen kunnen praten over hun lichaam, verschillen tussen jongens en meisje enzovoort. Deze kunnen helpen een gesprek te starten. Denk aan het gebruik van tijdschriften, kaartjes met uitspraken, elkaar interviewen. Vanuit gesprekken kan naar voren komen wat de kinderen belangrijk vinden en welke veronderstellingen ze hebben. Hopelijk heb ik je toch een beetje op weg geholpen,

Een vriendelijke groet,
Anja Diepeveen-van der Marel

Lees meer artikelen over:

seksuele voorlichting
1 reactie
Pcrtje
Kleine verbetering: in Brazilië spreekt men Portugees, geen Spaans. ;-)