Pornografische afbeeldingen blijven hangen in geheugen

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb vroeger heel veel pornografische boekjes gelezen en daarbij gemasturbeerd enzo. Ik ben nu getrouwd en heb daar gelukkig met hulp van God mee kunnen stoppen. Maar helaas zijn daarmee de herinneringen daaraan niet uit mijn geheugen verdwenen. En als ik dan met mijn man de liefde bedrijf komen die beelden ongewild weer in mijn hoofd. Ik wil daar erg graag vanaf en vraag daar God ook altijd om. Maar steeds gebeurt het weer en voel ik me zo onrein. En durf daarna God haast niet om vergeving te vragen omdat het dan alweer gebeurd is.

Antwoord

Beste lezer(es),

Vraag: In kort bestek heb je eerlijk en duidelijk getekend wat je probleem is. Ik merk dat het een innerlijke strijd is, die je voor Gods aangezicht probeert te voeren. Blijf daarmee doorgaan. Een wedervraag: heb je de dingen waarmee je destijds bezig was ook met naam en toenaam voor de Heere beleden? Dat is toch altijd het geestelijke `startpunt`: volstrekte eerlijkheid tegenover Hem. Dan mag je ook het bloed van de Heere Jezus inroepen over je schuldige leven. Om vervolgens biddend dagelijks de strijd aan te gaan. Want we gaan zo gemakkelijk weer onderuit... Je hebt dagelijkse `reiniging` van je geweten nodig.

Of de Heere het dan niet zat wordt, als je steeds zo weer komt om vergeving te vragen en om vernieuwing te bidden? Nee! `Steeds vind ik daar opnieuw bereid, oneindige barmhartigheid`. Ben jij een `asielzoeker` bij de Heere? Kun je niet zonder dat reinigende bloed van Christus? Dan komt de oproep tot je, in 2 Kor. 7:1: “Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laat ons onszelf reinigen van alle besmetting van het vlees en van de geest, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods.”

Toch is mijn antwoord nog niet compleet. Ik denk namelijk dat de problematiek die jou gevangen hield en houdt, te typeren is als een verslavingsprobleem: `pornoverslaving`. Ook al ben je nu van de verkeerde gewoonte op zich wel af, naar ik begrijp, de `nawerking` kan toch heel heftig zijn, zoals je ervaart. En bij verslaving heb je, naast geestelijke begeleiding, ook concrete hulp nodig. Daarom raad ik je aan om eens contact op te nemen met de onder ons bekende instantie Eleos, o.a. in Amersfoort en Dordrecht. Het vraagt misschien even een stap, maar waarom zou je het niet doen? Zou het geen middel kunnen zijn dat de Heere wil gebruiken om je verder te helpen?

Van harte wens ik je de hulp en de leiding van de Heere toe in de strijd die je te voeren hebt!

Hartelijke groet, ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

porno