De hel en gelukkig zijn

Ds. J.A. Mol / 6 reacties

Vraag

Kunnen christenen die in de hel geloven wel gelukkig zijn? Hoe kun je gelukkig zijn als het overgrote deel van de mensen om je heen naar de hel gaat? Mag je stellen dat christenen die niet hun hele leven in het teken van evangeliseren hebben staan, niet in de hel geloven en misschien hooguit een dogmatisch geloof hebben? Ik ben intelligent en analytisch en heb misschien daardoor de wereld waarin ik opgegroeid ben nooit echt goed begrepen.

Antwoord

Een christen is de gelukkigste mens op aarde. Waarom? Een christen is het eigendom geworden van zijn getrouwe Zaligmaker Jezus Christus. Hij heeft voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle heerschappij van de duivel verlost. Jezus Christus is mijn leven geworden. Dat is het grootste geluk!

Maar kun je wel gelukkig zijn als je om heen mensen ziet die dit geluk niet kennen? Mensen die ook een ziel hebben. En wanneer zij zich niet tot God bekeren, verloren zullen gaan. Dat is toch een onverdraaglijke gedachte!

Wat kan ik in mijn leven dan met veel dingen bezig zijn, me over veel dingen druk maken, die in het licht van het bovenstaande peanuts zijn. Welke dingen vinden we belangrijk, ook in een christenleven?

Betekent dit dat ons hele leven in het teken van evangeliseren moet staan? Want anders deel je niet in het ware geloof? Dat zou ik zo niet willen zeggen. We krijgen een taak hier op aarde, die we moeten, maar ook mogen doen. Maar op welke manier voeren wij ons werk uit, zijn we met onze studie bezig? Het gaat er om dat ons christen zijn tot uiting komt in ons leven. Christen zijn we niet op het moment wanneer we evangeliseren. Nee, christen-zijn komt tot uiting in heel onze levenshouding. In heel ons doen en laten.

Dat vraagt wijsheid. Je bent op je werk om te werken, niet om te evangeliseren. Maar, als het goed is, getuigt je leven ‘als vanzelf’ vanuit welke bron je leeft. Daarvoor zijn we wel verantwoordelijk. Anderzijds dienen we het ook aan God over te laten. Dat is een spanningsveld: onze verantwoordelijkheid in de omgang met onze naaste en het ook aan God overlaten hoe hij bepaalde situaties geeft of leidt, waarin jij een getuige van Hem mag zijn. Bedenk dat het uiteindelijk niet van jou afhangt. Dat geeft ontspannenheid.

En ja, laat je vraag niet iets zien van: hoe oppervlakkig leef ik eigenlijk. Wat is dat waar! Als we bedenken de ernst van zonde, de toorn van God over de zonde, de realiteit van de hel. Wat hebben we nodig? De bewogenheid van Jezus! Hij was met innerlijke ontferming bewogen over de schare, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, zoals schapen die geen herder hebben (Matth. 9:36).

Tenslotte schrijf je dat je intelligent en analytisch bent. Je denkt door. En blijft zoeken. Weet je wat vooral van belang is? Dat we buigen voor het Woord van God. Dat we ons door het Woord laten regeren in plaats van dat wij boven het Woord staan. Bedenk dat God zoveel groter is dan ons ‘intelligente verstand’. Gods zegen toegewenst.

Hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Tags in dit artikel:

evangelisatiegelukhel
6 reacties
Daniel
De hel is niet zo duidelijk in de bijbel beschreven, als kind dacht ik dat het een bruin café was, dat kwam door mijn moeder, die had een hekel aan café's.
Drinken, kaarten, dobbelen, allemaal even zondig.

Kandidaat J.A. Mol schrijft:
'Een christen is de gelukkigste mens op aarde. Waarom? Een christen is het eigendom geworden van zijn getrouwe Zaligmaker Jezus Christus. Hij heeft voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle heerschappij van de duivel verlost. Jezus Christus is mijn leven geworden. Dat is het grootste geluk!'

Daar heeft hij wel gelijk in, maar als wij de gelukkigste mensen op aarde zijn waarom delen we dat dan niet meer?
Houden we dat grote geluk in eigen kring?
juni
vragensteller,heeft u psalm 88 wel eens gelezen?

Christenen en gelukkig zijn op aarde.zijn moment opname,als de Heere hen wat schenkt.

Hoe wordt het leven van Gods Kerk,
Door satans werk, teneer geslagen:Hij scheldt ,hij lastert,woedt en tiert.
Als wild gediert',Haast niet te dragen. Hoe stookt hij d,oven van de hel,Die gruwelwel.
Van kwaad en zonden:Benauwd Gods kind met slag op slag.De ganse dag,Schuwt niet te wonden!

ook de wereld om mij heen.Is op de been.Mij te bevechten......

zo kan ik nog wel eff. doorgaan vragensteller
O.Heere,ach merk mijn smeekstem dan,wat ik niet kan,Kunt Gij mij schenken
k,lig voor U neer en klaag mijn nood,oneindig groot

k,ben niet intelegent vragensteller,maar wens u veel te denken aan dit soort christenen,die zichzelf als een helwaardige hebben leren kennen,en treurende over de aarde gaan...Maar
Straks is Gods volk al t,aardse leed te boven
Dan zullen ze hun Koning eeuwig loven
voor al de wegen die Hij hen deed gaan
Geen doornen worden voor Gods troon gevonden
de doornen die gevolgen zijn van de zonden,heeft Christus voor de Zijnen weggedaan.

Straks pas echt gelukkig!
vlokje
Juni... welke vertaling van ps. 88 is dit?
Of is dat niet de psalm die u aanhaalt...

Ik huiver een beetje van de bewoordingen, is dit Gods zuivere Woord? Hoe stookt de satan de oven van de hel...?
Heb met verbazing nagelezen in ps 88 hoe wij ons hoofd kunnen laten neerbuigen...
U leest ook andere psalmen hoop ik? Psalm 87 of 89 bijvoorbeeld?

Zou het niet onze eigen selectie zijn, die ons beleven van het kindzijn van God bepaald? "Ook de wereld om mij heen, is op de been, mij te bevechten". Ik merk daar niets van. Ik ontmoet aardige, vredelievende mensen. Degenen die met mij willen vechten ga ik met een boog om heen.

U heeft het over momentopnamen, christenen die gelukkig zijn. Wie leest er de bijbel selectief, is dat de bezwaarde of verloste christen, of allebei? Is God een God van mondjesmaat, of van overvloed?

Als er ook staat de hemel looft o Heer'uw wond'ren dag en nacht, klinkt dat toch heel wat mooier dan ons maar op de satan en zijn gruwelijkheden te richten.

Laat satan op zn plek, dan krijgt hij niet meer aandacht dan hij verdient.
AHHK76
Juni, christenen zijn gelukkig als de Heere hen wat schenkt?! Maar de Heere geeft zoveel, die zon die schijnt, de vogels die fluiten, eten, drinken, kleding een huis om in te wonen...?! De Heere is mijn Herder, mij ontbreekt niets!
Maar als ik zie op al mijn zorgen, zonden en vragen dan mis ik alles en dan zit ik in de put! Komt dat omdat de Heere niets geeft, nee, dat komt omdat ik naar beneden kijk en niet omhoog! Of omdat ik ontevreden ben met mijn huurhuis en graag ook op vakantie wil, of.....
Natuurlijk is onze nood groot, maar Gods genade is oneindig veel groter. In Johannes 10 : 10 staat dat Jezus zegt : "Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben".
Het is dus niet de bedoeling dat wij in armoede leven, maar genieten van Gods overvloed! Daarom moeten wij het leven in zuchten en zorgen niet gaan prijzen en gaan zien als kenmerk van het echte leven! Het eeuwige leven geeft God aan Zijn kinderen, niet nadat ze gestorven zijn, maar nu al! Het bewijs hiervoor kun je vinden in Johannes 5 : 24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die HEEFT het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.
Als ik in de put zit, ga ik vaak zingen en mag dan ervaren dat de Heere mij erboven uittilt.

Maar de Heer' zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt.
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.

O mijn ziel, wat buigt g' u neder?
Waartoe zijt g' in mij ontrust?
Voed het oud vertrouwen weder;
Zoek in 's Hoogsten lof uw lust;
Menigwerf heeft Hij uw druk
Doen verandren in geluk;
Hoop op Hem, sla 't oog naar boven.
Ik zal God, mijn God, nog loven.
Ruben92
@AHHK76, hele mooie reactie en ik sluit me daar helemaal bij aan!
juni
vlokje@ psalm 88 is er maar een van in de Bijbel,als vragensteller deze leest=een christen
de christen die als de Heere wat schenkt...=ook een christen
de kerk die wordt verdrukt,gelasterd enz.=ook een christen
degene die de wereld om hen heen,is op de been enz=ook een christen
het gedichtje is juist voor die christenen,die midden in deze nood zitten.
zo zijn er veel soorten christenen,
kunnen ze gelukkig zijn als je in de hel geloofd...
toen dacht ik aan deze soorten Christenen Vlokje en aan ps.88.

er is voor elk wat wils op dit web,niemand hoeft het met mij eens te zijn.
maar deze Christenen moeten alle door de doornen heen,tja,k,weet van te voren nooit wat ik tegen kom.Vandaar dat ik vragensteller op deze verschillende Chrst. wilde wijzen.
die kunnen niet gelukkig zijn,als de Heere inwendig niet iets geeft,ze zijn toch niet allemaal hetzelfde?
De christenen van u zijn er planty Vlokje maar die bedoelde ik nu eff. niet.
ik hoor haast nooit over ps.88.
k,ben niet opwekkend begrijp ik.
mn werkelijkheid is eigenlijk de beleving van de trappers....misschien dat ik daarom meer aan dit soort chrst. dacht als bovenstaande,dan voel ik meer verbondenheid mee.