Gegeneraliseerde angststoornis

M. Geluk / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over een gegeneraliseerde angststoornis. Bij mij bestaat deze al heel lang, al is de diagnose pas twee jaar geleden gesteld. Er is medicatie geadviseerd en ook gebruikt, maar ik merk dat ik met medicijngebruik een ander mens ben. Wel waren de angsten minder aanwezig. Op dit moment ben ik zonder medicijnen. Het gaat op zich redelijk goed, maar ik kan niets ondernemen. Ik bedoel dan dingen zoals even naar de winkel gaan, op visite/verjaardag, verplichtingen t.o.v. de kinderen, kerkgang enz. Als ik dit wel doe, slaat de stress zo toe dat ik in de war raak en het overzicht kwijt ben (voor de tijd ). Ook scheld ik dan op alles en iedereen. Ik vroeg me af of dit zonder medicijngebruik te behandelen is met bijvoorbeeld bepaalde therapie. Er word naar mijn mening heel snel het gebruik van medicijnen geadviseerd. Is hier iets over te zeggen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een gegeneraliseerde angststoornis is een term uit de DSM; een classificatiesysteem waarmee alle psychiatrische klachten internationaal dezelfde naam krijgen. De klachten die u beschrijft zouden ook een sociale fobie genoemd kunnen worden, namelijk angst in sociale situaties. Of een angststoornis met paniek, want ik lees van paniekklachten. De term "gegeneraliseerd" geeft aan dat het niet beperkt gebleven is tot één soort situatie. Het is als een olievlek uitgebreid naar veel meer situaties.

Angst helpt ons om adequaat te reageren op gevaar. Als echter ons systeem om op angst te reageren te heftig reageert worden we er door belemmerd. U schrijft dat u in de war raakt en niet meer op pad kunt. Dat is veelal te behandelen met gedragstherapie en medicatie. Antidepressieve medicatie heeft als effect dat overmatige angst afneemt. Het geneest deze als het ware. Maar dan zijn er ook gesprekken nodig en veel oefenen in kleine stappen met juist wel weer gaan doen van de dingen die angst oproepen. Het veel doen, laat het lichaam weer wennen aan de spannende situatie. En als we het lang genoeg doen, neemt de angst vaak af.

Gedragstherapie kan ook zonder medicatie. Maar als de klachten heftig zijn en er al veel terrein verloren is, dan is het wel extra moeilijk zonder medicatie.

Ik zou u wel aanbevelen om hulp te zoeken bij een christelijke hulpverlener. Op de bodem van paniek kan ook angst voor de dood liggen. En angst bij kerkdiensten kan samenhangen met wat er in de preken naar voren komt. Een christelijke hulpverlener zal daarmee bekend zijn.

Met vriendelijke groet,

Rien Geluk

M. Geluk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Eleos Jeugdzorg Amersfoort
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Functie: relatie

Tags in dit artikel:

angstpaniek
2 reacties
AHHK76
Het is vervelend als je bijwerkingen hebt van de medicijnen, maar het is ook vervelend als je veel last hebt van angst. Dat moet je de lasten en de lusten gaan afwegen... En misschien een ander medicijn proberen? Zelf heb ik wel baat bij de medicijnen en zou niet zonder willen! De angsten zijn niet weg, maar meestal wel goed hanteerbaar.
Ik kom overal en doe alles. Maar af en toe is het wel vechten en ik moet niet teveel hooi op mijn vork nemen.
Sterkte, wijsheid en beterschap toegewenst!
ervaringsdeskundige
Neem die antidepressiva nou maar, dat wordt niet voor niets steeds voorgeschreven bij sociale fobie. Bij mij werkte het ook uitstekend en ik had het veel eerder moeten doen. Je angst neemt af en je bouwt weer wat zelfvertrouwen op in sociale situaties. De medicijnen kun je dan gaan afbouwen. Wat gesprekken met een hulpverlener kunnen er voor zorgen dat je inzicht krijgt in de onderliggende gedachten en dat is wel handig om er in de toekomst beter mee om te kunnen gaan.