Jezus onze bestemming - Wilhelm Busch

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. G. A. van de Brink. Vorige maand sprak u bij ons in de kerk en u begon met het citeren van een fragment uit het boek van Wilhelm Busch, “Jezus onze bestemming.” (download) Ik heb het boek inmiddels twee keer gelezen. Aan het eind wordt een hoofdstuk gewijd aan de laatste dingen/tijden en dan met name als de antichrist aan de macht zal zijn. Zoals ik het lees, komt er in die periode niemand meer tot bekering, volgens Wilhelm Busch. Lees ik dit goed en is dit bijbels? Verder wordt er ook nog gesproken over het 1000-jarig vrederijk, maar daar zijn de meningen in christelijk Nederland ook over verdeeld.

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag en mooi om te zien dat de opmerking in de preek aanleiding gaf om het boek te lezen. Wat een bijzonder boek hè!

Er staan vast nog wel meer dingen in dit boek, die jij of ik misschien liever anders hadden gezien. Maar als je een boek zou willen dat volledig onze eigen mening weergeeft, dan moet je dat boek zelf schrijven... We kennen nu eenmaal ten dele (1 Kor. 13:9). Er blijven verschillen van inzicht, ook onder christenen (Rom. 14:5). Dat is voor mij geen reden om het lezen van een boek te ontraden. Integendeel, lees een boek als dit gewoon nog eens voor de derde keer; beproef alle dingen en behoud het goede (1 Thess. 5:21). Paulus zegt dat iemand aangenaam is in hetgeen hij heeft, niet in hetgeen hij niet heeft (2 Kor. 8:12).

Wat betreft de antichrist: of er onder zijn regime nog mensen tot bekering komen, weet ik niet goed. Ik kon trouwens ook nergens in het boek van Busch vinden dat hij dat zo zei. Hij wijst er wel op dat we ons nu aan Christus moeten toevertrouwen (blz. 283). In zijn visie op het millennium is Busch, als ik het goed zie, inderdaad prechiliast. Zoals je terecht opmerkt, zijn daarover de meningen verdeeld.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

Duizendjarig vrederijk