(...) Wij als christenen zeggen dat God het is, maar de islam zeg dat het Allah ...

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik al bijna een jaar mee loop. Ik vraag me af wat nu het ware geloof is. Wij als christenen zeggen dat God het is, maar de islam zeg dat het Allah is en zo zijn er nog genoeg op te noemen. Op dit moment ga ik niet naar de kerk, maar kan er ook geen vrede mee hebben. In de kerk waar ik ging heb ik ruzie om gekregen om deze vraag. Ik kreeg het verwijt dat ik zulke vragen niet mocht stellen en zo niet moest denken. Maar het geloof word je van jongs af aan bijgebracht en het word je voorgehouden dat het zo is. Als ik in de Bijbel lees krijg ik ook niet echt een antwoord. Wij zeggen dat God de aarde heeft gemaakt, maar anderen zeggen dat het weer anders. Wie zegt dus dat de Bijbel waar is. Wat is nu eigenlijk het ware geloof? Waar kan ik dat vinden en hoe kan ik dat bevestigd krijgen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag en ik wil proberen erop in te gaan. Er zijn veel jongeren die vroeg of laat met deze vraag worstelen. Er komt een tijd in het leven van jongeren en ouderen, dat je het niet zo vanzelfsprekend vindt om aan te nemen, wat je ouders je hebben voorgehouden. Je gaat kritisch naar de dingen kijken. Je zoekt antwoord op je vragen. Ik vind het fijn, dat je die vraag op Refoweb aan de orde stelt. Misschien zullen anderen het ook lezen, die met dezelfde vragen worstelen als jij.

Het antwoord zal je misschien een beetje tegenvallen of je zult wellicht zo’n antwoord wellicht verwacht hebben. Maar een ander antwoord is er niet. Je moet niet van mij  verwachten dat ik ga bewijzen dat de Bijbel waar is en dat God de Schepper is van hemel en aarde. Het bewijzen kan ik niet. Het is een geloofszaak en het geloof kan je niet bewijzen. Als je kon bewijzen, dat God God is, dan is God God niet meer. Ik kan er alleen van getuigen. ”Ik geloof in God de Vader, Schepper van hemel en aarde”. Trouwens geef mij maar eens het bewijs, dat het niet zo is. Dat kan je ook niet.

Vergeet niet dat de duivel, de grote tegenstander van God, heel de geschiedenis van de wereld al door bezig is om het geloof in God en de schepping van hemel en aarde door God te loochenen. Daar is hij nog volop mee bezig. De duivel doet zijn best om ongeloof te zaaien. Het eerste wat hij probeert is om de mensen het geloof in God te ontnemen. Dan komt hij met redeneringen zoals: wie zegt dat de God van de Bijbel de enig ware God is en wie weet zeker, dat de Bijbel de waarheid is. Zo probeert hij al eeuwenlang de mensen van het geloof in God af te brengen. Hij behaalt successen en hij heeft zijn duizenden al verslagen. We zijn geneigd de leugen te geloven. “We zijn uit de vader der leugenen en wij doen de begeerte van onze vader” (Joh. 8:44). Vertrouw op je verstand niet!

Nee, ik kan niet bewijzen, dat God God is en dat Hij de wereld gemaakt heeft, maar als ik de hemel zie en de wolken en al het geschapene, dan ben ik ervan overtuigd dat de God van de Bijbel dat alles gemaakt heeft. De Bijbel heeft de oudste papieren. De koran is verschenen, nadat God de Bijbel op schrift had laten stellen. De duivel is altijd de “aap van God”, zei Luther. Hij doet alles na wat God doet, maar hij is God altijd een stap achterop. God zegt dat Hij de Schepper is van hemel en aarde. Nee, zegt de duivel, het is de oerknal en de evolutie. God heeft Zijn Woord geschreven door apostelen en profeten. Nee zegt de duivel, er is nog een ander Woord van God, de Koran. Wat het meest kenmerkende is van de Bijbel is, dat God Zich geopenbaard heeft in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus. In geen enkele godsdienst vinden we de liefde, liefde van God tot verloren zondaren. Bij alle andere godsdiensten is het een opklimmen tot God van beneden af, maar het evangelie is een beweging van boven uit. De andere godsdiensten zoeken altijd door hun eigen werken, boetedoeningen, ascese (zelfkastijding), ed vrede met God te vinden. Het is een werk van de mens uit. Maar het geweldige van het Evangelie is, dat God naar de mens komt. Bethlehem.

Ik had eens een boekje in handen over de verschillende godsdiensten. Op de omslag stond een afbeelding van allemaal lijnen van beneden naar boven. Maar dwars daardoorheen was een lijn getekend van boven naar beneden. Dat is het Evangelie. God heeft omgezien naar een wereld verloren in zonde en schuld. Die God heb ik in mijn leven ontmoet en er zijn velen met mij die deze God hebben leren kennen en ervan overtuigd zijn dat Hij waarlijk God is en de Vader is van onze Heere Jezus Christus. Ja, dat is een geloofszaak, maar het Evangelie is ook alleen maar te geloven. En wie in Hem gelooft, heeft het eeuwige leven. In Zijn Woord en in de prediking van het Woord doet God Zich kennen. De Bijbel staat vol antwoorden op je vragen, maar je ziet het niet, omdat je verstand is verduisterd door ongeloof. Lees het Johannesevangelie eens.

Beste vriend, ga biddend op naar Gods huis. Vraag om het geloof, dat gewerkt wordt door de Heilige Geest. Dan is het geen vraag meer, of God wel God is en of Hij wel de Schepper is van hemel en aarde. Dan wordt God een God die het waard is om gediend en gevreesd te worden. Laat je niet langer terroriseren door de vorst der duisternis. Dring niet te ver door in allerlei vragen over wat anderen zeggen en wat je hart je zegt. Blijf maar eenvoudig, bij wat je ouders je hebben meegegeven. “Gelooft in de Heere Jezus Christus en ge zult zalig worden”  (Hand. 16:31, vgl. Hand. 2:37ev). Een betere weg is er niet.

Ds. B. de Romph