Ongelijk juk via datingsite

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Sinds een week heb ik contact met een man van 34 jaar oud via een datingsite. Deze man gelooft dat er een God is, maar is nog onwetend in het geloof. Hij wil hierin ook leren en onderwijzen door mij, gaf hij aan. Zelf word ik erg heen en weer geslingerd: ten eerste zelf ben ik 20 jaar oud, dus heel wat jaren jonger. Kan dit met de leeftijd goed gaan? Ten tweede en belangrijkste: hij wil met mij verder (vriendschap op bouwend), ook in het geloof. Alleen je hoort zo vaak in deze situatie dat bij deze mensen het geloof ‘afzakt' en ze op den duur niet meer naar de kerk willen gaan. Dit heb ik ook gezegd: maar hij gaf mij hierin geen gelijk. Er staat toch ook in de Bijbel: neemt geen ongelijk juk aan? Graag zou ik uw reactie willen horen wat is de juiste keuze/ raad?

Antwoord

Op jouw leeftijd is een relatie met een man die veertien jaar ouder is wel een erg groot verschil. Hij heeft vermoedelijk al de nodige levenservaring en mogelijk ook al diverse relaties achter de rug. Daarnaast is Gods Woord hierin helder als glas. Je geeft het ook zelf al aan. En beter nog: eerst bekering, dan verkering... Zie daarom onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19769

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18510

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17584

12 reacties
vlokje
Een man van 34 die zich wil laten leren door een 20 jarig meisje....?
Laat niet het eerste het beste contact je hoofd op hol slaan en je verstand opzij zetten.
Datingsites... realiseer je dat er onder het koren ook kaf is, en een man van 34 weet maar al te goed dat refomeisjes van 20 nog vaak naïef zijn.
Als je te graag verkering wilt ben je geneigd om alles voor lief te nemen, en de ander te geloven in zijn wens om te willen gaan geloven zoals jij.
Bespreek ook dingen met je ouders, het is niet niks een man op deze manier te leren kennen.
Als je geloofsproblemen wilt voorkomen kun je beter een jongen zoeken die aansluit bij je eigen 'sfeer', het maakt veel dingen eenvoudiger.

Als hij werkelijk geïnteresseerd zou zijn in je geloof, laat hem dan eerst onafhankelijk van jou dingen onderzoeken, en bepalen of hij dit echt wil.
mortlach
Eerste gedachte: Deze kerel weet precies wat hij moet zeggen om jou het bed in te krijgen. Reken maar dat er op dating sites mensen zitten die heel berekenend zijn en heel ervaren in wat werkt en wat niet. Wat vlokje ook al zegt, eigenlijk.

Ik zou hem vriendelijk bedanken en verder het contact verbreken.
Daniel
'Sinds een week heb ik contact met een man van 34 jaar oud via een datingsite'
Dus je hebt de man nog nooit ontmoet.

Zal ik het maar keihard zeggen....., je bent een ontiegelijke muts, al een week contact via een datingsite......, ja, dat is wel heel erg lang, dat geef ik toe. Dan ben je aan trouwen toe, tenminste er wel over nadenken......pppfffff

Trouwen is altijd mogelijk, je bent volwassen in leeftijd....., maar verder.....zoek een jongen van je leeftijd, de zoon van een spruitjeskweker, een zoon van een bloemist, desnoods de zoon van de plaatselijke makelaar.....als je 20 bent heb je toch nog geen datingsite nodig?

Of is het hetzelfde verhaal wat ik hier vaker lees.
'Ik ben al 24 en al mijn vriendinnen hebben al een man en ik nog niet, wat is er mis'?
Lees ook het advies van vlokje en mortlach, ik wens je het beste en vooral veel wijsheid.
AHHK76
Lieve vraagsteller,
Heb je een echtpaar in jouw omgeving waar je goed mee kunt praten? Bijv. een oom en tante of jouw ouders of....?! Praat eens met hen over deze man en laat ze eventueel eens deze man hem praten, om achter zijn beweegredenen te komen!? Als deze man jouw liefde waard is, dan zal hij het begrijpen dat jij niet zomaar een relatie met hem aangaat. Dit vanwege het verschil in leeftijd en geloof....! Als hij jouw gevoel hierin nu al niet serieus neemt, dan moet je er echt niet aan beginnen!
Sterkte en wijsheid toegewenst.
Valk
Ik ben het wel eens met het antwoord van de redactie van Refoweb en ook wat Daniel zegt, je hebt deze man van 34 jaar nog niet eens ontmoet. Laat het eerst tot een ontmoeting komen en maak hem duidelijk wat het geloof voor jou betekent. Een relatie waarin jullie elkaars geloofsovertuiging niet delen, gaat niet lang mee!
vlokje
Valk: Juist niet, laat het niet tot een ontmoeting komen! Lees ook eens iets over loverboys enz.

De onderdanige manier waarop deze man aangeeft onwetend te zijn in het geloof, en zegt hierin open te staan om zich door een jong meisje te laten leiden is een alarmbel die alle seinen op rood moet zetten.
Ik vraag me af, wat doet iemand die niet gelovig is op een gelovige datingsite, want ik neem aan dat vraagstelster niet op wereldse datingsites struint...
maria20
vreemd, dat dat altijd vreemd wordt gevonden als de leeftijdverschil groot is, hoe zou dat toch komen?
AHHK76
Beste maria20... Een groot leeftijdsverschil hoeft geen probleem te zijn. Als de man van jouw keuze 14 jaar ouder is en altijd celibatair geleefd heeft!? Maar een man van 34 die niet gelovig is, zal over het algemeen al wel wat ervaring achter de rug hebben op het gebied van relaties. Dat heeft wel de nodige gevolgen voor een volgende relatie! Dat is het probleem en ik kan door ervaring vertellen dat dit meestal niet makkelijk is...
maria20
beste ahhk76 ik zou graag jouw ervaring willen horen, Zou je dit willen?
AHHK76
Beste Maria20, het is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies wilt weten, maar je mag jouw vragen mailen naar ahhk76@gmail.com en dan zal ik ze beantwoorden!
maria20
beste ahhk76, eerlijk gezegt weet ik niet hoe het werkt, een mail sturen via deze site.
AHHK76
Ik geef jou gewoon mijn mailadres wat je mag gebruiken: ahhk76@gmail.com
Daar kun je net zo heen mailen als naar ieder anders mailadres in een mailprogramma.