Het ambt blijft trekken

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik ben ergens in de 30 en zou graag een vraag willen stellen aan een dominee uit de Gereformeerde Gemeente. Al enkele jaren loop ik met de vraag: roept de Heere mij tot predikant? Er zijn tijden geweest dat ik er helemaal van overtuigd was, maar door omstandigheden is dat anders geworden. Ik dacht dat de Heere hiermee duidelijk wilde maken dat het niet de weg was. Maar... het ambt blijft trekken. Ik kom er niet los van. Soms zou ik het willen dat ik er los van was. Vaak ook juist niet, want het verlangen om Zijn Woord te mogen verkondigen blijft. Van een ouderling kreeg ik eens het advies om ergens theologie te gaan studeren. Nu lijkt me dat best boeiend, maar studeren naast gezin en werk vraagt een groot offer. En als de Heere nu niet roept, wat dan? Dan vraag ik veel van mijn vrouw en kinderen, voor niets. Daarbij: waar zou ik in zo'n geval moeten studeren? Hebt u adviezen? Zowel op het gebied van een eventuele studie, als wat ik moet met de betrekking op het ambt? Moet ik maar biddend afwachten? Moet ik zelf dingen gaan doen? Met wat voor iemand zou ik hierover kunnen praten? We hebben geen eigen dominee. Kun je met deze vragen ook naar een consulent gaan? Of kun je ook ‘zomaar’ een dominee benaderen met zo'n vraag?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is een moeilijke vraag die je mij voorlegt. We zijn geen hartekenners. Het is goed om dit met de consulent te bespreken. Maar breng bovenal deze zaak voor de Heere. Als de Heere roept geeft Hij op Zijn tijd duidelijkheid. Zolang er nog geen duidelijkheid is, is het een goede zaak bijvoorbeeld de E-cursus te volgen van het CGO. Die blijft altijd nuttig.

Hartelijke groeten
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

predikantschaproeping