Psychotische klachten

Eleos / 11 reacties

Vraag

Wat kan ik doen als ik zie dat iemand zichzelf op een dusdanige manier aan God overgeeft dat hij niet meer werkt, geen geld meer heeft en binnenkort ook geen huis meer heeft? Ook de familie is ten einde raad. Er zijn ook mensen van de kerk die al met hem gesproken hebben. Hij wacht op een teken, zegt hij, maar ik ben bang dat dat op deze manier niet goed gaat komen. Heeft iemand advies?

Antwoord

Dag,

Uit de korte beschrijving komt een beeld naar voren van iemand die de realiteit kwijt is en mogelijk psychotische klachten heeft. Meest passend lijkt me om met de huisarts te overleggen of de Riagg kan worden ingeschakeld. Of als deze persoon mee zou willen gaan, naar Eleos of Cruciaal als Christelijke GGZ-instelling, dan kan daar een inschatting plaatsvinden. Bij de Riagg of de GGD zijn er teams die mensen opzoeken die zelf geen gebruik willen maken van hulp, maar wel toenemend vastlopen. Hiermee kan worden overlegd.

Iemand die een gevaar wordt voor zichzelf of zijn omgeving kan gedwongen worden behandeld door middel van een Rechterlijke Machtiging. Een andere mogelijkheid is dat er Curatele wordt aangevraagd bij de rechter waarbij een curator belangrijke beslissingen mag nemen voor de ander. Maar voor beide mogelijkheden geldt dat als wordt ingeschat dat deze persoon voldoende handelingsbekwaam is, dan kan er niets worden gedaan.

Overleg met het zorgteam van Riagg of GGD, lijkt het meest aangewezen.

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

Tags in dit artikel:

psychose
11 reacties
mortlach
Hoewel ik het geheel eens ben met het antwoord van meneer Geluk, moest ik toch ook denken aan Matteus 6: 25 en volgende.
Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? [26] Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij?

We hebben zo'n beeld van wat normaal en succesvol is, dat als mensen daarvan afwijken, we ons zorgen maken. Misschien heeft God wel zo zijn plannen met deze kerel...
vlokje
We geloven vol vertrouwen in de bijbel. Maar als iemand dat weer te letterlijk doet is hij psychotisch? Hoe wordt iemand volgens jullie zo 'gestoord', gelooft hij misschien gewoon dingen uit de bijbel die jullie hardnekkig weigeren te geloven?
Christenen zitten zo verwonderlijk in elkaar. We geloven de bijbel woord voor woord, maar iemand moet het niet gaan praktiseren jongens, dan moet hij naar Riagg.
Hermon
Bij mij kwamen dezelfde gedachten op als vlokje en mortlach naar voren brengen.

Ook vind ik de vraag zeer summier. Waarom werkt deze man bijv. niet meer? Dat kan een heel ander licht op de zaak werpen. Evenzo wordt niet verteld welke mensen van de kerk met hem gesproken hebben. Was dat een dominee of ouderling? Het lijkt me kort door de bocht om op zo'n summiere vraag als advies zulke zwaarwegende maatregelen te geven.

Verder: hij wacht op een teken, op een antwoord van God? Dan lijkt hij een gelovig man te zijn. En sterk in het geloof, nu hij zich niet dan maar een kant op laat sturen door mensen die (paniekerig=ongelovig) denken dat het op deze manier niet goed gaat komen.
Hermon
Advies: met en voor deze man bidden!
levensbron
Het is wel BIDT enWERK.

Paulus bracht het evangelie maar was ook tentenmaker.
Het is je christelijke plicht.
Luiheid is des duivels oorkussen.
Afwachten tot je????????????????
Hermon
Ik zie nergens staan dat deze man evangeliseert en daarom maar niet meer werkt. Ook kan ik uit niets opmaken dat hij lui is. Hij heeft immers gewerkt, heeft geld (gehad) en een huis.

Persoonlijk vind ik het verwonderlijk dat men aan de hand van 4 regels over een onbekende man er kennelijk al vanaf gaat dat deze man psychotische klachten heeft en dat dit ook al zodanig met grote letters boven de vraag gezet wordt. Naar mij mening kun je deze summiere vraag ook anders lezen en ik ben dan ook benieuwd wat een geoefend kind van God hierop geantwoord zou hebben...
AHHK76
Ik begrijp jullie reacties wel... Maar de familie van deze man is waarschijnlijk niet voor niets ten einde raad!?
Wie zegt dat de familie en de mensen van de kerk die met deze man gepraat hebben, geen geoefende kinderen van God waren ?
Wie zegt dat Rien Geluk dat ook niet is? Hij is ook een ervaren hulpverlener, zodat hij deze dingen waarschijnlijk goed kan inschatten!
Als ik zelf geen ervaring had met mensen met psychotische klachten, dan zou ik niet weten, hoe ik zou reageren.
Maar ik ben ook in contact geweest, met meerdere mensen die psychotisch zijn geweest. Eén van hen zei bekeerd te zijn, maar later ging hij hele andere dingen doen, die daar volstrekt tegenstrijdig mee waren. Zijn godsdienstigheid bleek een psychose te zijn. Kinderen van God kunnen ook een psychose krijgen. Maar bij deze man was helaas niet zo. Godsdienst en psychose kunnen heel veel op elkaar lijken...!!!
Als iemand normaal gezond is, dan is er wel met hem te praten en dan kan hij ook goed uitleggen waarom hij dit doet. Event. kun je dan ook 2 Thess. 3 met hem bespreken, om er achter te komen wat zijn beweegredenen zijn. Maar als dit niet mogelijk is, dan lijkt het mij zeer raadzaam het advies van Rien Geluk op te volgen!
Hermon
Beste AHHK76, wie zegt dat Rien Geluk dat ook niet is? vraag je. Ik weet niet wie Rien Geluk is en het is niet aan ons om dat te beoordelen. Wel denk ik dat Rien gereageerd heeft vanuit zijn positie als therapeut. Ik ben daarom benieuwd hoe een dominee bijvoorbeeld gereageerd zou hebben.

Weet je, de wereld beoordeelt ons refo's in het algemeen als mensen die het zicht op de werkelijkheid verloren hebben. Moeten wij hier in christelijke kring aan mee gaan doen en iemand, aan de hand van vier regels van een ander, op deze wijze weg zetten?

Je zegt ervaring te hebben met mensen met psychotische klachten. Eén van hen zei bekeerd te zijn, maar ging later heel andere dingen doen, die daar volstrekt tegenstrijdig mee waren. Misschien is Abraham. de vader aller gelovigen, dan ook wel psychotisch geweest, omdat hij later tegenstrijdige dingen ging doen.

Abraham liet zich leiden door de Heere. Hij verliet zijn land, zijn stam en zijn vaders huis, ging op weg, maar wist niet waar hij heen moest. Hij vertrouwde echter dat God hem de weg wijzen zou. Zou zijn familie nooit eens ten einde raad zijn geweest? Misschien als Eleos er toen geweest was, dat ze voor Abraham Curatele hadden aan gevraagd bij de rechter...

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. De vraag komt niet eens van de man in kwestie. Het is een ander die de vraag stelt, en uiteraard vanuit zijn gezichtspunt. Kun je met 4 regels dan al zulke adviezen geven? Dat verwondert mij. Stel dat vraagsteller met dit antwoord naar de man in kwestie gaat en zegt: we hebben een deskundige 'geraadpleegd' en die zei....
AHHK76
@ Hermon
* Volgens mij beoordeel jij de mensen van de kerk die met deze man gesproken hebben en Rien Geluk wel...
Want je bent benieuwd wat een geoefend kind van God of een dominee beantwoord zo hebben! Dat vind ik zeer gewaagd!
* Weet jij wat een psychose is? Ben jij deskundig(er)?
* De man waar ik het over had, dacht hij dat hij bekeerd was, maar later ging hij losbandig leven...
* Abraham deed geen dingen die volstrekt tegenstrijdig waren met het geloof of Gods Woord.
* Mensen die psychotisch zijn doen dit soms wel en denken dan ook nog dat het een opdracht van God is. Terwijl het uit hun zieke brein komt...!
* Natuurlijk word deze vraag niet gesteld door de man in kwestie. Psychotische mensen staan niet open voor feedback, iedereen kan ziek of gek zijn, maar zij zijn het zeker niet in hun eigen beleving!
* Psychotische mensen worden hier niet weggezet, hen word de weg gewezen naar deskundige hulpverlening. Ik ken diverse mensen die psychoses gehad hebben en dankbaar zijn dat anderen ingegrepen hebben, toen zij zelf het contact met de realiteit kwijt waren! Het zijn mensen die een grote plaats hebben in mijn hart!
Hermon
@AHHK76 Jij noemt het zeer gewaagd dat ik, volgens jou (!), mensen beoordeel. Lees je eigen reactie nu eens over. Daarin beoordeel jij verschillende personen. Vind je dat niet gewaagd?

Als eerste beoordeel je mij, ondanks dat ik uitgelegd heb hoe ik het bedoel, blijf je je eigen mening vast houden. Dus jij weet kennelijk beter wat ik bedoel dan dat ik het zelf weet?

Ten tweede, en dat vind ik veel erger, beoordeel jij de man uit bovenstaande vraag als een psychotisch mens. Je stelt dat hij natúúrlijk niet zelf de vraag gesteld heeft, want psychotische mensen staan niet open voor feedback....
Kijk, dat bedoel ik nu precies. Rien geeft een reactie vanuit de therapeutische hoek en zegt: 'mogelijk psychotische klachten'. En dan zijn er dus altijd mensen die kennelijk behoefte hebben om vervolgens de man in kwestie TE BEOORDELEN als: natúúrlijk....psychotisch!

Ten derde beoordeel je de man waar jij het over had als zijnde niet bekeerd! Ik dacht dat je dit juist beoordeelde als zeer gewaagd...?

Ten vierde beoordeel jij dat Abraham geen dingen deed die volstrekt tegenstrijdig met het geloof of Gods Woord zijn. Nou, nou... Gods Woord beoordeelt dat wel anders.

Ten vijfde beoordeel je kennelijk mij als een ondeskundige. Mag ik daarom geen mening hebben over bovenstaande? Terwijl jij, omdat jij diverse mensen kent met een psychose, nog beter dan Rien lijkt te kunnen doorzien wat hier aan de hand is?

Misschien bekijken mensen zoals jij de wereld juist wel door een bepaalde bril. Ik durf te stellen dat je dan aardig het zicht op de realiteit kwijt bent. Laat ik dan eens echt beoordelend zijn, als je dat zo graag wilt zien ;-)
AHHK76
Ja Hermon, je hebt helemaal gelijk! Ik ben veroordelend geweest. Dat had ik niet mogen doen. Mijn nederige excuses hiervoor!