Groeiachterstand en koffie

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jongen van 15 jaar en ik heb een groeiachterstand (ben zelf 1.62 meter). Nu heb ik wel eens gelezen dat de cafeïne in koffie leidt tot botbroosheid en groeiachterstand. Zelf drink ik twee koppen koffie per dag. Heeft de koffie daadwerkelijk invloed op de groei?

Antwoord

Nee, wil koffie bijwerkingen geven, dan moet je echt veel meer drinken dan twee koppen per dag. Navraag naar koffie gebeurt vooral wanneer men klaagt n.a.v. bijvoorbeeld hartkloppingen.

Jose de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

cafeïnekoffie
1 reactie
vlokje
Soms bekruipt me het gevoel dat het refoweb een vergaarbak is van allerlei vragen waarvan men simpelweg zelf met één klik op google veel sneller en uitgebreider antwoorden kan vinden.
Dit soort vragen, hebben we daar nu echt het antwoord van een reformatorische of aanverwante deskundige voor nodig? Webbeheerders, is het niet realistischer dat u zelf zorgvuldiger met de kostbare tijd van deskundigen omgaat, door hen dergelijke vragen te besparen.
Bijvoorbeeld: Vragen mogen slechts gesteld worden als ze niet op een andere wijze dan door refodeskundigen beantwoord kunnen worden?
Maar ach, misschien vinden we het wel gewoon gezelliger zo, als dat het doel is, oké... ons kent ons, alles maar binnen eigen veilige muren dan. Gezellig is het zeker, maar als u uw deskundigen niet onnodig wilt belasten, ligt er misschien een taak voor u.