Oprakelen van verleden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik ben christen en zit met een vraag. Ik heb sinds twee jaar een vriendin die ook christen is. Ze heeft heel veel meegemaakt. Het belangrijkste (voor dit verhaal) is dat ze gescheiden is vanwege overspel van haar ex. Ik ben haar trouw en heb haar lief. Zij mij ook. We steunen enorm op elkaar en zien onze relatie als een geschenk uit de hemel. We zijn iedere dag samen (hoewel we niet samenwonen) en dat voelt goed en veilig. Nu de worsteling. Ik ben een aantal jaren gevallen voor zelfbevrediging, soms zelfs met internetbeelden. Dit was in de periode dat ik mijn vriendin nog niet kende. Dit onderwerp is voor mijn vriendin zeer gevoelig, omdat ze jarenlang samen is geweest met haar ex, die haar voortdurend bedroog. Nu heb ik deze zonden beleden voor God. Ook heb ik mijn vriendin verteld dat ik in het verleden aan zelfbevrediging heb gedaan. Dit was een enorme klap voor haar, maar ze heeft me vergeven. Nu echter heb ik niet verteld dat ik soms ook internetbeelden gebruikte. Ook weet ze niet dat de zelfbevrediging vrij frequent gebeurde in plaats van af en toe. Ik denk dat ze instort als ze deze twee 'aanvullingen' zou horen; daarom heb ik deze zonde op die manier beleden. Ik ben niet eens zo bang dat ze het uitmaakt, maar meer dat er iets breekt; dat het gevoel van veiligheid verdwijnt, zeker gezien haar verleden (terwijl ze nu echt bij mij veilig is in die zin dat het met Gods hulp nooit meer zal gebeuren!). Vindt u dat ik het haar alsnog moet vertellen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zonden die beleden zijn mogen toch weg zijn? Als ze voor God zijn weggedaan -lees: vergeven- wat is dan het belang van oprakelen en opnieuw, jezelf en je geliefde, verdriet te doen?

Vraag jezelf af wat voor haar goed is om te weten. Alleen jij kunt beoordelen wat je aan je vriendin vertelt over jouw verleden. Niet om dingen te verzwijgen, maar om niet nog meer -of opnieuw- groeiende liefde kapot te maken. Wellicht is er voor jou (nog steeds) een innerlijke strijd gaande. Daar kun je natuurlijk wel over praten en mogelijk samen voor bidden.

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verleden
4 reacties
Daniel
Wat een drama, jezelf bevredigen......., dat heeft nog nooit een refo gedaan, jij bent de eerste beste vragensteller en ik hoop de laatste.
Je zelf bevredigen is zo abnormaal, dat doen alleen ........, nee, nu serieus, dat heeft elke man wel gedaan.
Wees blij met je vriendin, wees blij met een nieuwe liefde en zeur niet zo.
dkw
Eens met Daniel,
Ik denk dat bijna iedere jongere of ongetrouwde dat doet.
De gedachten zijn heel verschillend hierbij, ik denk dat bevrediging niet verkeerd hoeft te zijn mits het geen dwangmatige verslaving is en mits het niet gepaard gaat met lustgedachten tot getrouwde mannen/vrouwen.
Ik denk dat echt bijna iedere persoon die niet seksueel actief is, man of vrouw, dit doet.
Internetbeelden lijkt mij niet goed, daar moet mee gebroken worden.
altijdwat
Wat goed dat je denkt aan het welzijn van je nieuwe vriendin! Ik zou het niet willen weten hoor;-)
Nee, serieus. Verborgen zonden die je beleden hebt voor God hoef je echt niet allemaal bespreekbaar te maken. Maar vooral de intentie: wat bereik ik ermee is belangrijk. Goed dat je daar over nagedacht hebt.
Miranda
Er staat toch in de bijbel, belijd elkaar je zonden en bid voor elkaar zodat u genezing ontvangt. Als het de groei van je relatie in de weg staat zou ik ze zeker bespreekbaar maken. Het is inderdaad goed om je zonden te belijden aan de Vader, maar daarnaast zeker ook in een relatie er eerlijk over te zijn. Iedereen maakt zich schuldig aan het doen van zonden dus wie is de ander om hem of haar te veroordelen. Breng het samen in gebed bij de Heer zodat het niet meer tussen jullie in staat.
Zegen!