Verloving opbiechten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik heb sinds kort verkering gekregen met een meisje, nadat mijn verloving een jaar terug is uitgegaan. Dit was niet makkelijk. Nu is er van mijn kant niet echt iets om op te biechten, omdat het meisje de verloving zelf uitmaakte om vervolgens verkering te krijgen met een andere jongen. Ook ben ik nog steeds maagd gebleven. Toch voel ik me soort van schuldig dat ik het nog niet aan mijn nieuwe vriendin heb verteld. Ze weet wel dat ik ooit verkering hebt gehad, maar het is verder nooit ter sprake gekomen. Verder weet ik wel dat haar vorige relatie even lang duurde als de mijne. Is er reden om me schuldig te voelen en zou het voor haar een (geldige) reden zijn om onze verkering uit te maken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bespreek met háár je vragen, zou ik zeggen. Maak bespreekbaar datgene wat nog niet ter sprake is gekomen. Alleen zíj kan antwoord geven op de vraag of er redenen zijn om de verkering uit te maken, dan wel met elkaar verder te willen, na beiden eerdere relaties te hebben gehad. Eerlijkheid en openheid zijn sleutelwoorden in een gezonde relatie. Schuldgevoel is daarbij een lastig probleem, want het duidt op een geheim. En wat schiet je ermee op om níét uit te spreken wat je bezighoudt?

Het ga jullie goed!
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geheimopbiechtenverloving
5 reacties
AHHK76
Zo langzamerhand zal jouw vriendin wel na gaan denken over jouw vorige relatie... Hoelang jij een relatie hebt gehad en waarom/hoe het uitgegaan is. Dus is het goed als jij erover gaat praten, misschien zelfs beter om haar vragen voor te zijn?! Nu bouw je misschien steeds meer spanning op als je het niet doet.
Natuurlijk kan zij het om die reden uitmaken. Of dat geldig is, ja daar zijn geen regels of wetten voor. Er zijn veel mensen die hun a.s. man/vrouw veel ergere dingen moeten vergeven als ze met hem/haar verder willen.
Want niet iedereen die eerder een relatie heeft gehad, is maagd gebleven!
Ik weet van een jongen die er een jaar over gedaan heeft, om alles aan zijn vriendin op te biechten, van wat er voor 'haar tijd' was gebeurt. Dat hebben ze samen ook overleeft en ze zijn ook getrouwd... Dus aan de andere kant mag je er ook de tijd voor nemen. Als je vriendin vragen heeft, kan ze die ook zelf stellen.
Sterkte ermee. Bid ervoor, wees open en durf het ook aan God over te laten of ze dan nog met jou verder wil!
sydneylover
Zo snel mogelijk vertellen zou ik zeggen! Ga lekker in het bos of op het strand of zo wandelen, dat is een omgeving waar je dit soort was moeilijker onderwerpen makkelijker kunt bespreken.
Haar reactie heb je niet in de hand, maar ik weet bijna zeker dat juist een stuk openheid en transparantie van jouw kant je relatie sterker zal maken!
Race406
Waarom zou je vriendin het je kwalijk nemen dat je een eerdere relatie hebt gehad en ook verloofd bent geweest? Zij was toen niet in jouw leven en kan je niets kwalijk nemen. Als ze dat wel doet dan moet je heel goed nagaan waarom ze je dat kwalijk neemt. Misschien is het dan wel tijd om afscheid te nemen....
Klinkt hard, maar wat kan iemand jou kwalijk nemen waar die ander part noch deel aan had?
Het zou wat zijn dat ik het mijn vrouw nog steeds kwalijk zou nemen dat ze voor mij verkering heeft gehad met iemand anders. Dat is toch volstrekt onlogisch?
Haar gewoon alles vertellen, er is niets wat je kan tegenhouden omdat je niet te verwijten valt!
Daniel
Wat kunnen mensen moeilijk doen, schuldig voelen en niet schuldig zijn, met zo'n basishouding moet je helemaal geen verkering willen.
Dan valt er nooit meer iets te lachen, dan is kommer en kwel het doel in je leven.
Maakt niet uit wat er gebeurt, als er maar moeilijk gedaan kan worden.
Mevr Rots-de Weger zegt het heel netjes, 'doe is normaal'.
Hee wakker worden vraagsteller, wees blij met je vriendin, als jij zo moeilijk blijft doen ben je zo weer toe een nieuwe vriendin.
Dordtenaar
Pfoe... tot regel 3 lees ik ongeveer het verhaal wat ik zelf ook heb meegemaakt. Daarna raak ik je een beetje kwijt. Na mijn verbroken verloving kreeg ik na verloop van tijd ook weer een vriendin (zij was zo groen als het maar kon...) en liep ik er inderdaad ook tegenaan dat ik mijn ervaring moest gaan vertellen.

Waar je denk al een kleine denkfout maakt is bij het woord opbiechten. Dat hoeft toch helemaal niet? Je hebt toch niets verkeerds gedaan? Ik denk zelfs dat het eerder verkeerd is om het níet te vertellen. Dingen lopen nu eenmaal zo in het leven en als je huidige vriendin hiervoor ook een relatie hebt gehad is er niets aan de hand.

Tenslotte denk ik dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker het word om dit te vertellen. Het lijkt met ook geen erg gezonde start van je relatie.