Zomaar lid worden van de PKN of HHK

Ds. C.J.P. van der Bas / Geen reacties

Vraag

Kan de onderstaande vraag ook eens beantwoord worden door HHK-dominee?

Deze vraag luidt als volgt: Kan ik (als hervormd gedoopt meisje, van hervormde ouders) zomaar lid worden van de PKN of HHK? Is het wel goed om nog meer kerken te stichten? Waarom is er niet meer eenheid? Iedereen zegt dat deze twee kerken gescheiden zullen blijven, maar waarom dan?

Antwoord

Naar aanleiding van de bovenstaande vraag heeft iemand het verzoek gedaan om een tweede antwoord, nu vanuit een andere invalshoek, namelijk die van de HHK. Of de tweede vragensteller mannelijk of vrouwelijk is, weet ik niet. Ik zal de vraag proberen te beantwoorden alsof het een jonge heer betreft.

a. Wie hervormd gedoopt is en een kerkenraad heeft die besloten heeft niet met de PKN mee te gaan, die is nog steeds hervormd, en wel buiten de PKN. Dus voor de duidelijkheid in de NHK in hersteld verband/in de HHK. De PKN synode betwist het elke kerkenraad dat hij het recht zou hebben (gehad) om te beslissen niet mee te gaan in de PKN. Men zegt daarom: zo’n besluit is ongeldig. Wil je niet de PKN in, dan moet je als hervormd lidmaat bedanken voor je kerk. Tot heden is steeds aan allen voorgehouden van de zijde van degenen die buiten de PKN bleven: Je kunt niet bedanken voor een kerk, waar je nooit toe hebt behoord (de PKN) en men kan niet van je eisen, dat je bedankt als hervormd dooplid, omdat je buiten de PKN hervormd wenst te blijven. De (voorlopige) oplossing van het probleem over het dooplidmaatschap en het belijdend lid zijn is nu: Schrijf een brief aan de kerkenraad die in de PKN zijn plaats heeft gekozen, of naar de groep ambtsdragers van elders die het werk van een kerkenraad voor die mensen doet die wel de PKN in wilden ter plaatse en geef daarin te kennen, dat je begrepen hebt dat je in de registratie bent opgenomen van de PKN en dat je daar uit verwijderd wenst te worden. Verzoek tevens, dat men je gegevens overdraagt aan de kerkenraad van je eigen keuze.

b. Wie hervormd gedoopt is en een kerkenraad heeft die besloten heeft wél mee te gaan de PKN in, die is automatisch lid van de PKN, of hij moet een brief schrijven aan zijn kerkenraad waarin hij te kennen geeft niet bij de PKN te willen behoren en uit de administratie van de PKN gemeente verwijderd te willen worden. Etc.

c. Het kan ook zijn dat de vraagsteller meent in de PKN een plaats te moeten innemen, terwijl zijn kerkenraad anders besloten heeft. Dan moet een brief worden geschreven om verwijdering van de gegevens uit de kerkenraad die niet is mee gegaan in de PKN en een verzoek gedaan om overdracht van de gegevens naar een kerkenraad (in wording?) binnen de PKN.

Na deze praktische wenken voor de trieste situatie waarin we ongewild zijn terechtgekomen, ook een poging tot een antwoord op de meer inhoudelijke kant van de vragen: Waarom niet meer eenheid? Is het goed om nog meer kerken te stichten? Kunnen de PKN en de NHK niet meer bij elkaar komen?

Eenheid is volgens de Bijbel altijd een eenheid in één en dezelfde bijbelse waarheid en belijdenis. Die eenheid is er helaas niet meer in de PKN en niet meer tussen de PKN en de NHK ihv. De PKN heeft in haar grondslag belijdenissen en belijdende geschriften opgenomen die de hervormde belijdenissen deels tegenspreken op vitale punten en deels afzwakken. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, inhoudelijk,  kan niet bestaan. Het is dus van heler harte te hopen dat er eenheid tussen kerken zal groeien, maar dat kan alleen wanneer de verdeeldheid omtrent geloofsinhoud wordt verlaten.

Er wordt ondertussen veel gebeden, dat aanhangers van de éne bijbels hervormde waarheid in de PKN daar uit nog mogen terugkeren. En dat aanhangers van diezelfde bijbelse waarheid te vinden in verschillende reformatorische kerken gezamenlijk de eenheid zullen zoeken die in de waarheid van het Evangelie gezocht mag en moet worden. Iemand heeft in de 19e eeuw eens gezegd over een breuk in de kerk: Een scheiding is zonde, wanneer ze niet beslist noodzakelijk is.

Je mag je er van overtuigd houden, dat degenen die buiten de PKN zijn gebleven de diepe overtuiging voor Gods aangezicht hebben opgedaan, na veelvuldig biddend bestuderen van de H. Schrift en van de hervormde belijdenissen en van de geschiedenis van de kerk, dat nù in ieder geval een scheiding noodzakelijk werd. Hoe zeer ook betreurd. Hoeveel verdriet het ook geeft, en dat doet het! Wie weet brengt God door een wonder velen (opnieuw of voor het eerst) samen in één kerk, die gebaseerd is op de Schrift en op de bijbelse hervormde belijdenissen! Daar zal een goed getuigenis van uitgaan in ons land!

Woudenberg, ds. C. J. P. van der Bas