Hyperventileren en opvliegers

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jonge vrouw tussen de 20 en de 25 en heb last van opvliegers, zowel overdag als ’s nachts. Ik heb ook veel last van hyperventileren, maar of dat er bij hoort weet ik niet. Ik menstrueer één keer in de zoveel maanden. Is dit normaal?

Antwoord

Uit de beschrijving is op te maken dat er bij jou sprake is van een oligomenorroe d.w.z. dat je minder dan normaal menstrueert. Dat betekent dat er in het samenspel van hormonen een ander evenwicht is dan gebruikelijk. Aangezien opvliegers ook homonaal van oorsprong zijn, zou dat met elkaar te maken kunnen hebben. Het hyperventileren is daaraan niet direct verbonden. Mijn advies is om, als je er veel last van hebt, eens met je huisarts te gaan praten over aanpak c.q. behandeling. Overigens is dat medisch gezien niet strikt noodzakelijk.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

medisch
1 reactie
drj
In aanvulling op het antwoord van Drs. Hildering zou ik je toch sterk willen aanraden je huisarts op te zoeken.

Je beschrijft twee problemen die ook los van elkaar kunnen staan: hyperventilatie en oligomenorrhoe.
Dat je maar eens in de zoveel maanden menstrueert is op jouw leeftijd niet normaal en het is verstandig te laten uitzoeken hoe dat komt, ook in verband met je vruchtbaarheid. Ik zou daar niet te lang mee wachten.