Waar is de Ark des Verbonds

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag weten wat er met de Ark des Verbonds gebeurd is. Bestaat hij nog en wat is er met de stenen tafels gebeurd en waar kan ik daarover iets vinden in de bijbel?

Antwoord

Hierop zijn vanuit de Bijbel geen duidelijke antwoorden te geven. We lezen dat de stad Jeruzalem en de tempel verwoest zijn door de Babyloniërs, dat was in het jaar 587 voor Christus. We lezen ook dat koning Belsazar met zijn gezelschap dronk uit de vaten van de tempel, Daniel 5:2. Maar we vinden niet iets over de Ark des Verbonds en de daarin liggende stenen tafels. Die zijn ongetwijfeld weggevoerd naar Babel, maar daar raken ze geheel buiten het gezichtsveld. Bij de terugkeer uit Babel na de Ballingschap worden ze ook niet genoemd, net zo min bij de herbouw van de tempel.
In de tweede tempel lag volgens buiten-bijbelse bronnen in het Heilige der Heiligen een steen. In het Nieuwe Testament komen we op enkele plaatsen nog iets tegen over de Ark des Verbonds en de stenen Tafels. Daar slaat het terug op de situatie in het O.T. van 2 Korinthe 3 :3 en Hebreeën 9:2-5.
In Openbaring 11:19 wordt de ark genoemd als staande in de tempel van God, maar dat is in een hemels visioen en zegt dus niets over de plaats van de ark ten tijde van het Nieuwe Testament.

We moeten dus concluderen dat na de Ballingschap de ark, als teken van Gods tegenwoordigheid onder Zijn volk, verdwenen is. Maar het Nieuwe Testament geeft duidelijk aan dat God in Jezus Christus onder ons mensen heeft gewoond/getabernakeld. Wie Hem gezien heeft, die heeft de Vader gezien. Johannes 14:9.

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

ark