Conditie van zendelingen

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Moeten zendelingen in goede lichamelijke conditie zijn en dus zonder lichamelijke beperkingen, chronische ziekten, allergieën etc.?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het antwoord kan kort zijn: nee! De Heere zoekt geen perfecte en compleet gezonde mensen voor de dienst van de zending. Die bestaan ook helemaal niet. Maar Hij zoekt mensen die Hem hartelijk liefhebben, omdat de Heere Jezus hen gekocht en bevrijd heeft van de zonden en van de dwaasheden van deze wereld en die een verlangen en een roeping in hun hart ervaren om hun levens in Zijn dienst te mogen stellen.

Nu is het wel zo dat zendingsorganisaties toekomstige zendingswerkers in de meeste gevallen een medische keuring laten ondergaan. Hier wordt dan gekeken of een zendeling lichamelijk en psychisch in staat zal zijn voor een langere tijd in het buitenland te wonen, waar het leven vaak zwaarder is (door de warmte of door gebrek aan basisvoorzieningen), het eten erg verschillend kan zijn en de medische voorzieningen vaak minder toereikend zijn dan in Nederland. Dit hangt dus ook sterk af van de uiteindelijke bestemming. De tropen van de Indonesische eilanden, de Sahara in Noord-Afrika of de sloppenwijken van de steden in Latijns-Amerika kunnen verschillende problemen en ziekten veroorzaken!

Als je behoorlijk ernstige beperkingen hebt, is het dus wel goed om dat van te voren met de zendingsorganisatie kort te sluiten om eventuele latere teleurstellingen te voorkomen. Maar nogmaals, het moet dan wel gaan om ernstige beperkingen die het leven ter plekke vrijwel onmogelijk maken.

Voordat wij in 1997 naar Ecuador verhuisden, hadden onze dochters van 4 en 1 jaar in Nederland al enorm last van eczeem. 's Nachts sliepen ze daarom in een speciaal slaappak om te voorkomen dat ze de jeukende huid in hun slaap steeds weer opnieuw open zouden krabben. We zaten er toen best over in, hoe dat zou gaan in het nieuwe land en of er wel goede medicijnen (zalf e.d.) beschikbaar zouden zijn. En wat gebeurde er? Binnen een paar weken na aankomst in Ecuador was het eczeem bij beide dochters (vanwege het andere klimaat) totaal verdwenen en is het nooit meer teruggekomen. Wat was en wat is de Heere goed!

Hartelijke groet,
Raymond Warnaar

Lees meer artikelen over:

conditiezending