RK-basisschool

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

In een grote stad zijn christelijke scholen vaak niet aanwezig. Is een RK-basisschool dan een optie voor onze kinderen in plaats van een openbare basisschool?

Antwoord

De vraag is wat lastig te beantwoorden. Voorop gesteld dient te worden dat de christelijke opvoeding een zaak is die in de allereerste plaats dient plaats te vinden in het gezin. Als we er daar werk van maken, zal de schoolkeuze er minder toe doen. Het spreekt voor de meeste christenen vanzelf dat ze hun kinderen naar een christelijke of reformatorische school sturen als een aanvulling op en aansluitend bij hun opvoeding. Maar ook is het voorstelbaar dat christenen er juist voor kiezen om hun kinderen naar een openbare school te laten gaan om daar ook als christen aanwezig te zijn in woord en daad en weerbaar te worden door tegenwind. Dat dit ook een moeilijke kant in zich heeft is wel duidelijk. Immers, niet elk kind is even ´stevig´ en zal misschien gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Daarom is het goed om in een vertrouwd milieu naar school te gaan en tijdig in een situatie te geraken waar de ‘wind uit een andere hoek waait’.

Maar wat doe je als er geen protestant christelijk onderwijs is? Ik maak bewust de toevoeging protestants, want ook RK-scholen zijn wel christelijke scholen. Je kunt m.i. geen algemeen antwoord geven door te zeggen, dat je of voor het een of voor het ander kiest. Het beste is om in de bewuste stad waar je woont of zou gaan wonen, de scholen vraagt om info en dat je via een gesprek met de schoolleiding je op de hoogte stelt van hun (christelijke) identiteit. Hoe hoog staat het christen-zijn in het vaandel van de RK-school? En hoe weerbaar maken wij onze kinderen tegen dwalingen die ze dan wel van heel dichtbij meekrijgen? Maar bij een openbare basisschool kan (ik zeg nadrukkelijk ‘kan’) het zijn dat je met allerlei gedachtegoed in aanraking komt, dat het voor een kind ook niet eenvoudig maakt. Het is geen eenvoudige keuze, maar een keuze die wij nog kunnen maken zolang er nog bijzonder onderwijs is.

In de maatschappij is er weinig sprake meer van christelijke identiteit. Een christelijke school is een prachtig goed, waar we zuinig op mogen zijn. Maar als die ontbreekt, zullen we steeds meer werk moeten maken van de christelijke opvoeding thuis, want ons hart is van nature niet afgestemd op God, maar vindt veel meer aansluiting bij de wereld. Maak de kinderen daarvoor weerbaar en daarbij kan een niet (zo) christelijke school, een anders-christelijke school of openbare school zelfs helpen en een dikke streep zetten onder het ’huiswerk’!!

Ds. J.  van het Goor

Lees meer artikelen over:

basisschoolRooms Katholieke Kerk