(...)Mijn vraag is, hoe kan ik kenbaar maken dat ik van haar hou? En hoe overwin...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 20 jaar en heb meerdere malen mindere ervaringen gehad in het liefdesleven. Vaak liep het mis en eindigde het in ruzie o.i.d. Nu is er een meisje wat me heel erg aantrekt, het liefst wil ik haar elke dag even spreken, maar dat gaat niet. Mijn vraag is, hoe kan ik kenbaar maken dat ik van haar hou? En hoe overwin ik de angst om niet weer afgewezen te worden en de angst dat het weer op niets uitloopt? Ik vind dat erg moeilijk want ik hou heel erg veel van haar.

Antwoord

Ik weet natuurlijk niet hoe het in eerdere relaties gegaan is, maar er zullen altijd punten zijn waarin je nader tot elkaar moet zien te komen. We zeggen ook dat twee mensen naar elkaar toe moeten groeien en dat gaat nooit helemaal vanzelf. Dus wat dat betreft zal het in iedere relatie wel wat zijn. Niet dat dat altijd met ruzie gepaard hoeft te gaan, maar als er eens ruzie is, is dat op zich geen ramp en geen reden om het uit te maken.

Je kunt kenbaar maken dat je van haar houdt door heel aardig tegen haar te doen als je haar ontmoet. Je moet haar het gevoel geven dat ze heel speciaal is voor jou. Als je dan het gevoel hebt dat ze jou ook aardig vindt, kun je weer een stapje verder gaan en zo kun je dan op een gegeven moment tegen elkaar zeggen dat je van elkaar houdt en kan de eigenlijke verkering gaan beginnen.

Probeer zelf over de angst van het afgewezen worden heen te komen. Als je al die stellen om je heen ziet, lijkt het bij anderen allemaal vanzelf te gaan, maar zo is het niet. Verkering krijgen is niet niks, het kost echt tijd om van twee mensen apart toe te groeien naar samen één. Voor dat het zover is dat je samen kunt gaan trouwen, zijn er de nodige spanningen en teleurstellingen aan vooraf gegaan. Dat is nu eenmaal met het leven begrepen. Probeer daar niet bang voor te zijn. Wil je verkering hebben en kunnen gaan trouwen, dan zul je gewoon door dit proces heen moeten. Niemand anders kan dit van je overnemen of je garanderen dat het zonder slag of stoot zal gaan.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verliefdheid