Contact ontspannen en leuk houden

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij, een jongen van 20 en een meisje van 21, zijn goede vrienden. We weten veel van elkaar, delen lief en leed en zeggen ook eerlijk dat we van elkaar houden. Maar onze relatie kent geen lichamelijk contact, maar eigenlijk alleen maar diepgaande gesprekken. Over vriendschap, verkering, huwelijk, gevoelens, fantaseren, geloof, etc. We vinden deze gesprekken aan de ene kant fijn en leerzaam (hoe denk jij over alles?), maar ook erg vermoeiend. We gaan er allebei erg gespannen mee om. Ook als we een keer een leuk groepsuitje hebben met andere jongeren erbij, zijn we erg gespannen als we bij elkaar in de buurt komen. Vervolgens gaan we depri naar huis. Wat kunnen we hieraan doen? We begrijpen de oorzaak niet. In boeken gaat het allemaal zoveel leuker, beter en makkelijker. We verlangen ernaar om elkaar te zien, maar op die momenten zelf slaan we dicht en voeren we alleen op een gespannen manier diepgaande, eindeloze gesprekken. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ons contact ontspannen en leuk is?

Antwoord

Als je steeds maar van die diepgaande gesprekken voert, kan het op een gegeven moment ook een ‘must’ zijn om de tijd zo met elkaar door te brengen. Dan raak je allebei in een kramp omdat je maar van diepgaande gesprekken wilt opvoeren. Natuurlijk is het fijn om diepgaande gesprekken te hebben, maar het kan niet zo zijn dat het dat alleen is. Het is juist ook leuk om gewoon eens stil bij elkaar te zitten en jezelf te zijn,  misschien wel door flauwe en melige opmerkingen te maken om maar eens wat te noemen.

Het valt me op dat je schrijft dat je goede vrienden bent. Hebben jullie dan geen verkering met elkaar? En moet je je misschien dus nog ‘groot houden’ t.o.v. elkaar? Je kunt op deze leeftijd niet altijd gewoon vrienden blijven: of het wordt een relatie of het groeit dan uit elkaar.

Misschien moeten jullie er samen gewoon is over praten of jullie nu wel of niet samen een relatie willen. Als je samen wel een relatie krijgt, dan hoop ik dat je ook gewoon gezellige ontspannen momenten met elkaar zult hebben, waarin er ook ruimte zal zijn voor lichamelijk contact. Dat laatste moet ook heel voorzichtig op gang komen, maar er moet binnen een verkeringsrelatie dan wel ruimte voor zijn.

Alie Hoek-van Kooten