Bartimeus

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van Binnendijk. Ik heb een vraag over Markus 10. Daar gaat het over Bartimeus, maar ook in andere geschiedenissen vraagt Jezus: “Wat wilt u dat Ik u doen zal?” Mijn vraag is; waarom vraagt Jezus dat? Hij weet dat toch al?

Antwoord

De vraag van Jezus -niet alleen hier aan Bartimeüs, maar op meerder plaatsen en in andere contexten ook aan anderen- betreft geen ‘kennisvraag’, want inderdaad: Hij wéét alle dingen (God alwetend, almachtig, alziend, enz.).  Maar deze specifieke manier van vragen betreft juist iemand met wie de Heere Jezus méér wil dan “things that meet the eye.” De Heiland wil met zijn vraag de diepte in en ziet hiervoor mogelijkheden bij Bartimeüs. Zijn vraag is dan ook een uitdaging die Bartimeüs aanzet tot een reactie van zelfonderzoek en ontdekking van binnenuit: wat is nu je échte nood, wat is je eigenlijke verlangen en behoefte?

Jezus vraagt geen geen pasklaar antwoord (uit een boekje) of een reactie die Zijn goedkeuring behoeft. Nee: “Wat wil je nu zélf en wat wil je nu écht? Waar loopt je hart en ziel echt van over?” Dat is een vraag die veel dieper gaat, en die Jezus’ genade en liefde op unieke wijze aan de dag legt (meer dan de scharen die Hem enkel volgden om de tekenen, die Hij deed...). Jezus kán ogen geven die zien! Maar Hij wíl méér geven dan dat alleen. En dan niet alleen ogen die Jézus zien. Maar Jezus doelt ten diepste en uiteindelijk op het allerhoogste en eeuwig goed: niet minder dan dat een mens leert  en aanvaard om “door de ogen van Jezus te leren zien.”

Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Lees meer artikelen over:

Bartimeus