Parel in Gods hand

Ds. J.J. Tigchelaar / 8 reacties

Vraag

"Je bent een parel in Gods hand", is een uitspraak die veel gebruikt wordt. Op kaarten staat het, of er zijn ook beeldjes van een hand met een parel er in. Persoonlijk vind ik het ook een mooie uitspraak. Toch heb ik er vragen bij. Want; wat wordt er met die uitspraak bedoeld? En... waar vind ik die terug in de Bijbel? Ik heb al in diverse vertalingen gezocht, maar vind de uitspraak niet letterlijk terug. Kan iemand hier uitleg over geven?

Antwoord

1. Het is duidelijk dat de uitdrukking niet in de Bijbel is te vinden. Hoogstens is het een verwijzing dat iemand in Gods hand kan zijn, of gegraveerd in Zijn handpalm (Jesaja 49:16).

2. Dat de uitdrukking soms bij een geboorteaankondiging wordt gebruikt, zal wel het gevolg zijn dat enkele liederen uit evangelische kring deze zinsnede bevatten. Het Opwekkingslied (“Een parel in Gods hand”) van Elly en Rikkert vind ik wat triviaal, beter vind ik het gedicht van Gerald Troost. Beide en meerdere te vinden op internet. De bedoeling zal wel zijn dat God je mooi gemaakt heeft en je beschermt.

3. Het woord parel komt acht of negen keer in de Bijbel voor, met verschillende uitleggingen en toepassingen. In het Oude Testament vinden we in Job 28:18 een Hebreeuws woord gabisj, in de Statenvertaling onvertaald gelaten, in de HSV door kristal weergegeven en in andere, onder andere Engelse vertaling, met parel. Het is in elk geval iets kostbaars.

4. In het Nieuwe Testament is de parel ook een kostbaar bezit. Het wordt door mensen gezocht, soms voor goed, soms voor verkeerd gebruik. Een hoer kan ermee pronken. Paulus schrijft aan Timotheüs dat een vrouw zich er niet mee moet versieren. Het kostbare blijkt er uit dat we parels niet voor de varkens moeten gooien. Dat is zelfs gevaarlijk! (Mattheüs 7:6). En in het Nieuwe Jeruzalem zijn de twaalf poorten als parels Openbaring 21:21). Het Griekse woord voor parel is margarirites. Wie dus Margarita of Grietje of zo heet weet nu wat die naam betekent.

5. Maar we gaan nog een stap verder. Je zou kunnen verwachten dat de uitdrukking ook zou kunnen luiden: je bent een diamant in Gods hand, dat rijmt zelfs. Het verschil tussen een parel en een diamant is echter dat de eerste een puur en kant en klaar natuurproduct is, terwijl een diamant eerst door een mensenhand moet worden geslepen. Daarom prefereer ik de parel wanneer ik de uitdrukking zou willen gebruiken. Een parel groeit in de schelp van een oester, is onzichtbaar tot hij gevonden wordt en is dan helemaal klaar en mooi.

6. Een laatste overweging over de parel; hij is altijd uniek, geen massaproduct maar een natuurproduct. Zoals ook geen twee bladen of bloemen precies gelijk zijn. En ook geen twee mensen gelijk zijn. Dat is een andere reden dat een mensenkind met een parel kan vergeleken zou kunnen worden.

7. Van elk mens, pas geboren of al heel oud geldt: je bent door God de Schepper gemaakt en je wordt geroepen om tot zijn eer te leven, een pareltje aan zijn kroon.

Ds. J. J. Tigchelaar

Lees meer artikelen over:

liederen
8 reacties
jsml
Matt. 13:45-46,
Ook is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een *koopman die mooie parels zoekt*.
Toen hij één parel van grote waarde gevonden had, ging hij heen en verkocht alles wat hij had, en hij kocht hem.
MUS
Helaas wordt de uitdrukking vaak gebruikt in evangelisatiediensten, middels het lied va Elly en Rikkert.
Natuurlijk is elk schepsel uniek en waardevol, maar zoals de vraagsteller al vermoed... De Bijbelse boodschap voor mensen begint niet met het 'parelevangelie'. De Bijbel spreekt sinds de zondeval helemaal niet 'parelachtig' van mensen, maar spreekt geweldig van God!
Het evangelie voor zondaren is als een parel op zwart fluweel. Van zondaren moet je geen parels maken, dat lijkt op parels voor de zwijnen werpen...
altijdwat
Het is wel mooi als je mag leren van God dat je als een parel in Zijn hand geschapen bent, maar door de zondeval is die parel bezoedeld, maar het bloed van Jezus Christus wast. Zo'n beeldje van een hand met een parel is dan eigenlijk een aanklacht, telkens als je er naar kijkt weet je hoe we waren voor de zondeval, maar het kan ook heenwijzen naar Jezus, die we nodig hebben om ons weer als een parel in Zijn hand te maken.
Daniel
over de parel.....er valt geen haar uit mijn hoofd als God het niet wil...., ik heb een mooie kop met haar, mijn broer, twee jaar jonger, is al bijna kaal....., het haar van mijn broer zal wel bezoedeld zijn door de zondeval.
Soms stop ik met denken over parels en God's wil....., Hij is onze schepper, onze God....., Hij weet het ongetwijfeld heel veel beter dan wij met zijn allen bij elkaar.
Spatie
Jsml aan deze gelijkenis moest ik ook direct denken. Wat me daar aan opvalt is dat met de parel de Heere Jezus bedoelt wordt.....
jsml
Spatie, mij valt dat niet zo op. Er staat dat het koninkrijk der hemelen gelijk is aan een koopman die parels zoekt. Het koninkrijk der hemelen vind dus uiteindelijk de Heere Jezus, verkoopt alles wat zij heeft, en koopt de Heere Jezus?? Opvallend ja..
Ruben92
Ik vind punt 5 heel erg mooi! Dat is eigenlijk toch dat wij zelf niks moeten doen (de diamant slijpen), maar dat wij het alles van God mogen verwachten en dat hij ons mooi heeft gemaakt, maar dat toen wij nog in de schelp zaten verdord werden, maar door de komst van Jezus de schelp is geopend en God ons weer kan zien als mooi, omdat Hij Zijn Zoon ziet (als parel!), zo zou ik het graag interpreteren :)! Maar meningen verschillen uiteraard.
vandijk
En wat te denken van de uitleg dat Jezus (koopman) Zijn bruidskerk vindt en alles verkoopt (verlaat) om deze te kopen met Zijn dierbaar bloed? Dat is mijns inziens (de toekomst van) het koninkrijk der hemelen.