Vriend heeft homofiele gevoelens

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 23 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van twintig jaar en heb enkele weken verkering met een iets oudere jongen. We zijn gelukkig samen, al zijn er uiteraard ook wel twijfels. Hij heeft alleen verteld dat hij homofiele gevoelens heeft. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Is zijn liefde wel oprecht en kan deze relatie wel 'slagen'? Moet ik de relatie nu verbreken? Ik ben dankbaar dat hij het heeft gezegd, maar wat nu?

Antwoord

Het is in ieder geval te waarderen dat je vriend dit moeilijke en gevoelige onderwerp al snel aan het begin van jullie relatie ter sprake heeft gebracht. Maar dan komt de vraag: hoe verder. Je schrijft dat je vriend homoseksuele gevoelens heeft. De vraag is of hij uitsluitend homoseksuele gevoelens heeft of dat hij naast deze gevoelens ook heteroseksuele gevoelens heeft.

Als je vriend alleen homofiele gevoelens heeft is de kans op het slagen van een relatie niet groot.  Je vriend moet als het ware tegen zijn seksuele gevoelens ingaan. Kan hij dat levenslang opbrengen? Dat is een moeilijke opgave. De kans is groot dat hij jou daarin te kort gaat doen.

Er zijn heteroseksuele mensen die ook gevoelens hebben voor mensen van hetzelfde geslacht. Dan hangt het af van de mate waarin die gevoelens spelen bij je vriend en hoe hij daar mee omgaat of een relatie een kans van slagen heeft.

Het is een moeilijk probleem, waar jullie mogelijk samen niet goed uitkomen. Het is ook niet iets waarin je zo maar advies aan een ander vraagt. Een pastoraal werker of een psycholoog kan jullie verder helpen door in een aantal gesprekken mee te kijken en richting te geven aan de gesprekken tussen jullie. Het onderwerp moet in ieder geval goede aandacht krijgen in jullie relatie, het moet niet zo zijn dat het gesprek na de mededeling dat je vriend homofiele gevoelens heeft stopt. Dan is de kans van het slagen van jullie relatie helemaal minimaal.

Drs. Joke Ronner

Lees meer artikelen over:

geaardheid
23 reacties
Tante Pollewop
Goed antwoord. 9 van de 10 huwelijken waarbij 1 van de 2 partners homoseksueel is, strandt. Het is dus aan te raden om de relatie dan te verbreken.

Als je vriend biseksueel blijkt te zijn, is er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand. Trouw aan elkaar beloven doe je immers in elke relatie.
Ruben92
Als hij inderdaad bi is , is er niks aan de hand. Maar wat vervelend voor je, ik snap ook dat dit heel moeilijk is! En voor hem is dat natuurlijk ook lastig, toevallig ken ik iemand die heeft ook homoseksuele gevoelens maar hij heeft radicaal besloten om van zijn vrouw te houden en met haar een leven op te bouwen, toevallig hebben ze ook een dochter en dat gaat tot nu toe allemaal prima, voor hem is dat natuurlijk ook (elke dag) een zware strijd, maar hij wilde gewoon niet alleen blijven en dat je niet of nauwelijks tot iemand aangetrokken voelt betekent niet dat je niet van diegene kan houden ;)!

Veel succes en Gods zegen
Tante Pollewop
@Ruben92: ik vind dat bst wel egoïstisch klinken: "hij wilde gewoon niet alleen blijven"
Hermon
Ik vraag me af waarom je vriend verkering met jou wil, terwijl hij die gevoelens heeft. Laat je inderdaad niet misbruiken, omdat hij een gezin wil, niet alleen wil blijven of om welke reden voor zichzelf dan ook. Want dat zijn redenen die op het eigen ik gericht zijn. Echte liefde is echter allereerst op (het geluk van) de ander gericht. Vraag hem waarom hij met jou verder wil en als dat niet om jou zelf is: direct uitmaken. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Je zegt ook dat er meer twijfels zijn. Gewoon kappen.
Hermon
En nu al in relatie therapie, terwijl je nog maar een enkele week verkering hebt, zou je niet eens moeten willen.
Ruben92
@ allen, misschien heb ik dat wat kort door de bocht gezegd en ik ken hem ook niet al te goed! Maar ik weet wel dat hij dolgelukkig is, en dat ze er samen heeeeeeeeel veel voor hebben gebeden! Dus geloof ik zeker dat het kan werken, alleen niet altijd. Ik probeer nogmaals alleen te helpen... En wat mijn kennis' redenen zijn en of mensen dat egoïstisch vinden, vind ik overigens een anders verhaal.
Tante Pollewop
Tja, jammer dat de tweede helft van mijn tweede bericht is weggehaald, daar stond nog een belangrijke tip in.

Punt is dat je als je problemen hebt met homoseksualiteit, je dat niet op moet gaan lossen met een schijnvertoning, waardoor er uiteindelijk alleen maar meer slachtoffers zijn.
Hanzio
Tante Pollewop, ik denk dat je moet oppassen niet te generaliseren wat homo zijn betreft. Ik ben zelf ook homosexueel en 4 jaar getrouwd. Ik denk dat onze relatie beter is dan die van velen om ons heen. Dit heeft niks met schijnvertoning of egoïsme te maken. Ik houd oprecht van mijn vrouw en kind, zielsveel.

Ik ken helaas ook diepe dalen. Ik heb er in het verleden veel mee geworsteld en nog steeds maar dit gaat over enkele weken per jaar. De kunst is voor mij vooral om op een positieve wijze te "bagatelliseren". Er zijn belangrijkere zaken in het leven.
levensbron
Vragensteller, God wijst jou de weg.
Ik kan alleen maar zeggen heel veel sterkte.
Aan alle reactie s te zien is het een moeilijk punt.
En een moeilijke verkerings tijd wenst niemand je toe.
Tante Pollewop
@Hanzio: ik ben ook homoseksueel en ik snap oprecht niets van homo's die iets met een vrouw beginnen.

Natuurlijk houdt je van je vrouw en je kind. Maar waarom zoek je moeite op (ook al is dat maar enkele weken per jaar) als je ook zonder die moeite een mooi leven met God kunt leiden?

Door je eigen gevoelens te bagatelliseren zijn er al teveel mensen in de problemen gekomen. Klinkt misschien hard, maar ik meen het oprecht..

En tegen vraagsteller zou ik willen zeggen: als hij daadwerkelijk uitsluitend gevoelens heeft voor mannen, ga er dan niet mee verder en zoek een leuke (hetero)jongen.
altijdwat
@Hanzio, bedankt voor je openheid, je hoort dit soort verhalen niet veel al weet ik zeker dat ze er zullen zijn.
Hanzio
TP: Daarin zijn we dus verschillend.

Ik zoek de moeite op als ik alleen ben en weinig afleiding heb. Zolang ik maar geen "zelfmedelijden" heb gaat het prima met ons.

Misschien is bagatelliseren niet het goede woord. Ik bedoel, zolang het je maar niet totaal beheerst. Ik denk er nu niet dagelijks aan. Iedere homo die uit principe geen relatie kan/wil aangaan met een andere man zal er mee moeten leren leven. Ik leeft vrij terug getrokken. Dat wil niet zeggen dat ik eenzaam ben, maar meer dat ik bijvoorbeeld geen werk midden in de stad zoek. En zo zijn er meer dingen die bij mij de kat en het spek kunnen voorkomen.

Wat ik de vraagsteller zou adviseren? Als homo zijn het enigste scherpe randje aan jullie relatie is, geef het dan een kans. Als je meer "gedoe" hebt aan het begin van een relatie kap er dan direct mee. (Homo zijn heeft ook leuke kanten! Ze zijn, mijn mening, vaak creatiever, kunnen zich vaak beter inleven in een ander, zijn gezellig enz. ;) )
Hubert
Ik heb hiermee al teveel 'ongelukken' zien gebeuren. Een relatie al deze heeft nauwelijks kans van slagen. . Hanzio is echt een grote uitzondering. Waarom zou je jezelf zoiets aandoen als het niet nodig is?
Ik heb verschillende vrienden in een gelijksoortige situatie. Ze blijven bij hun vrouw en kinderen, maar als ze het van tevoren geweten hadden hoe moeilijk het zou zijn, zouden ze er zeker niet meer aan beginnen.
Mijn advies: bezint eer ge begint. Wel respectvol overigens dat de betrokken partner zo eerlijk is die nu al te melden. Dat hoor je niet vaak.
klboersma
@Hanzio
Dat heet wegdrukken, verdringen, wat je doet.
Grote kans dat het onderhuids blijft doorwerken en je heel ongelukkig zal maken, je doet jezelf chronisch geweld aan. Op een gegeven is de positieve selftalk uitgewerkt.
Ruben92
@klboersma , zo heeft iedereen wel wat mee te dealen in het dagelijks leven, als @Hanzio er dan voor kiest om niet de zonde te begaan maar een andere weg in te slaan (namelijk met een vrouw te trouwen), ook al is dit moeilijk, dan kiest hij toch juist en drukt hij niks weg lijkt mij? Want wanneer ik over straat loop en een mooie vrouw zie en mij overlaat aan mijn vleselijke begeerten maar toch kies om niks te doen en gewoon door te lopen dan kies ik toch ook de juiste weg door bij mijn vriendin te blijven en van haar te houden ook al kan dat soms ook moeilijk zijn? Zonde zullen wij helaas in dit leven altijd houden, maar betekent niet dat je maar moedeloos achter over moet leunen, ik vind het ongelofelijk knap wat Hanzio doet en we zouden dat juist moeten aanmoedigen i.p.v. ontmoedigen. Als hij 4 jaar getrouwd is nu en gelukkig is, dan vind ik dat knap want tegenwoordig stranden vele (heteroseksuele) huwelijken al na 2 of 3 jaar... Maar al met al is en blijft dit een lastige situatie..
klboersma
@Ruben92
Ik vind het ook ongelooflijk knap van Hanzio. Bovenmenselijk zelfs, en ik ben er bijna zeker van dat hij ooit de rekening moet betalen.
Jouw vergelijking gaat niet op. Je moet het vergelijken met dat jij als (blijkbaar) hetero je gevoel voor vrouwen zou moeten onderdrukken en je zou moeten richten op mannen. Het is vast wel mogelijk, voor een tijdje, je kunt jezelf best een poos voor de gek houden. Maar uiteindelijk word je diep ongelukkig.. je moet een wezenlijk deel van jezelf geweld aandoen.
Niet doen!
Sterretje
Vraag me af wat de vrouw van @Hanzio ervan vindt. Lijkt mij niet fijn om een man te hebben die seksueel niet tot je is aangetrokken. Dat wil je toch in een huwelijk? Dat is toch ook een van de mooie kanten?
Hubert
Ik vraag mij af hoe Ruben92 erbij komt dat het volgen van een homoseksuele geaardheid zondig zou zijn? Ik denk dat het natuurlijker is dan als homoseksueel heteroseksueel te leven.
Ik kan mij dan ook goed vinden in het antwoord van mevr. Ronner en de reactie van klboersma.
Ruben92
@Hubert , nou wij weten toch allemaal dat een homoseksuele relatie beginnen niet Gods bedoeling is? En alles wat niet Zijn bedoeling is, is toch zonde lijkt mij? En het erkennen van je homoseksuele geaardheid is niet zondig, maar het volgen (handelen ernaar) is toch wel zondig lijkt mij? Of denkt u daar anders over? En dit bedoel ik absoluut niet oordelend, integendeel is zeg juist dat ik net zo zondig bezig kan zijn als iemand die wel een homoseksuele relatie begint. Daarom geef ik ook mijn vergelijking van als ik naar een andere vrouw kijk. Want jaloezie, ruzie, afgunst etc is toch ook allemaal net zo goed zonde als handelen naar je homoseksuele geaardheid? En @klboersma ik snap je zorg wel, het kan ook flink misgaan! Maar ik wilde alleen aangeven dat ik het knap vind van @Hanzio dat hij bewust heeft besloten om zichzelf te bewaren van deze zonde. En is mijn vergelijking wat kort door de bocht maar ik probeerde alleen te zeggen dat zonde zonde is, op wat voor manier dan ook, maar wat voor zonde (de moeite om er mee te delen) kan natuurlijk sterk verschillen, zo kan ik makkelijker nee zeggen tegen nog een extra biertje die eigenlijk te veel zou zijn, dan een alcoholist die nee moet zeggen, dus wat dat betreft begrijp je ik heel er goed!
Tante Pollewop
Over de vraag of een relatie tussen mensen van gelijk geslacht zonde is, wordt verschillend gedacht. Er zijn talloze christelijke homo's en lesbienne's die een relatie hebben, maar vinden dat ze niet zondig bezig zijn.

Dus Ruben92, jij lijkt er wel heel erg van overtuigd te zijn dat een relatie tussen mensen van gelijk geslacht niet Gods bedoeling is, maar daar zijn heel veel christenen het niet mee eens.