Dochter wil Instagram en Snapchat

G. Slurink / 6 reacties

Vraag

Onze dochter zit op het voortgezet onderwijs. Ze wil nu graag Instagram en/of Snapchat. Ze beweert natuurlijk dat “ál” haar klasgenoten dat hebben. Zelf vinden wij dat er al genoeg tijd opgeslokt wordt door Whatsapp. En we vragen ons af of ze sterk genoeg is voor Insta en Snap. Zoveel kinderen hebben Insta en Snap. Zijn wij nou te kritisch of andere ouders te makkelijk? Wat is uw advies omtrent deze social media?

Antwoord

Beste ouders,

Ik denk niet dat u te te kritisch bent. Het gaat over het zorg dragen voor uw dochter en daar hoort een kritisch omgaan met dingen die potentieel schadelijk voor haar kunnen zijn bij en Instagram en Snapchat vallen zeker in die categorie. Of andere ouders te makkelijk zijn weet ik niet, sommige denk ik wel en ook velen zijn nogal naïef, denk ik. Hoe dan ook, het is denk ik belangrijk om enerzijds de gevaren realistisch proberen in te schatten en anderzijds realistisch proberen in te schatten hoe ontvankelijk uw dochter daarvoor is.

Concrete gevaren en problemen zijn bijvoorbeeld:

  • Cyberpesten in allerlei vormen. Dit is veel voorkomend probleem met soms hele nare gevolgen;
  • Vreemden die zich anders voordoen en dingen willen, in alle gradaties en vormen, met alle mogelijke gevolgen vandien;
  • Instagram geeft vrije toegang tot allerlei “adult content”, seks, geweld en verdere zaken die niet geschikt zijn voor minderjarigen en er is eigenlijk geen manier dat te verhinderen;
  • Het delen van zaken die niet gedeeld moeten worden en die iemand ook een leven lang kunnen achtervolgen, omdat de kans groot is dat wat eenmaal geplaatst nooit meer helemaal verwijderd zal worden en altijd wel ergens zal blijven rondzwerven en zo weer ergens kan opduiken;
  • Allerlei mensen (influencers en anderen) die op zoek zin naar volgers en die een slechte invloed hebben op kinderen, en hun volstoppen met verkeerde waarden, verkeerde verwachtingen, verkeerde ideeën en verkeerde verlangens;
  • Oproepen of verleidingen om mee te doen met allerlei ‘challenges’ of het volgen van de nieuwste hype, met alle mogelijke gevolgen;
  • Instagram kan het zelfbeeld van tieners aantasten, omdat ze zich vergelijken met het geïdealiseerde beeld dat anderen van zichzelf tentoonspreiden;
  • Namaaknieuws en desinformatie van allerlei aard, ook gericht aan kinderen om hen te beïnvloeden. Dit is zeker ook een groot probleem op Instagram;
  • Het kind begeeft zich in een schijnwereld en kan daar helemaal in opgaan en het zelfs verkiezen boven het echte leven, wat weer kan leiden tot psychische problemen van allerlei aard;
  • Bedrog, identiteitsdiefstal, afpersing, verleiding tot dingen te kopen of te doen;
  • Verslaving.

Dit is slechts het topje van de ijsberg. Het vraagt niet veel verbeelding dit nog verder uit te breiden. Hieronder geef ik ook nog wat links die op een aantal van de meest voorkomende gevaren ingaan. De meeste gaan over internet in het algemeen, maar deze gelden zeker ook voor Instagram en kunnen tot op zekere hoogste ook voor Snapchat gelden.

Ik heb op zichzelf niets tegen sociale media en ik denk dat sommige ervan bij gelegenheid als een handig middel kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld iets te delen met familie of vrienden. Maar het grootste probleem ervan zit in mijn ogen in de verleidingen en misleidingen die het met zich meebrengt.

De één zal daar meer ontvankelijk voor zijn dan de ander. Dat hangt ook af van de persoon. Maar het hangt ook af van degene(n) met wie uw dochter eventueel berichten en foto’s zou uitwisselen en hoe zij hier mee omgaan en ook weer in hoeverre uw dochter geneigd zou zijn daarin met hun mee te doen. En iemand die hier niet waakzaam is zal snel geneigd mee te gaan in allerlei dingen, tieners in het bijzonder. Spreuken 1 en 2 geven ons hier denk ik ook wijze raad.

Belangrijke vragen lijken mij dan ook:

-Waarom wil uw dochter eigenlijk zo graag Instagram en/of Snapchat? Is er misschien een bepaalde reden of bepaalde persoon waarom ze het graag wil? Heeft ze misschien een bepaald doel in haar achterhoofd? Of wil ze het graag omdat bepaalde klasgenoten waar ze naar opkijkt het hebben en aanprijzen als iets dat je moet hebben? Is ze bang buiten de groep te vallen? Staat ze onder druk van mensen die zeggen dat ze het moet nemen? Of heeft ze zelf de verwachting dat dit een wereld vol mooie dingen voor haar opent? Grote kans dat dit (“dat al haar klasgenoten het hebben”) slechts een schijnreden is en dat er eigenlijk nog een andere reden is. Want wat ik me ook afvraag is wat ze precies hoopt te kunnen doen met Instagram en/of Snapchat wat ze nu niet kan met whatsapp. Daar zou ik proberen wat meer over te weten te komen.

-Met wie wil ze gaan instagrammen of snapchatten? En wat voor een soort foto’s en berichten delen die met elkaar en hoe gaan die met bovengenoemde dingen om? En waar zou ze verder allemaal naar op zoek gaan, met name op Instagram? Misschien kunt u dat haar eens vragen.

-Is uw dochter zich enigszins bewust van deze gevaren en kan ze er mee omgaan? Kan ze grenzen stellen voor zichzelf in wat ze kijkt of deelt en waar ze in meedoet? Kan ze ook nee zeggen, ook onder groepsdruk of onder druk van een bepaald persoon? Dit lijk me een heel belangrijk punt en dat zal voor de meeste tieners heel moeilijk zijn. U zegt dat u zich afvraagt of ze sterk genoeg is voor insta en snap. Betreft dat ook of ze nee kan zeggen en grenzen kan bewaren? Als ze dat nog niet kan, is het misschien beter nog even te wachten. Dat betreft zeker Instagram.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze zelf een beetje de gevaren leert beseffen. En als u meent dat ze dit nog niet aankan, dan zou ik dat ook haar ook zo zeggen, op een opbouwende manier, dat het u beter lijkt nog even te wachten. Het doel is niet dat ze al deze dingen helemaal aan de kant zet, maar dat ze, voor zover ze van deze middelen gebruik wil maken, dat leert op een verantwoorde manier te doen en haar grenzen, die als het goed is bijbelse grenzen zijn, weet te bewaren.

Ik hoop dat dit antwoord u een beetje helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

internet
6 reacties
Thisw
Ik zou het persoonlijk allebei niet toestaan.zelf vind ik Snapchat niet iets toevoegen om het echt nodig te hebben,Instagram biedt dan wat meer.ik heb nu wel Instagram maar soms baal ik dat ik heb.het is zeer verslavend en geeft idd een perfect beeld van het leven weer.ook zijn er diverse bots (nep accounts) die je verleiden tot het bezoeken van een porno site.
sydneylover
Als je je een klein beetje inleeft in de leefwereld van onze pubers, dan is het wat mij betreft geen vraag of ze Insta, Snapchat en Tiktok 'mogen'. Dat hoort bij hun leefwereld en inderdaad, vrijwel de hele klas heeft deze sociale media. Facebook is niet (meer) voor de jonge generatie.

Ik zelf ben van mening dat verbieden de slechtste keuze zou zijn.

Ik heb zelf 4 kinderen waarvan 3 in de tienerleeftijd, en ik herken best wel dat ze soms meer tijd dan je lief is besteden op hun telefoon. Maar ga het alsjeblieft niet verbieden, geef ze het vertrouwen en stel daarnaast grenzen over het gebruik.
Verdiep je er als ouder in (heb je zelf al een insta en/of snapchat -account?? Dan kun je op zijn minst een gefundeerde mening vormen in plaats van alleen autoritair te zijn).
Mijn kinderen hebben wel een insta- en snapchat account, Tiktok vinden ze (tot nu toe) niks. We hebben er open gesprekken over, waarbij ik ze er vooral op wijs dat het 'picture-perfect' dat je vaak tegenkomt een schijnwereld is. Bovendien worden veel foto's van influenceres bijgeshopt wat alles nog meer nep maakt. Kortom: het is ook niet mijn wereld, ik post wel eens wat op insta maar dan merk je toch de generatiekloof.

Maar het is wél die van onze kinderen. Dus het gebruik en de omgang ervan hoort gewoon bij de opvoeding. Net als tv of films/series kijken, noem maar op.
Ik heb voor mijn jongste dochter van bijna 13 nog een Google Family account wat mij de gelegenheid biedt haar mediagebruik te monitoren. Dit bevat tevens een 'avondklok' zodat na 2200 alles uit gaat. Het is maar een tip..
Samanthi
Ik begrijp het heel goed, op een bepaalde leeftijd gaan ze zelf hun beslissingen nemen, maar het is uw goed recht als u uw kinderen wilt beschermen.

Wij hebben, afhankelijk van wat een kind aan kan, langzamerhand de touwtjes laten vieren, je moet ze klaarmaken voor de maatschappij, misschien kunt u de leeftijd boven de 16 stellen, dat ze zelf keuzes kunnen maken?

Als ze 18 zijn zijn ze meerderjarig.

Je kunt niet alles tegenhouden, dat is waar, maar je kunt toch je kinderen begeleiding en kinderen als ze op het VO zitten kun je ze ook verbieden en iedereen mag het, tja dat zeggen ze overal van.

Heel veel wijsheid gewenst.
naam
@sydneylover; dat vind ik zó slap... Alsof 'iedereen heeft het' of 'dat is nu eenmaal de leefwereld van onze jongeren' een goede reden is om het toe te staan??
Ik neem aan dat elke ouder toch nog wel zélf nadenkt, overweegt, bovenal zich afvraagt 'Heere, wat wilt U dat wij doen zullen?', zelf de gevaren en problemen overweegt enz. en op die manier zoekt naar een goede keuze? Uiteraard in open gesprek met de pubers, niet autoritair. Maar samen zoekend.
En laten we als ouders vooral niet bang zijn om tegen de heersende cultuur in te gaan. Zelfs niet als dit ook onze refo-cultuur treft...

(Zo hebben wij na verschillende media-avonden, voorlichting van Yona, gesprek met neuroloog, het onder ogen zien van het verschil tussen het brein van een 12 en een 16-jarige, het zien van alle gevaren, het verslavende effect, de tijdsbesteding, etc. onze kinderen ook geen smartphone gegeven in de eerste klas van het VO. De enige reden om het wél te doen die wij konden bedenken was 'iedereen heeft het'. Leek ons geen goede reden. Nog steeds erg blij met deze keuze. En de kinderen ook. Ook waren er veel meer zonder smartphone dan wij dachten.
Onze pubers/ tieners mogen wel ten alle tijde voor rooster, cijfers, schoolberichten, huiswerk etc. op de computer (die op een zichtbare plek in de kamer staat).

Uieraard is media-opvoeding, open gesprek, goede sfeer tijd etc. altijd belangrijk, welke keuzes je ook maakt.
ajl
Iedereen heeft het is m.i. geen juist argument, maar ik vind juist dat sydneylover een verstandige keuze maakt om het kind opgroeiend hierin te begeleiden. Het is m.i. naïef om in de huidige tijd snap en insta te verbieden. Ik ken juist meerdere kinderen waarvan de ouders geen flauw idee hebben wat hun kinderen op internet gooien.

Onze kinderen hebben snap en insta en wij kijken regelmatig mee en gaan daar het gesprek over aan. Al doende kan je ze langzaam loslaten. Wij hebben geen timer op de telefoons. De kinderen overleggen met ons of en wanneer zij erop mogen. Al heb ik daar natuurlijk op school geen zicht op. ;)
naam
Het begeleiden, meekijken, het gesprek aangaan is denk ik idd het belangrijkste. Daar ben ik het mee eens.
En dat sommige ouders inderdaad geen idee hebben wat hun kinderen op de app, op internet gooien is hier ook herkenbaar. Dat zie je bij af en toe meekijken.
Mede daardoor heb ik het idee dat we (ook in onze refo-cultuur) teveel laten gebeuren/ toelaten. Waarom geen dingen verbieden? (Wel uitleggen/ in gesprek blijven).