Vriend heeft homofiele gevoelens

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 23 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van twintig jaar en heb enkele weken verkering met een iets oudere jongen. We zijn gelukkig samen, al zijn er uiteraard ook wel twijfels. Hij heeft alleen verteld dat hij homofiele gevoelens heeft. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Is zijn liefde wel oprecht en kan deze relatie wel 'slagen'? Moet ik de relatie nu verbreken? Ik ben dankbaar dat hij het heeft gezegd, maar wat nu?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is in ieder geval te waarderen dat je vriend dit moeilijke en gevoelige onderwerp al snel aan het begin van jullie relatie ter sprake heeft gebracht. Maar dan komt de vraag: hoe verder. Je schrijft dat je vriend homoseksuele gevoelens heeft. De vraag is of hij uitsluitend homoseksuele gevoelens heeft of dat hij naast deze gevoelens ook heteroseksuele gevoelens heeft.

Als je vriend alleen homofiele gevoelens heeft is de kans op het slagen van een relatie niet groot.  Je vriend moet als het ware tegen zijn seksuele gevoelens ingaan. Kan hij dat levenslang opbrengen? Dat is een moeilijke opgave. De kans is groot dat hij jou daarin te kort gaat doen.

Er zijn heteroseksuele mensen die ook gevoelens hebben voor mensen van hetzelfde geslacht. Dan hangt het af van de mate waarin die gevoelens spelen bij je vriend en hoe hij daar mee omgaat of een relatie een kans van slagen heeft.

Het is een moeilijk probleem, waar jullie mogelijk samen niet goed uitkomen. Het is ook niet iets waarin je zo maar advies aan een ander vraagt. Een pastoraal werker of een psycholoog kan jullie verder helpen door in een aantal gesprekken mee te kijken en richting te geven aan de gesprekken tussen jullie. Het onderwerp moet in ieder geval goede aandacht krijgen in jullie relatie, het moet niet zo zijn dat het gesprek na de mededeling dat je vriend homofiele gevoelens heeft stopt. Dan is de kans van het slagen van jullie relatie helemaal minimaal.

Drs. Joke Ronner

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

geaardheid
23 reacties
Sterretje
@Tante Pollewop Geloof dat we er eerder wel eens discussie over hebben gehad ;-)
Pas las ik iets wat voor mij ook een argument is tegen het homohuwelijk, weet niet wat je hiervan vindt. Als een man en vrouw samen trouwen, kunnen zij zich voortplanten en zo leven voortbrengen. Het huwelijk tussen twee mannen of twee vrouwen kan daarentegen geen leven voortbrengen en zal dus uiteindelijk altijd dood eindigen. Het klinkt cru, maar zo is het wel.
God heeft ons niet voor niks zo gemaakt met dit lichaam. Man en vrouw passen qua lichaam perfect bij elkaar en ook kunnen ze elkaar in karakter heel goed aanvullen.
refoweb
Hier geen discussie over homoseksualiteit a.u.b. Zie daarvoor het topic op ons forum.
Tante Pollewop
@sterretje: ik heb gereageerd in het topic op het forum.