Onreine vloeiingen

Ds. H. Veldhuizen / 1 reactie

Vraag

Ik lees in Lev. 15 dat als je onreine vloeiingen hebt er allerlei voorschriften zijn. Je moet je kleren en jezelf wassen, enz. Zelfs wie het lichaam van zo'n man aanraakt, enz. Wie iets aanraakt waarop hij gezeten heeft, is tot de avond onrein. Raakt (de betreffende man) een houten voorwerp aan dan moet het met water worden schoongespoeld. Hij moet allerlei voorschriften volgen voordat hij weer rein is. Hoe koppel ik dat aan iets als zelfbevrediging? Op zich is zelfbevrediging al een onderwerp op zich, maar zijn er bij zelfbevrediging situaties denkbaar dat je daarna aan die voorschriften moet voldoen of moet je hier vanaf het NT niet meer aan denken?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je hebt een vraag gesteld die veel anderen ook zouden kunnen stellen, namelijk hoe het zit met de wetten over reinheid en onreinheid in Leviticus 15? Dat zijn toch wetten die ver van ons af staan?, althans, dat zullen velen zeggen. Jij koppelt die wetten ook aan zelfbevrediging, maar zegt daar terecht bij dat dat een onderwerp apart is. Dat laat ik daarom ook liggen, omdat daar op Refoweb genoeg over te vinden is. Maar wat hebben wetten over onreinheid, van mannen (na zaadlozingen of vloeiingen) en van vrouwen (vloeiingen of bij menstruatie) ons te zeggen? Die wetten staan toch niet voor niets in de Heilige Schrift? Paulus zegt immers in Romeinen 15:4: “Alles (!) wat eertijds geschreven is, is tot onze onderwijzing geschreven, opdat wij in de weg van volharding en vertroosting door de Schriften de hoop zouden behouden.” Natuurlijk speelt de lichamelijke hygiëne er bij een rol. Maar dat is, als we Leviticus 15 goed lezen, een heel ondergeschikte rol.

Nu, het gaat in Leviticus 15 vooral om wat we noemen cultische onreinheid; dat wil zeggen: om het al of niet mogen komen in het heiligdom, de tabernakel. Lees maar in de verzen 31-33, die een onderschrift van het hele hoofdstuk zijn. De tabernakel was er namelijk een bijzonder teken van dat de Heere onder Zijn volk wilde wonen (“God, Die bij Israel tussen cherubs woont”, Psalm 99:1 berijmd). Het volk Israel moest er diep van doordrongen zijn wat dat betekende. Denk ook aan wat geschreven staat in Exodus 19:15, als de Heere bij de Sinaï tot Zijn volk komt om Zijn wet te geven. Zie ook 1 Samuel 21:1-5 (vooral vers 4 en 5).

Nu zeg je misschien: daar hebben wij dus niet meer mee te maken. Daar heb je aan de ene kant gelijk in, maar aan de andere kant ook weer niet. Leviticus 15 onderstreept de noodzaak van een rein leven, vooral op het gebied van de seksualiteit. Seksualiteit is namelijk wel een scheppingsgegeven, maar er zijn op dat gebied ook veel ontsporingen. De Heere wilde het volk Israel leren dat het anders had te zijn dan de andere volken, een heilig volk. Hoe dikwijls lees je niet in het boek Leviticus: “Wees heilig, want Ik ben heilig” (Lev. 19:2, en op veel andere plaatsen). En zou dat ook niet gelden voor ons? De Heere leert ons in dit hoofdstuk dat er op dit gebied, zoals op elk gebied, heel gauw ontsporingen kunnen zijn, die met het “Wees heilig” in strijd zijn en dat we ons niet in een ongeremde seksualiteit moeten uitleven. Denk aan wat Paulus schrijft in 1 Korinthe 6:19-20: ons lichaam is, als we de Heere toebehoren, een ‘heiligdom’, tempel van de Heilige Geest: “Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.” En ik denk dat ook bijvoorbeeld de woorden van Jezus in Johannes 8:7 (“Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen werpen”) willen zeggen dat de zonde van onrein leven van nature heel dichtbij ons ligt.

Leviticus 15 leert ons ook dat de onreinheid onder Israel werd opgeheven door een offer te brengen. Voor ons geldt dat we mogen zien, en steeds weer moeten leren zien, op het offer van Christus, waarvan geldt: “Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonden” (1 Joh. 1:7).

Samengevat: De wetten in Leviticus 15 leren ons ook op het gebied van het seksuele leven heilig te leven. En elke keer als we daarin struikelen en vallen de toevlucht te nemen tot de Heere Jezus Christus.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus
1 reactie
MUS
Het gaat daar toch om geslachtziektes / SOA's?