Besnijdenis

drs. N. Wolswinkel / 5 reacties

Vraag

In het boekje “Moderne wetenschap in de Bijbel” las ik over de besnijdenis. In dit boekje wordt met name ingegaan op de hygiëne van de besnijdenis. De kans op peniskanker is aanzienlijk minder wanneer men besneden is. Nu ben ik niet besneden, maar ik zat te denken: zou het zinvol zijn als ik me laat besnijden?

Antwoord

Er bestaan geen urologische richtlijnen die adviseren dat volwassen mannen zich laten besnijden. Het is niet duidelijk of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Er bestaan wel aanwijzingen dat peniskanker bij besneden mannen minder voorkomt.

In Nederland krijgen 1:100000 mannen per jaar peniskanker, d.i. ongeveer 80 per jaar. Een huisarts maakt het gemiddeld in zijn carriere 1 keer mee. Ik heb het in 25 jaar nog niet meegemaakt. Het betreft dus een relatief klein probleem.

Sinds kort zijn besnijdenissen uit het vergoedingspakket gehaald, ook een aanwijzing dat de medische meerwaarde erg gering is.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

besnijdenis
5 reacties
Daniel
Grotendeels eens met dhr. Wolswinkel, wel een aanvulling.

Bij een ernstige vernauwing van de voorhuid van de penis is er wel een medische meerwaarde. Dit kan een ontsteking van de voorhuid of eikel geven. De vernauwing kan ook moeilijkheden geven bij het
plassen. En last but not least een vernauwde voorhuid geeft ernstige problemen bij het vrijen of maken het onmogelijk.
Gek dat sommige verzekeringsmaatschappijen dit ook niet meer vergoeden.
mortlach
Eerlijk gezegd dat Hobrinks boek Wetenschap en de Bijbel zo vol met onzin dat het nog maar de vraag is of deze bewering wél klopt. Ik ben blij dat het panellid dat lijkt te onderschrijven - er immers slechts sprake van aanwijzingen en dat zegt niet zo veel.

Wat Daniel zegt klopt dan weer wel, maar dat is een hele andere kwestie.
vlokje
Wordt een duur grapje als je je tegenwoordig wilt laten besnijden. Geen enkele vergoeding meer. Als je wilt weten of iets zinvol is weeg dan alle voor en nadelen af. Maar als je op alle mogelijke manieren kanker wilt proberen te voorkomen heb je geen leven meer.
klboersma
Als het je om hygiene is begonnen is besnijdenis nogal een rigoureuze maatregel.., gewoon dagelijks netjes wassen lijkt me meer voor de hand te liggen.
Daniel
@vlokje......nooit meer vrijen en de sociale consequenties op de koop meegenomen, dit heeft niets met kanker te maken, ik gun iedere mens een besnijdenis, als het om religieuze reden gaat mag je zelf wel bijdragen.