Na de dood

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

10-10-2004, 00:00

Vraag

 Wat komt er na de dood? Ik raak in de war, omdat iedereen iets anders zegt.


Antwoord

Het antwoord is drieledig:
 
Ten eerste: Je moet niet allereerst luisteren naar al die verschillende meningen van mensen om je heen. Je moet  naar de Bijbel luisteren (die lang niet overal een antwoord op geeft, maar alleen op die zaken die God voor ons belangrijk vindt om te weten) en zelfstandig leren nadenken met hulp van vertrouwenspersonen of literatuur (b.v. “Hemel of hel, Onze eeuwige bestemming”. Serie Bijbel en praktijk, Kampen 1991)
 
Ten tweede: Als je sterft dan word je begraven (liever niet gecremeerd; dat is vanouds een heidens gebruik). Je lichaam verteert. Het OT benadrukt: de dood hoorde niet bij het paradijs; door de zonde is de dood in de wereld gekomen; allen die sterven komen in het dodenrijk terecht; in het graf kun je God niet meer loven. Dat moet je tijdens je leven doen. Het NT benadrukt dat -puur om Christus wil- de dood is overwonnen, ook al blijft die een vijand totdat Christus wederkomt. De dood maakt echter ook de afsterving van de oude mens totaal en moet dus meewerken aan de doorgang tot het eeuwige leven. Allesbeslissend is de relatie met Jezus Christus tijdens je leven: wie in Hem gelooft zal leven; wie niet gelooft is reeds tot de eeuwige dood veroordeeld.

Ten derde: Na de dood van een christen moet je met een hand naar de toekomst wijzen: als Jezus terugkomt dan geschiedt het laatste oordeel en zullen de doden opstaan, een nieuw lichaam krijgen en ingaan in het Koninkrijk van God. Met de andere hand mag je omhoog wijzen: Opa is in de hemel. Daar bedoelen we mee: Tussen het moment van sterven en de wederkomst  wordt hij (zijn identiteit; zijn ziel zo je wilt) bij God in de hemel bewaard voor de erfenis (1 Petr. 1). Hoe iemand precies daar is en hoe God ons bewaart, is Gods geheim. “Bij God zijn” is het maximale wat de Bijbel erover zegt. De meeste aandacht gaat er naar de wederkomst. Dan zal de kerk van hierboven verenigd worden met de kerk van beneden, samen rond Christus. Dat zal me een feest zijn!

Zolang je leeft is het van belang te leren geloven en te leren waken. Roep de Heilige Geest aan. Hij zal het je leren!
 
Ds. L. W. Smelt, Dorpskerk De Bilt

Tags in dit artikel:

eeuwigheid
Dit artikel is beantwoord door

Ds. L.W. Smelt

  • Geboortedatum:
    01-06-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Inactief
46 artikelen
Ds. L.W. Smelt

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik vind het altijd moeilijk hoe ver je kunt gaan in het kritisch kijken naar de Bijbel. Bepaalde dingen in de Bijbel zijn misschien achterhaald omdat de wetenschap bepaalde ontdekkingen heeft gedaan d...
Geen reacties
10-10-2003
Ik las laatst in het nieuws dat het DNA van de mens voor 96 procent overeenkomt met dat van een chimpansee. Wilt u a.u.b. hier commentaar op geven? Want dit onderwerp wordt nu vaker naar voren gehaald...
Geen reacties
10-10-2005
Geachte ds. Paul. U stelt in een antwoord dat de Ger. Gem. de enige ware voortzetting is van de reformatie en de nadere reformatie. Dat is nogal een uitspraak. U geeft ook aan dat in ons kerkverband e...
5 reacties
10-10-2009
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering