Na de dood

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

 Wat komt er na de dood? Ik raak in de war, omdat iedereen iets anders zegt.

Antwoord

Het antwoord is drieledig:

Ten eerste: Je moet niet allereerst luisteren naar al die verschillende meningen van mensen om je heen. Je moet  naar de Bijbel luisteren (die lang niet overal een antwoord op geeft, maar alleen op die zaken die God voor ons belangrijk vindt om te weten) en zelfstandig leren nadenken met hulp van vertrouwenspersonen of literatuur (b.v. “Hemel of hel, Onze eeuwige bestemming”. Serie Bijbel en praktijk, Kampen 1991)

Ten tweede: Als je sterft dan word je begraven (liever niet gecremeerd; dat is vanouds een heidens gebruik). Je lichaam verteert. Het OT benadrukt: de dood hoorde niet bij het paradijs; door de zonde is de dood in de wereld gekomen; allen die sterven komen in het dodenrijk terecht; in het graf kun je God niet meer loven. Dat moet je tijdens je leven doen. Het NT benadrukt dat -puur om Christus wil- de dood is overwonnen, ook al blijft die een vijand totdat Christus wederkomt. De dood maakt echter ook de afsterving van de oude mens totaal en moet dus meewerken aan de doorgang tot het eeuwige leven. Allesbeslissend is de relatie met Jezus Christus tijdens je leven: wie in Hem gelooft zal leven; wie niet gelooft is reeds tot de eeuwige dood veroordeeld.

Ten derde: Na de dood van een christen moet je met een hand naar de toekomst wijzen: als Jezus terugkomt dan geschiedt het laatste oordeel en zullen de doden opstaan, een nieuw lichaam krijgen en ingaan in het Koninkrijk van God. Met de andere hand mag je omhoog wijzen: Opa is in de hemel. Daar bedoelen we mee: Tussen het moment van sterven en de wederkomst  wordt hij (zijn identiteit; zijn ziel zo je wilt) bij God in de hemel bewaard voor de erfenis (1 Petr. 1). Hoe iemand precies daar is en hoe God ons bewaart, is Gods geheim. “Bij God zijn” is het maximale wat de Bijbel erover zegt. De meeste aandacht gaat er naar de wederkomst. Dan zal de kerk van hierboven verenigd worden met de kerk van beneden, samen rond Christus. Dat zal me een feest zijn!

Zolang je leeft is het van belang te leren geloven en te leren waken. Roep de Heilige Geest aan. Hij zal het je leren!

Ds. L. W. Smelt, Dorpskerk De Bilt

Tags in dit artikel:

eeuwigheid