Toevoegen of afdoen van de profetie

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Over Openbaring 22:18 en 19. Het gaat hier over het toevoegen of afdoen van de woorden van het boek van deze profetie. Wat wordt hiermee bedoeld? Wordt hier alleen het boek Openbaringen mee bedoeld of de hele Bijbel?

Antwoord

In eerste instantie gaat het om de woorden van dit boek; Openbaring dus. Maar terecht wordt het in de uitleg breder getrokken: we moeten en mogen niets toedoen aan of afdoen van het Woord van God, de Bijbel. De Kanttekenaars bij de Statenvertaling zeggen: Dit is de laatste verzegeling van de goddelijkheid van dit boek, gevoegd met een bedreiging van Christus tegen degenen die tot dit boek iets zouden toedoen of afdoen. En dit is niet alleen een verzegeling van dit boek, maar is een slot van de gehele Heilige Schrift, daar Johannes de laatste van de apostelen geweest is, gelijk in zijn Evangelie ook dergelijk besluit is, Joh.20:30,31 en 21:24, en tevoren ook Mozes in zijn laatste boek dergelijk verbod van niets toe of af te doen, namelijk door enig menselijk gezag, had gesteld, Deut.4:2 en 12:32.

Wat wordt bedoeld met toedoen? Zelf eigen gedachten aan Gods Woord toevoegen en die voor Woord van God houden en als zodanig verkondigen. Wat wordt bedoeld met afdoen? Eigenhandig bijbelwoorden of -gedeelten schrappen, alsof zij geen Woord van God zijn. In beide gevallen wordt God miskend en onteerd. Wie zo doet kan naar recht Gods oordeel verwachten.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

Openbaringprofetie
1 reactie
John61
Serieuze vervolgvraag op het antwoord van de kandidaat: op welke wijze kan Johannes zijn uitspraak over toedoen of afdoen voor de hele Bijbel bedoeld hebben? Het boek Openbaringen is tussen 68 en 96 na Christus geschreven en de samenvoeging van de boeken van het Nieuwe Testament is van 367 na Christus, ca.300 jaar later, door bisschop Athansius van Alexandrie. Ik kom er maar niet uit. Misschien zie ik iets over het hoofd?