Gewoon benieuwd

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Stel dat het waar is dat de hel bestaat, waarom worden ongelovigen daar heen gestuurd? Als God een God van liefde is, dan is die straf toch wel erg gruwelijk? En als ik sterf als ongelovige en ik zie daadwerkelijk dat God/Jezus echt is, kan ik dan alsnog bij Hem in de Hemel komen? Want ik vind het maar moeilijk te geloven, de Bijbel. En Thomas mocht toch ook eerst zien en en daarna pas geloven?

Ik vind het gruwelijk als het verhaal van Jezus en de kruisiging waar is, maar kon God de mensen niet op een andere manier redden? En waarom gaf God als Schepper de mensen zoveel macht dat zij zich tegen Hem konden keren in het paradijs? Als God almachtig is/was, waarom liet hij de zonde dan toe in de wereld? Hij kon het toch ook voorkomen en ook voorzien wat er zou gebeuren? Want ik heb gehoord dat Hij alziende is. Is het dan wel eerlijk om mensen naar de hel te sturen omdat zij van nature alleen maar zonde kunnen doen? En hoe kon God/Jezus tegelijk in de hemel als God en in de hel (nedergedaald ter helle) als Jezus zijn?

Hoe komt het dat er zoveel verdeeldheid is binnen het christendom? En waarom spreken gelovigen elkaar zoveel tegen? Ik als ongelovige kan dan toch ook niet weten wat ik moet geloven? Want evangelische mensen en gereformeerden hebben een andere interpretatie van sommige Bijbelgedeelten. Hoe weet ik dan wat de waarheid is? En uiteindelijk maakt het toch niet zoveel uit naar welke kerk je gaat of op welke manier jij je geloof beleeft? Als ik het goed begrijp kijkt God naar je hart en niet naar welke kerk je gaat toch?

Ik ben gewoon benieuwd, want in mijn klas hoor ik soms hele discussies.

Antwoord

1 reactie
WillemB
Beste vraagsteller,
Ik zat me jouw situatie een beetje in te denken. Zelf ken ik deze vragen maar al te goed. Totdat er uiteindelijk maar één vraag overbleef: Wat moet ik doen, om zalig te worden?
Wat geeft de Bijbel dan een eenvoudig en glashelder antwoord: Geloof in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden! Hand. 16:30-31
Met alle vragen die je hebt, vergeet Gods allergrootste vraag aan jou en mij niet: Wil je zalig worden? Of niet?
Wat wil je dat Ik je doen zal? Luk. 18:41.
Ik hoop dat je hiermee vandaag nog voor Hem op de knieën komt.