Maken van een uitstrijkje

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag n.a.v. een vraag over het maken van een uitstrijkje. Ik vraag me überhaupt af of het zo is dat bij een uitstrijkje alleen gekeken wordt naar kanker die veroorzaakt wordt door het HPV-virus, zoals in een van de reacties wordt verondersteld. Wordt er niet ook gekeken naar andere vormen van kanker?

Antwoord

Bij een baarmoederhalsuitstrijk wordt alleen gescreend op baarmoederhalskanker en de voorstadia hiervan. Baarmoederhalskanker komt vaker voor bij vrouwen die HPV hebben. Er zijn vier soorten HPV bekend die een verband hebben met het ontstaan van baarmoederhalskanker. Twee hiervan zitten in het vaccin dat geadviseerd wordt aan meisjes vanaf twaalf jaar.

HPV is inderdaad alleen seksueel overdraagbaar. Daarbij gaat het niet alleen om geslachtsgemeenschap – “schaamgebied tegen schaamgebied” is al voldoende voor de overdracht van dit virus.

Dus het antwoord op je vraag is “JA”.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch