Beginwoorden van de Tien Geboden

Ds. R.H. Kieskamp / 6 reacties

Vraag

Waarom wordt bij het lezen van de wet altijd gezegd: “Ik ben de Heere Uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.” Dat gold toch voor Israel?

Antwoord

De beginwoorden van de Tien Geboden zijn te beschouwen als een soort opschrift. Het zijn verbondswoorden, waarin de Heere aangeeft dat heel de Tien Geboden gezien moeten worden in het kader van Zijn genadeverbond. Hierin spelen deze woorden in op de verbondssluiting van God met zijn volk Israël bij de berg Sinaï. In de Tien Geboden gaat het dus om het genadeverbond door God met Zijn volk gesloten. In wezen is dit geen ander verbond dan dat wat God sloot met Abraham en zijn nageslacht. De besnijdenis was er teken en zegel van. Zelfs mag gezegd worden dat dit verbond in lijn is met Genesis 3:15, waar ook sprake is van een soort verbond. Het mag ook geheel in lijn gezien worden met het Nieuw-Testamentische genadeverbond, waarvan de doop teken en zegel is. Hoewel er verschil is in bediening, is er in de kern van de zaak, namelijk Gods genade in Christus, geen verschil tussen het genadeverbond in Oud-Testamentische en Nieuw-Testamentische zin. Weliswaar was Christus in het Oude Testament nog niet gekomen, doch Hij was wel beloofd. Oud-Testamentische gelovigen zijn zalig geworden door Christus die in de belofte aangekondigd was, Nieuw-Testamentische gelovigen worden zalig door Christus die naar Gods belofte gekomen is.

Inderdaad zijn die beginwoorden van de Tien Geboden allereerst gesproken tot Israël. Doch er klinkt veel meer in mee. Niet enkel omdat het verbondswoorden zijn die ook voor de Nieuw-Testamentische tijd gelden, maar evenzeer omdat de uittocht uit Egypte heenwijst naar een andere uittocht, namelijk de uittocht uit het land van zonde en dood. Het heeft dus relatie met Pasen, de grootste uittocht aller tijden, toen Jezus alle ware gelovigen van alle tijden en aan alle plaatsen voorgoed heeft uitgeleid uit de slavernij van de dood die wij door onze zonde over ons hebben gehaald. En Pasen is niet denkbaar zonder Golgotha.

Het heeft dus zeer diepe betekenis dat het volk Israël de uittocht uit Egypte moest gedenken via het eten van het Paaslam. Zowel Golgotha als Pasen zijn begrepen in de uittocht uit Egypte. Lucas 9: 31 is er een verwijzing naar. Hier wijst het woord uitgang/uittocht/exodus naar Golgotha met daarachter Pasen. Dit alles klinkt dus mee in de beginwoorden van de Tien Geboden.

Wie de Tien Geboden vertrapt, plaatst zich buiten het genadeverbond. Wie van genade alleen leeft, zal de Tien Geboden zien als regel van dankbaarheid. Christus heeft de vloek der wet gedragen. Dankbaarheid kan en mag dus niet uitblijven.

Ds. R. H. Kieskamp

Lees meer artikelen over:

Israeltien gebodenuittocht
6 reacties
Jvslooten
Egypteland, wat hier als diensthuis (slavenhuis!) wordt aangeduid, wordt gebruikt als een beeld van de zonde en haar verslavende werking. (zoals Paulus zegt in Romeinen 6, ´´Dit weten wij toch, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam van de zonde tenietgedaan zou worden en wij niet meer als slaaf de zonde zouden dienen.´´) De gelovige mag het beamen: Hij is de Heere, mijn God, Die mij uit het slavenhuis uitgeleid heeft. Nu ben ik geen slaaf meer, maar een zoon; en als ik een zoon ben, dan bent ik ook erfgenaam van God door Christus! (Galaten 4:7)
Wilma
De bekende dominee J.H. Velema heeft een heel mooi boekje geschreven over geloof, gebod en gebed a.d.h. de wet, de geloofsbelijdenis en het Onze Vader.

Hij schrijft daarin heel mooi: Ik ben de Heere uw God, die u uit het zondehuis hebt uitgeleid.

Is een absolute leestip!
moedervan2
Waarom leest men de wet elke zondag in de kerk?

Omdat dat broodnodig is. De wet is een spiegel. Zonder die spiegel zien wij niet wie we zijn. 5 keer zegt God in Zijn wet: "Ik ben de HEERE, Uw God. ...." Kortom: God heeft recht op ons leven, Hij heeft ons gemaakt en Hij eist van ons gehoorzaamheid. Die eis blijft staan hoor, ook al kunnen we er niet aan voldoen. Maar zijn we al gehoorzaam geworden? ja.. de HEERE is onze God, Hij is onze Vader (Hij heeft ons gemaakt). Ook als we Hem niet erkennen, Hij is en blijft dezelfde.
Wat betekent HEERE? Dat betekent JAHWEH... Ik ben, Die Ik ben... of ook wel: Ïk ben er voor jou! Zeker als wij gedoopt zijn, mogen we dat geloven...

En de wet is daar een heel goede spiegel voor. Erkennen wij Hem als onze Verbondsgod? Gehoorzamen wij al? En dan komt inderdaad het antwoord: "Wij kunnen het zelf niet! Misschien als we bekeerd zijn!" Maar hebben we het al geprobeerd? Zeker als gedoopten hebben wij te gehoorzamen. Is het onze nood al geworden, of is het een smoesje zodat we bij de Christus kunnen wegblijven? Wie die nood kent, zal zijn knieën buigen en wie Hem needrig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren!

Daarom wordt de wet gelezen, om ons in de nood te brengen; dat wij die niet in onszelf kunnen volbrengen, maar dat God het toch van ons eist! En komt het wonderlijke: Wat wij niet kunnen volbrengen, volbrengt Christus voor ons. Christus heeft de wet volbracht zodat wij vrij zijn... Als God er voor ons is, zoals Hij in Zijn wet beloofd zal Hij ook alles zelf meebrengen om ons te zaligen... Hij leert ons zelf de knieën buigen, Hij leert ons bidden, Hij leert ons alles en schenkt ons alles, Hij leert ons te gehoorzamen, Hij leert ons hoe Hij wil dat wij leven (de wet: leerregel der dankbaarheid), dan mogen we de wet gaan proberen te houden met alle onze kracht, met al onze liefde... en hoeven wij niet aan Zijn genade te twijfelen als wij in zonde vallen, want wij hoeven het niet te volbrengen (we moeten het wel elke dag proberen, dat eist God nog steeds), Christus volbracht het!

Wat een evangelie!
Arco
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum: forum.refoweb.nl</i>
juni
tja,is er geen wet dan is er ook geen overtreding.

vragensteller,een pracht boek om te lezen,,de wandelingen Israels van G.D.Krummacher
in leven predikant te Eiberfeld.

kan je lezen,het is heel eenvoudig,de wandelingenIsraels uit Egypte,door de woestijn,naar Kanaan

de uit-en inwendige geestelijke leidingen der gelovige
je blijft lezen joh[als je van lezen houdt]
levensbron
beste vragensteller,
mooi verwoord door Ds.Kieskamp.

De Bijbel is voor iedereen.

"Ik ben de Heere uw God."dat heeft Hij tegen jou en mij.
Hij laat zien," Ik zal zijn, die Ik zijn zal."
Kijk maar veel in die" spiegel" die Hij ons voorhoudt.
(waarvan moedervan2 ook schrijft.)
wilma dankjewel voor de leestip, ga ik zeker doen.

Van harte Gods zegen toegewenst vragensteller.