Kan niet geloven

Ds. A. Goedvree / 4 reacties

03-10-2011, 12:04

Vraag

Ik hoorde pas van een vriendin, dat zij niet geloofde dat het jaar 2050 ooit nog zou komen vanwege alle ellende en problemen op aarde. Bijna iedereen heeft al gehoord van God. Ik ben dankbaar dat ik christelijk opgevoed word. Ik wil in God geloven, maar ik kan het niet! Ik kan niet geloven dat God zomaar bestaat. Waar is Hij dan? Ik ben erg bang. Als ik binnenkort sterf, of Jezus komt op de wolken, hoe moet dat dan? Hoe kan ik in God geloven? Ik wil het zo graag! Ik wil het eeuwige leven ontvangen! Ik hoop dat u hier een antwoord op heeft! Alvast hartelijk bedankt. Een 14-jarig meisje.


Antwoord

Beste vragensteller,
 
Als ik je vraag lees dan zie ik dat je heen en weer geslingerd wordt tussen twee gedachten: enerzijds ongeloof, omdat je God niet ziet of ervaart, anderzijds angst voor als je God gaat ontmoeten. Je wilt dus graag geloven, maar je kunt het niet. Nu vraag ik je: wat versta jij onder geloof? Want, je zou kunnen zeggen dat jij wel in God gelooft, want waarom zou je angstig voor Hem zijn als je niet gelooft dat Hij bestaat? Waarom zou je in iemand willen geloven als je meent dat Hij er niet is. Dus, er is dus in jouw hart en leven een besef van het bestaan van God, en van jouw verantwoordelijkheid voor God. Dat 'geloof' is er dus wel. Maar, wat er blijkbaar niet is, dat is "geloof dat vrede heeft met God." Want, je wilt ook zalig worden, maar je bent bang dat dat niet het geval zal zijn als je nu sterft of Jezus zult ontmoeten.
 
Ik heb het idee dat God voor jou een algemeen begrip is, ver weg, op grote afstand. Maar, God is juist ook een persoonlijk God. Hij heeft Zich geopenbaard in Jezus Christus. Ik raad je met klem aan, om een een stil plekje te zoeken en te bidden tot de Heere Jezus Christus. In Hem is God nabij en ook heel persoonlijk! Vertel aan Hem te twijfels en strijd en verlangen! En roep de Heilige Geest van God aan, om je hart te vervullen. Doe Zijn Woord open, en lees daarin, bijvoorbeeld een bekende Psalm of een stukje uit het evangelie van wat Christus heeft gezegd. Veel mensen denken -bewust of onbewust- "als ik maar echt goed geloof, dan mag ik tot God, tot Christus gaan." Als je dan vraagt: "maar wat is dan een echt geloof", dan weten ze dat niet zo goed. Dus, ze wachten op iets wat ze zelf niet kunnen omschrijven, dan kan je pas tot God gaan. Nou, dan komt er dus niets van! Je moet tot Hem gaan, met al je vragen, twijfels, ongeloof, geestelijke tekortkomingen, enzovoorts. Hij is genadig! 
 
Ik wens je toe dat je zo God heel persoonlijk mag leren kennen, en dat Zijn vrede in je hart mag neerdalen.
 
Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

ongeloof
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
    16-06-1970
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief
108 artikelen
Ds. A. Goedvree

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
4 reacties
EVA
03-10-2011 / 12:57
http://elearning.eo.nl/

Zoek God terwijl Hij te vinden is bekijk op de bovenstaande link eens de cursussen misschien helpt het in je zoektocht, maar haast je want de tijd is kort

be blessed,
refoweb
04-10-2011 / 00:02
De reacties die niets met de vraag en het antwoord te maken hebben, zijn verwijderd.
Annet76
04-10-2011 / 10:14
Wat een mooi antwoord van Ds. A. Goevree:

"Waarom zou je in iemand willen geloven als je meent dat Hij er niet is. Dus, er is dus in jouw hart en leven een besef van het bestaan van God, en van jouw verantwoordelijkheid voor God. Dat 'geloof' is er dus wel."
hansvv
05-10-2011 / 02:42
Wat zegt de bijbel over geloven, dat is natuurlijk allereerst belangrijk.

Eigenlijk is geloven best bizar. Je kunt onmogelijk met je verstand geloven. Dit doe je door de geest en die legt het uit aan je verstand. Als je echt Jezus aan wilt nemen in je leven, dan zal hij je absoluut niet in de kou laten staan.

Terug in de tijd

Wie van Gods kinderen wonen straks in de hemel en wie op de nieuwe aarde? Wordt met de nieuwe hemel het uitspansel bedoeld? De hemel der hemelen hoeft toch niet vernieuwd te worden? Deze vraag we...
Geen reacties
03-10-2022
Aan ds. G. A. van den Brink. Enkele dagen geleden kreeg ik de brochure van een lezing van ds. J. Roos (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) onder ogen over "De orde des heils". Een van de pijlers van...
Geen reacties
03-10-2023
Bij ons in de gemeente is afgelopen zondag avondmaal gevierd. Ik heb in de voorbereidingsweek heel veel gehad aan de inhoud van "Gods weg van vrede”, door Horatius Bonar. Jezus Christus boven alles, g...
Geen reacties
03-10-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering