Datheen uitleggen

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Ik moet van de berijmde Psalm 107:15 (Datheen) de moeilijke woorden uitleggen aan kinderen. De psalm luidt als volgt: “Hij maakt de winden stille; De baren zo men ziet, Moeten naar Zijnen wille Stil zijn en roeren niet. De tempeesten stilt Hij, Dat zij met blijdschap slaven, En brengt ze daarna vrij In een gewisse haven.” Hoe leg ik de volgende begrippen uit aan kinderen: - Baren - Tempeesten - Slaven - een gewisse haven. Alvast hartelijk bedankt.

Antwoord

Het is een goede zaak om werkwoorden te onderstrepen en ze uit te leggen. Schrijf ze op een bord en leg uit. U zoekt op in Psalm 107 de woorden die betrekking hebben op de berijmde psalm. U ziet dat Datheen heel dicht bij de tekst probeerde te blijven. De uitleg van de woorden spreekt dan voor zichzelf.

“Baren” ziet hier op de zeegolven. Op Zijn machtswoord moet de wind gaan liggen. Gebruikt de geschiedenis van de Heere Jezus in de storm. “Tempeesten” op de loeiende storm. Op Zijn Woord moet de zee gaan zwijgen. Hij strekt Zijn hand uit over de Tempeesten en het is stil. “Slaven” betekent dan zoveel als werken of roeien. Leg vooral uit dat dit geen slavenwerk is dat ziet op angst of werkheiligheid, maar ze doen het in blijdschap des geloofs. “Gewisse haven” volgens vers 30 is de thuiskomst in de hemelse zaligheid. Dat is voor hen gewis, ja zeker. Het is amen voor Gods volk.

Mooie en duidelijke woorden om aan de kinderen uit te leggen. Er liggen veel geestelijke lessen in de geschiedenissen die handelen over de stormen. Tracht het vooral biddend te doen. Dan is het geen “slavenwerk” maar liefdewerk om Gods Woord uit te leggen en te verkondigen. In alles de bediening van Gods lieve Geest nodig met de bede: Zend Heere Uw licht en waarheid neder. Eigenlijk is het allemaal heel simpel als we maar geleid worden door Gods lieve Geest.

Van harte toegewenst in de voorbereidingen en vertellingen aan de kinderen. Het beste zou zijn om zelf kind van God te mogen zijn.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Psalmen
1 reactie
ariane
Wat een zegen dat er nieuwe vertalingen zijn!