Winkels boycotten

Ds. M. M. van Campen / 10 reacties

Vraag

Steeds vaker komt het voor dat winkels op zondag open zijn. Zou je deze winkels doordeweeks eigenlijk moeten mijden? Wellicht loop je er op de duur tegenaan dat zo'n beetje alle winkels 's zondags geopend zijn en kan je niet anders dan hier kopen. Of moeten we denken aan wat er in de Bijbel staat dat je in het eind der tijden niet meer zult kunnen kopen en verkopen? En hoe moet onze houding zijn tegenover supermarkten die producten van (de Westoever van) Israël boycotten? Als je met al deze zaken rekening wilt houden, lijkt er inderdaad haast geen winkel te zijn waar je nog kunt kopen...

Antwoord

1. In Rotterdam- Zuid waar ik predikant ben, zijn structureel elke zondag de winkels open op het Zuidplein. ’s Middags fietsen we tussen het winkelend publiek door naar de kerk. Als ik alle winkels zou moeten mijden die op zondag open zijn, dan moet ik verhuizen naar de Bible-belt om te overleven... Ik zou niet weten waar ik dan hier mijn boodschappen moet doen. Mijn zwarte pak kan ik dan alleen nog maar in reformatorische zaken kopen, want die houden zich aan het vierde gebod, maar misschien overtreden die wel weer een ander gebod... Paulus zegt in 1 Korinthe 5:10: dan zou u wel de wereld moeten uitgaan. Trouwens, je kunt er wel een stevige vraag bij stellen of het onderhouden van de sabbatdag (=zaterdag!) hetzelfde is als het niet werken op zondag.

2. De vragen zouden uit te breiden zijn: niet alleen winkels open op zondag, of winkels die Israelproducten boycotten, maar ook  bijvoorbeeld  de vraag die onlangs stond in het Reformatorisch Dagblad; kun je tijdens een vakantiereis ‘s zondags in een hotel verblijven als je zelf wel naar de kerk gaat, maar het personeel ondertussen bezig is jouw maaltijd te bereiden? Of wat dacht je van kledingwinkels, waarvan je vaak niet weet dat kleding  onder mensonwaardige arbeidsomstandigheden is gemaakt. Kleeft er bloed aan mijn kleding, heb ik de labeltjes in mijn shirtjes wel eens bestudeerd? En zo niet, moet ik dat dan gaan doen? Waar komt mijn goedkope kleding vandaan?  Achter de kledingproductie in landen als China, Cambodja en Bangladesh zit vreselijke moderne slavernij.

3. De grote vraag bij dit alles is, hoever reikt onze eigen verantwoordelijkheid? In de Bijbel kom je iets dergelijks ook tegen bijvoorbeeld in 1 Korinthe 8 over het eten van afgodenoffers, dat is religieus besmet vlees. Moet je eerst onderzoeken of het vlees kosher is? In de heidense stad Korinthe mocht het vlees door de offeraar mee naar huis genomen worden of het werd op de markt verkocht. Overal bestond de kans dat het vlees dat men kocht of at, offervlees was, dat betrokken was geweest bij een heidense afgodische offercultus. Paulus antwoord in dít geval was: in het oog van God wordt iemand er niet minder of beter op wanneer hij wel of wanneer hij niet eet (8) het maakt voor God geen verschil. Daarmee is niet alles gezegd, maar wel iets heel principieels.

4. In Openbaring 13:17 wordt het kopen en verkopen  in verband gebracht met het merkteken hebben op je rechterhand of op je voorhoofd. Dat betekent de naam van het beest of het getal van van zijn naam: 666. Daar gaat het om de eindtijd waarin de economie direct gekoppeld is aan de godsdienst en de politiek van het beest uit de afgrond. De tijd van de Antichrist waarin verering van de satan voorwaarde is om je boodschappen te kunnen doen. En die verering uit zich in het laten zetten van een zichtbare of onzichbtare ’tattoo’ (of lasercode, chip) op je hoofd of rechterhand. Zover is het nog niet in Nederland. Die toestanden doen zich trouwens al wel voor in Noord- Korea waar goddelijke verering van de politiek leider direct verbonden is met economische en financiële  mogelijkheden. Wie trouw aan de Heere Jezus wil blijven, weigeren het merkteken en lopen daarom grote kans het met hun leven te moeten bekopen. Als die dagen niet bekort werden zou niemand behouden worden.

5. Belangrijke vragen, maar de belangrijkste vraag is niet wat de houding van anderen is ten aanzien van de dag van God of het oude volk van God, maar wat mijn eigen houding is ten aanzien van de Zoon van God. Wat dunkt u van de Christus? Die vraag moet eerst en vooral gesteld worden aan je eigen adres. Daar moeten we ons het drukst over maken zolang daar nog geen gelovige antwoord op is gekomen! En de rest is geen bijzaak, maar komt wel op de tweede plaats.

Ds. M. M. van Campen

Lees meer artikelen over:

koopzondagzondag
10 reacties
janvanverweg
boycotten omdat je ertegen bent is een vorm van iemand tekort doen. en dat gaat tegen het 'je vijanden liefhebben' in
maar extra aandacht geven aan je broers en zussen die het vanwege hun Liefde voor God en zijn woord zwaar hebben is een positieve liefdevolle daad.
dus ipv boycotten van 'de slechten' kan je ook 'de goeden'ondersteunen. het is een nuance verschil, maar getuigt van een ander hartsgesteltheid.
fokker76
Ben het met bovenstaande eens, maar de prijzen die 'onze' eigen winkels handteren, en dan heb ik het met name over kledingzaken, die zijn niet te betalen. Voor mij als alleenstaande met een beneden-modaal inkomen al niet, laat staan voor een gezin!
Waarom moeten die prijzen zo abnormaal hoog zijn? Als er uitverkoop is, dan kan het ineens wel voor 50% en ik geloof niet dat ze er dan op verliezen!
cbl
Is dit ook geen typisch cultuur verhaal ? Dochter is net terug met uitwisselingsproject uit Roemenië.
Daar na de kerkdienst uitgebreid in restaurant eten en daarna shoppen.

Lees zelf eens na wat de schrift zegt over hoe we de zondag hebben door te brengen. Laten we het verhaal sabbat / zondag nog maar even rusten...
Ook dan wordt het lastig: O.T. sabbatswetten houden we niet meer, wel dat we absoluut niet werken (op grond van wat eigenlijk ? In het NT worden enkele absolute zaken gesteld: geen bloed eten en geen hoererij, thats it.). Maar wel gebruiken we de electra, drinkwater, etc.
En zoals de ds aangaf, het einde is zoek.

Vier je de zondag uit liefde voor De Koning ? Of houd je de zondag omdat het zo hoort ?
Als je voor het 1e gaat, zal je ook niet zo heel veel moeite hebben als iemand anders het net wat anders doet als wij...
Ruth2
Mooi antwoord van ds van Campen!
grootmama
Heel fijn en duidelijk antwoord van ds. van Campen. Ondanks, toch met beide benen op de grond blijven.
Het kerkgebouw waar wij s`zondags naar de eredienst gaan is een imposante kathedraal en trekt zeker s`zomers veel toeristen. Het komt dus regelmatig voor dat wanneer de dienst afgelopen is, er alweer bezoekers voor de deur staan om naar binnen te kunnen. De 'buitenwereld' staat dan ineens binnen. Maar wat doet onze predikant? Hij nodigt ze uit om samen met de gemeente een kopje koffie te drinken. Dat is evangeliseren zoals Jezus het bedoelt heeft.
jsml
@grootmama, "Hij nodigt ze uit om samen met de gemeente een kopje koffie te drinken."
Dat doet hij zodat ze niet verder kunnen winkelen.. :-P:-P:-P
grootmama
@jsml, de boodschap is niet over gekomen?? Waarschijnlijk bij de vraagsteller wel hoor.
MvR
1. @ cbl: als je het voor de Koning doet, doe je het ook omdat het zo hoort ;-). In elk geval heeft de Koning een duidelijk vierde gebod gegeven (die we net als de andere 9 moeten houden): zes dagen werken, 1 dag niet.

2. Het gevaar van boycotten is inderdaad, dat we de verkeerde 'wapens' gebruiken. In het kader van 'geen kwaad met kwaad vergelden'. Als een ds. in zijn zwarte pak door het winkelend publiek fietst, wie weet wat een getuigenis daar van uit mag gaan: 'kom, ga met ons, en doe als wij!'

3. Het is altijd goed om winkeliers te steunen die niet op zondag willen werken. In heel wat steden zijn ze er toch wel, die 's zondags gesloten blijven, en daardoor wel wat omzet mis lopen.

4. @fokker76: dat er kledingzaken zijn die daarbij erg duur zijn: dat is wel waar (al geldt voor een deel ook: de kleding gaat in veel kleinere hoeveelheden dan bij bijv. H&M, dat maakt de prijzen automatisch hoger). Maar er zijn ook genoeg 'zondagssluiters' voor wie dit niet geldt (bakkers of kaasboeren of whatever).

5. Het is een heel andere vraag, of wij er aan meewerken dat iemand op zondag open is. Dat gebeurt, als wij er 's zondags gaan kopen. Maar als je 's maandags bij de bewuste winkel koopt, dan is dat nog niet zozeer een kwestie van meewerken aan de zondagsopenstelling (al kun je het dus wel omdraaien: bewust kopen bij zondagssluiters steunt hen in hun zondagssluiting).
Catherine
Ik zie het zo voor me, dominee (met zijn gezin?) op weg, naar de kerk en door het winkelend publiek. Er zou er zo maar één tussen kunnen lopen, die daar loopt vanwege eenzaamheid en verveling, om de tijd te doden. En dan ziet hij dominee, waar gaat hij naar toe? Misschien kan ik achter hem aan gaan. En zo voor de eerste keer in de kerk komt.
In onze kerk, midden in de stad, komt ook wel eens een verdwaalde ziel binnenlopen, omdat het keihard regent en dat is niet prettig shoppen.
De vraag is of wij een zoutend zout zijn, als kerkelijke gemeente.
Overigens vinden veel mensen, ook niet-kerkelijke, dat die winkels echt wel veel vaker dicht kunnen blijven. Het is nl. nooit meer wat rustiger in de stad.
sydneylover
@fokker76

Beetje off-topic op de vraag, maar toch: ik denk dat je iets te kort door de bocht redeneert met 'dure' kledingwinkels. Het heeft er alles mee te maken dat mode maar een half seizoen meegaat, dan moet alles weg zijn. Vandaar grote kortingspercentages aan het eind. En vergelijk merken maar met andere winkels die dezelfde merken verkopen: vaak zie je dat ze dezelfde prijzen hanteren.
Als het zo'n vetpot zou zijn dan gingen er in deze barre economische tijden niet zoveel op de fles!

En dan on-topic: op kleine schaal kan het best wel helpen om een winkelier te helpen de goede kant op te 'duwen' (bijvoorbeeld zoals dat in Gouda ging).
Maar een boycot haalt echt niets uit, omdat je je op 1 punt concentreert terwijl je op tig andere manieren betaalde diensten afneemt op zondag. Je pakje boter en pot pindakaas kan ook zomaar op zondag geproduceerd zijn..