Niet eens over kerkkeuze

Ds. H. Paul / 20 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een Ger.Gem.-dominee. Geachte dominee, mijn vriend en ik hebben al geruime tijd een relatie. Deze is serieus van aard en we hebben dan ook plannen om over enige tijd te trouwen. Helaas is er één groot obstakel in onze relatie en dat is de kerk. Mijn vriend is HHK en ik Ger. Gem. (mijn vriend is oorspronkelijk nog steeds Ger. Gem., maar kerkt al lange tijd bij de HHK). Allebei willen we het liefst bij ons eigen kerkgenootschap blijven. Als we er over proberen te praten, loopt het meestal op ruzie uit. De spanningen lopen erg hoog op. Misschien zijn de verschillen klein, maar voor ons zijn ze erg groot! We vinden dit erg moeilijk. Elke avond bidden we om Gods leiding en dan lijkt het of de hemel van koper is en ons hart van steen. Heeft u misschien tips voor ons?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is niet eenvoudig op deze vraag te antwoorden. M.i. zijn er drie mogelijkheden:

1. Het verschil in visie op elkaars kerk en de verbondenheid aan eigen kerk is zodanig groot, dat er van een eenheid geen sprake kan zijn. Deze blijvende splijtzwam is beter te voorkomen.

2. Een van beiden gaat overstag, maar onvrede over de genomen beslissing kan ook later tot grote verwijdering leiden.

3. Ieder blijft bij de kerk waartoe hij/zij behoort. Dit belemmert de eenheid van het huwelijk. Al kan een latere ontwikkeling hierin verbetering geven. Maar 't is riskant.

Het lijkt een kiezen tussen het minst kwade. Ik kan daar ook geen beslissing in adviseren. Het is een persoonlijke keus. Wij kunnen de Heere niet dwingen hierin op korte termijn een oplossing te geven. Maar toch is het aanhouden in het gebed de aangewezen weg. Denk daar niet te gering van.

Met hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

20 reacties
daf
In het kader van 'waar 2 vechten om een been, gaat de 3e er mee heen': ik ken iemand die in zo'n situatie voor een behoudende CGK heeft gekozen. Een behoudende PKN was voor hen ook een optie.
Als je hier al niet samen uitkomt, wordt het nog lastig in je huwelijk met andere dingen, denk ik.
jetta
Inderdaad moeilijk, en herkenbaar. Maar toch liggen bepaalde predikanten uit de gergem en hhk (gekrookte riet) gelukkig op een lijn. Ga eens naar de Toogdag, daar spreken predikanten uit verschillende kerkgenootschappen.
adriano313
Bid eens samen tot Jezus Christus
Hij is het Hoofd van de Gemeente
Hij weet al waar jullie het beste op je plek zult zijn
Als je het Hem niet vraagt, blijft het een vraag....
Geef de boze daarom geen aanleiding om ruzie en twist te zaaien
Maar laat je leiden door de Heilige Geest

Wees niet bevreesd met een bep.uitkomst
In Irian Yaya kerken ze gewoon in een dorpshuis
in China a.h.w. onder de grond
in Filipijnen naast een Vuilnishoop
in Iran buiten de gemeenschap
wat een rijke cultuur hebben wij dan wel niet?
dominerik
Vraag jezelf eens af waarom je allebei bij je eigen kerkgenootschap wilt blijven. Is dat omdat je ervan overtuigd bent dat daar, en daar alleen, de waarheid wordt verkondigd? Of is het eigenlijk koppigheid en niet toe willen geven aan de ander?
Kubus
Herkenbare vraag. Volgens mij kun je dan het beste voor een heel ander verband kiezen. bv Ogginned.
mezelf
Het lijkt me idd ontzettend moeilijk.
Ik kom zelf uit gergem, en mijn man was hervormd, maar hun hervormde gemeente was/is best behoudend, dus heb ik
besloten om mijn man te volgen, en ben ik hervormd geworden, er was bij ons gelukkig geen strijd.

.
Gerteke
De hemel is niet van koper hoor; jullie hart is zo versteend over een kerkgenootschap (!!) dat je Gods boodschap niet verstaat.

Misschien helpt het om jullie ruzies te zien als een non-issue; kerkgenootschappen zouden niet eens mogen bestaan. Lees maar eens de laatste hoofdstukken van het Johannes-evangelie of de eerste hoofdstukken van de Handelingen. Dat hielp mij i.i.g. vrij snel van mijn kerkgenootschappretenties af. Misschien maakt het jullie beiden bescheidener en schikkelijker naar elkaar.

Persoonlijk zou ik in de woonplaats waar je na je trouwdag gaat wonen gewoon eens gaan kerkshoppen: alle kerken die enigszins bij jullie zouden passen bezoeken. Met een open en biddend hart, dat bereid is om samenbindend te zijn, die diensten bezoeken en dan samen een keuze maken.

Succes!
Race406
@Kubus: Ben jij lid van de oGGiN? Het verschil tussen HHK en GG enerzijds en de oGGiN anderzijds is (over het algemeen) wel heel erg groot, dat lijkt me wel duidelijk.
zandkasteel
Ja, wij kwamen uit verschillende kerken, maar dachten gelijk over bijbelse dingen en kerkgang. We zijn in onze verkeringstijd naar verschillende kerken geweest en hebben daar onze woonplaats op aangepast. Kerk en school was voor ons nummer 1, voor werk kan je wel een aantal kilometers rijden.
Kubus
Race406
Ik ben geen lid van de OGG, ik ben lid van de GG, maar heb geen moeite met een ander kerkverband.
Het verschil tussen GG GGinNed en OGGinNed kun je net zo groot maken als je zelf wil. idd is de HHK breder dan de OGG, maar de GG en OGG liggen niet zo heel ver uiteen. Enkele gemeentes uitgezonderd.
Het verschil zit vaak in bijzaken.
Race406
@Kubus: Het verschil tussen GG en OGG is niet zo groot. Het verschil tussen HHK en GG kan wat groter zijn, maar niet onoverkomelijk. Het verschil tussen HHK en OGG(IN) is wel aardig groot. Maar over het algemeen: Het verschil zit hem inderdaad veelal in de bijzaken. De leer ligt niet zover uiteen dat dat een breekpunt zou moeten zijn. Als nu de "leiders" van de genoemde kerkverbanden dit ook eens zouden erkennen....
Kubus
Vanuit andere reacties ken ik jou ligging, en die deel ik niet. Ik ga daar verder niet op in.
Ik heb bedoeld te zeggen, dat hetgeen ik lees bij de oudvaders, dat hoor ik bij de GGinNed, dat hoor ik bij de OGGinNed, en dat hoor ik bij verschillende ds in de GG. Ook bij de HHK zullen er ongetwijfeld nog zijn, en misschien ook nog wel bij de PKN.
Wat ik met bijzaken bedoel; ieder verband heeft zijn eigen gewoontes.
Een kerk(verband) keuze zou bij mij ook heel sterk afhangen in welke plaats ik kwam te wonen.
appeltaart
Bij ons op Staphorst zijn er geen verschillen met de Oudgeref. gem. in nabij gelegen plaats Rouveen.
Ik bedoel dan tussen de HHK op St en de Oud.ger.gem.
Zo behoort het ook te wezen.
Maar uit eindelijk is er 1 kerk , De algemeene christelijke kerk.
Catherine
In Staphorst is idd "gewoon" hervormd al prima, terwijl dat in Rotterdam zwaar tegenvalt. Let op regionale verschillen dus !
zandkasteel
@ Catherine.
Wat een oordeel over gemeenten! Staphorst is prima, Rotterdam niet.Bepalen wij dat? Dit doet mij al zeer, hoe erg moet het dan niet voor God wezen, als wij zo over kerken oordelen?
Race406
Kubus, jij kent mijn ligging zeg je. Welke is dat dan volgens jou?
En je kutn wel zeggen dat je dar niet op in gaat, maar dat is wat kort door de bocht lijkt mij. Maar hier is de plaats niet om hierover te discussiëren.
Je mag me mailen als je wilt: hp1976@live.nl
Kubus
Jou ligging ken ik uit vanuit jou reacties. Ik heb al meerdere keren een discussie gehad op deze site. Ik was net van plan hier mee te stoppen.
Het leid door de regel nergens toe. Je gaat dingen scherp stellen. En onze meningen worden toch niet veranderd. Ik wens je tbeste.
Race406
Kubus: Jammer, ik had graag eens met je van gedachten gewisseld over hoe jij de dingen ziet. Van elkaar leren is toch nooit verkeerd?
Ook jou wens ik het allerbeste. Boven alles dat je Hem mag (leren) kennen. Hem, Die niets liever wil dan dat ook jij Hem in je leven de eer geeft die Hij waard is!
Gods zegen!
Gerteke
Wat een beledigende reactie Catherine! Toevallig ben ik zelf gewoon hervormd in Rotterdam. Als je uit jouw veilige kerkennestje zou vliegen en zelf in die stad kwam wonen zou je recht van spreken hebben. Je hebt geen idee waar je het over hebt.
Hans
Als we ergens van overtuigd zijn in de gereformeerde gezindte, dan is het wel hiervan dat wij in ons eigen kerkverband de rechte prediking hebben. We kunnen misschien veel missen, maar dat hebben we dan toch maar in ieder geval. En zo heeft de rechtzinnigheid zich breed gemaakt zonder enige diepgang.

De mens der zonde maakt zich breed in een religieuze gestalte en zit in het Huis van God als een god.

Verlangen we eigenlijk nog wel naar een geestelijke opwekking? Ik denk dat als deze er inderdaad zou komen, dat we er niet eens raad mee weten, omdat het al onze paden en perken van ons denken te buiten zou gaan. Kerkmuren zouden wegvallen in ieder geval.