Over naar de PKN

M.M. van Winkelen / 24 reacties

Vraag

Ik heb al eerder een vraag gesteld dat wij heel erg bezig zijn om over te gaan van Gereformeerde Gemeenten naar de PKN. Het is een strijd geweest. Mijn vrouw en ik zijn beiden opgegroeid in Ger. Gem. (ik in de stad, mijn vrouw in een dorp.). We hebben voor ons zelf de beslissing al genomen. Wij lopen bij Ger. Gem. tegen zaken aan die we gewoon niet meer willen. Nu moeten we onze zeer gelovige ouders en familie het nog vertellen, maar hoe? Ze gaan het dus echt niet leuk vinden. Zeker omdat mijn schoonvader ook nog ouderling is in de Ger. Gem.Hoe moeten we dit aanpakken? Mijn ouders staan vaak niet open voor discussie. Het is Ger. Gem. en alles daarbuiten is niks! Zo wordt er in heel onze gemeente gedacht. We gaan zeker over naar de PKN, maar  ik ben zo bang dat de familie hierdoor uit elkaar gaat vallen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Uit wat je schrijft blijkt dat jij en je vrouw na een periode van bezinning de beslissing hebben genomen om jullie los te maken van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente en je aan te sluiten bij de PKN. Dat is een ingrijpende en zwaarwegende beslissing. Het wisselen van kerkelijke gemeente om de redenen die je noemt is iets pijnlijks en verdrietigs. Het is een teken van gebrokenheid en iets wat zich moeilijk verhoudt met wat we in de Bijbel lezen over de plaats en betekenis van de christelijke gemeente. Als we bedenken dat Paulus voor de gemeente in al haar verscheidenheid het beeld van een lichaam gebruikt (1 Kor. 12), waarbij de verschillende lichaamsdelen elk hun eigen waarde en onderlinge betrokkenheid hebben, is het toch iets heel ingrijpends als gemeenteleden zich aan dit ‘lichaam’ onttrekken, omdat zij van mening zijn dat het niet is wat het behoort te zijn.

Hoewel je niet in detail treedt over de overwegingen die aan deze beslissing liggen, laat je weten dat het verband houdt met het aanlopen tegen een aantal zaken in de gemeente die “jullie gewoon niet meer willen.” Het moet mij even van het hart dat ik dit niet vind overkomen als een toereikende bijbelse onderbouwing. Het gaat er in het licht van Gods Woord geheel niet om wat jij en ik willen, wat ons wel en niet aanstaat. Beslissend is wat de Heere wil en wat Hij van ons vraagt in Zijn Woord. Dàt doet ter zake.

Mag ik jullie wijzen op de houding van de apostel Paulus ten opzichte van de gemeente van Korinthe? Er was veel mis in deze gemeente. Er was onder meer grote verdeeldheid (1 Kor. 1), ontucht (zelfs erger dan bij de heidenen, 1. Kor 5:1), geruzie, zelfs tot voor de rechterstoel (1 Kor.6:1) en tenslotte ook kwalijke dwalingen (1 Kor. 15). Te veel om op te noemen. Paulus had gemakkelijk kunnen zeggen dat hij nu wel ‘klaar’ was met zo’n gemeente, om er vervolgens afstand van te nemen. Toch doet hij dat in geen geval. Juist in deze brief schrijft hij over de gemeente als het lichaam van Christus. Begrijpen jullie de hartelijke liefde en de vurige ijver van deze grote apostel om een dergelijke bezoedelde gemeente straks als “een reine maagd” aan Christus voor te stellen (2 Kor.  11:2), verzoend door Zijn bloed en geheiligd door Zijn Geest? Staan jullie ook zo tegenover wat Christus toebehoort?

Vanzelf weet ik niet tegen welke dingen jullie aanlopen en wat daarin al dan niet terecht is. In ieder geval hebben jij en je vrouw besloten je bij een andere gemeente aan te sluiten. Dat besluit ligt tussen jullie en de Heere en is een kwestie van persoonlijke verantwoordelijkheid voor Gods aangezicht. Ook hiervan geldt wat we lezen in psalm 11: “De troon van de HEERE is in de hemel; Zijn ogen aanschouwen, Zijn oogleden proeven de mensenkinderen.”

Maar goed, jouw vraag gaat feitelijk niet over het besluit als zodanig, maar meer over hoe je het genomen besluit moet communiceren richting je (schoon)ouders. Je vreest dat het meedelen van deze beslissing tot een breuk kan leiden en een goede verstandhouding kan beschadigen. Dat lijkt mij zeker niet ondenkbaar, helaas is een dergelijk besluit vaker een aanleiding tot verwijdering binnen een familie.  Bijgaand een aantal handvaten die je mogelijk kunnen helpen om een en ander kenbaar te maken. Omdat ik je situatie niet van dichtbij ken, zijn het een aantal algemeenheden. Bespreek zo nodig een en ander nader met mensen die je situatie meer van dichtbij kennen. Het kan zijn dat jouw specifieke situatie aanleiding geeft om dingen anders te doen dan ik suggereer. Een aantal punten geef ik je mee:

1. Persoonlijk zou ik kiezen om het besluit in een gesprek mee te delen. Het kiezen van een ander communicatiemiddel (brief, telefoon, email etc.) lijkt makkelijker omdat je jezelf meer op een afstand kunt houden. Je mist hierbij echter de directe non-verbale communicatie, dat kan veel schade veroorzaken.

2. Wees alert op vooroordelen en wees kritisch tegenover jezelf. Je schrijft dat je (schoon)ouders buiten het eigen kerkverband alles afwijzen. Heb je daar echt al eens over doorgepraat, of kleur je vooraf dingen in? Vraag goed door of ze dat ook echt bedoelen. Je schrijft ook dat je ouders niet open staan voor discussie, maar waar is dat op gebaseerd? Hebben jullie al eerder het gesprek gezocht in de tijd dat deze dingen speelden? Je ouders eerder betrekken in een dergelijke proces zou ik overigens aanbevelen.

3. Probeer standpunten en reacties van je ouders te begrijpen, ook al deel je ze niet. Als je door hebt waarom een ander iets vindt en wat daarin te waarderen is, kan het makkelijker worden elkaar te vinden.

4. Als je daadwerkelijk gelovige ouders hebt, motiveer je besluit dan vooral op basis van Gods Woord.  Als het Godvrezende mensen zijn, zal dat zwaar bij hen wegen. Vertel ook iets over de persoonlijke zoektocht die  jullie gehad hebben en hoe jullie daar in het gebed mee zijn omgegaan en tot een besluit zijn gekomen.

5. Besef dat de Heere in een dergelijk gesprek alles ziet en hoort. Daarvan doordrongen te zijn kan je voorzichtigheid en zachtmoedigheid richting de ander geven. Bidt daar ook om.

Wijsheid toegewenst in deze kwestie!,
M. M. van Winkelen

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze
24 reacties
juni
@rotterdam, k,zit boven op t muurtje,te veel te luisteren naar personen,die van zwaar naar andere kerk gaan,en mij vertellen,wat in mn verwijderde reactie staat!

wat ik verkeerd geformuleerd had,door te zeggen,,ik weet al hoe dat gaat.....enz.

t,was beter geweest, ik hoor niet anders dan......

nog beter geweest, helemaal niet te reageren!

trouwens een verstandig antw. van van Winkelen.
rotterdam
@juni ; wees voorzichtig - de geschiedenis leert ons dat dit soort muurtjes altijd weer langzaam maar zeker omvallen.
juni
@rotterdam Bedankt .voor uw wijsheid.
lijkt mij veiliger muurtjes te ontwijken.

of je er achter zit, overheen kijkt, er op zit, maakt niks uit.
het is allemaal even akelig
mluther
@rotterdam Tja, die muurtjes... Alhoewel ik een groot voorstander ben van interkerkelijkheid, zie ik niet direct een noodzaak om te komen tot 1 Protestantse Kerk. Toen de kerk in Nederland nog geen afgescheiden kerken kende, was er ook al verdeeldheid. Het verschil was echter dat de kerk op papier maar 1 naam kende, Nederland Hervormd. Natuurlijk zou het mooi zijn als al die naambordjes van kerkgenootschappen weggehaald zouden worden, maar laten we ons niet de illusie maken dat dan alle verschillen opeens weg zijn. Verder zal je in de letterlijke zin overigens altijd muurtjes blijven houden, want gemeenten groter dan 1000 leden komt het gemeenteleven vaak niet ten goede...

@vraagsteller Doe je voordeel met het advies van dhr. van Winkelen. Ik weet trouwens alles van de situatie, alhoewel ik alleenstaand ben en dus wat dat betreft in een andere positie verkeer. Ga biddend de weg en neem vooral geen overhaaste beslissingen. De Heere handelt soms wonderlijk en altijd boven onze verwachtingen.