Nog steeds maagd

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van in de dertig en nog steeds maagd. Ik heb het daar op dit moment best lastig mee. Ik zou graag gemeenschap willen hebben om ook te weten wat het is. Het houdt me haast de hele dag bezig, het is bijna een obsessie. Ben er door radeloos. Heeft u tips? Alvast bedankt.

Antwoord

Heel vervelend dat dit zo’n grote plek in is gaan nemen in je leven! Het lijkt inderdaad een obsessie voor je te zijn geworden. Een definitie van obsessie is: dwangmatig denken, een geestestoestand waarin een persoon bezeten is van een specifiek idee, het nergens anders meer aan kunnen denken.

Je maakt het beleven van seksuele gemeenschap erg groot voor jezelf. Het is niet relevant om de gemeenschap op zich zo’n grote plek te geven. Een mens kan goed leven zonder seksuele gemeenschap. Hij is er niet minder om als persoon. Je kunt je afvragen wat maakt dat je je hier zo exclusief op richt? Misschien moet je juist wel met deze vraag aan de slag...

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Tags in dit artikel:

maagdobsessie