Rusten in de belofte

Ds. D.W. Tuinier / 3 reacties

Vraag

N.a.v “derde-weg geloof”.' Wat als je uitziet naar de verlossing door Christus' bloed, maar dit niet durft of kan aannemen? Ik weet dat je Christus alleen door geloof kunt aannemen en dat je dit geloof niet zelf kunt werken, maar moet ontvangen van de Heilige Geest. Maar toch hoor je ook dat ongeloof zondig is en er wordt ook vaak opgeroepen om te geloven. Toch kan ik niet geloven zonder dat het mij gegeven is. Dan ben ik bang mezelf te bedriegen. Of zoals ds. Tuinier schreef : “Zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven” (Habakuk 2:3b). Maar ik durf ook niet te rusten in beloften. Ten eerste omdat ik die belofte ook niet voor mezelf durf te rekenen. En je kan toch niet rusten voordat je de vervulling hebt van deze belofte?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Ik proef je worsteling... Je durft en kan niets aannemen omdat je weet: dat is het werk van Gods Geest. Dat is juist.

Je bent bang om je zelf te bedriegen, terecht. Je wilt ook niet rusten in beloften, juist. Zalig worden is voor 100 procent Gods werk. Daar komt niets van jou bij. Anderzijds komt de oproep van bekering en ongeloof op je af. Je moet je bekeren. Je wordt geroepen: bekeer je en gelooft het evangelie. Voel je de klem? Je moet en je kunt (eigenlijk wil je niet) van uit je zelf. Is dit je nood? Is dit echt op je hart gebonden? Weegt dit zo zwaar dat het je bij de Heere brengt? Anders gezegd: weet Hij hiervan, Die belooft: “Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen?” (Ps. 81:11)? Niet verstandelijk gaan redeneren nu, maar waar brengt deze vraag jou? Het ware geloof redeneert niet. Het ware geloof, de nood drijft uit tot God, maakt verlegen om Christus en Zijn gerechtigheid en rust niet eerder voordat Gods beloften persoonlijk voor je in vervulling gaan.

Het is waar wat de dichter zingt: “Wie U aanroept in de nood, Vindt Uw gunst oneindig groot” (Ps. 86:3 ber.)

Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

bekeringbelofte(n)
3 reacties
Edmund
Beste vraagsteller,
Inderdaad wordt er helaas in veel GG en aanverwante gemeenten “derde-weg geloof” gepredikt. Ook in de hierboven voorlaatste zinnen van ds. Tuinier lijkt deze bedektelijk te worden ingevoerd. “Niet verstandelijk gaan redeneren nu, maar waar brengt deze vraag jou? Het ware geloof redeneert niet.” En eerder “Wel is het zo dat er een tijd in je leven kan zijn dat een mens zich nergens bij kan rekenen.” Hiermee wordt je een onverzekerd (en derde-weg) geloof of ‘iemand die toch al een eindje op de goede weg zit’ aangepraat en hiermee zink je -ondanks de schone woorden die er op volgen- in het moeras en zak je weg in vertwijfeling en wanhoop. Alle mensen zijn leugenaars (zie Ps. 116:11), zoekt en vertrouw daarom alleen op God! Ieder mens ‘leeft’ van nature in vijandschap met God. Rust niet, maar haast je om je levenswil en laat je met God verzoenen!
Er behoren in iedere preek twee wegen en de drie te weten stukken (ellende, verlossing, dankbaarheid) te worden voorgesteld.
Een mens moet inderdaad scherpelijk de wet worden gepreekt; hij moet worden overtuigd van de zonden tegen Gods Heilige Wet én ten laatste ook van de zonde tegen het Heilig Evangelie, de zonde van het ongeloof. Een mens ligt gans en al verloren; hoe meer hij aan het werk wordt gezet om zich op te knappen of zogenaamd verlegen te maken hoe dieper hij zakt in de put van modderig slijk. Vraag om de Geest en breng ‘heel je bestaan’ voor Zijn aangezicht. Zoek het niet bij mensen, maar bij God. De H. Geest des dienstbaarheid (dat is het werk van Gods Geest onder de Wet) overtuigt ons van zonden tegen de Wet. De uitverkorenen worden ten laatste ook overtuigt van de zonde tegen het Heilig Evangelie (zonde van het ongeloof), hetwelk de mens zijn hart verbreekt en verbrijzelt en hem Christus komt te openbaren. Het is ons aller plicht in het waarachtig Woord van Christus te geloven. Het is de grootste onmogelijkheid voor een gevallen mensenkind om te kunnen geloven, maar zoek hulp bij Christus en zie op Hem! Een mens van nature houdt de zonden vast en wil bouwen op een (sprankje) van zijn eigen gerechtigheid. Erken en geloof je onmacht en zoek hulp bij Christus en Zijne Geest! Wanneer Hij Zichzelf openbaart en schenkt is het een vanzelfsheid te geloven en is het onmogelijk om ‘niet te geloven’. God grijpt door Christus de mens aan en de mens grijpt door het (door de H. Geest) gewerkte geloof Christus aan, Die inwoning maakt in zijn hart, Hetwelk de liefde Gods is. In een punt des tijds wordt die mens zijn zonden vergeven, verlost van de heerschappij der zonden en nu bekeert die mens zich tot God (in de weg van vernieuwing en heiligmaking). Hetwelk tezamen wordt genoemd de wedergeboorte. Die mens stond naakt voor God, omdat hij het beeld Gods was kwijtgeraakt. Door het Bloed en de Geest (Zondag 26+27 HC) door het ware geloof (Zondag 7 HC) krachtdadig, onwederstandelijk. Wanneer je het ware geloof krijgt geschonken, dan weet je ook van een vast en zeker vertrouwen van de vergeving der zonden door Christus, dat tot het wezen van het ware geloof behoort.
Inderdaad, je kan en mag niet rusten voordat je de ware rust in Christus hebt gevonden. Onderzoekt de Schriften en houdt je bij de oude schrijvers: Gray (De Roos van Saron, De Christen in de volle wapenrusting), Flavel (Geschonken genade), Meade (Jong onder het juk van Christus), Stoddard (leidsman tot Christus), Van der Groe (en bekeringsweg van Eva van der Groe), Boston (o.a. viervoudige staat), Bunyan (o.a. leer der wet en der genade). Wanneer je voornoemde boeken heb gelezen en herlezen hebt en je ontvangt onder biddend opzien een weinig verlichting van je verstand, dan zal je zien dat de rechterflank van onze gereformeerde gezindte veelal dwalende is in de grondstukken van de Waarheid. Velen dwalen en hebben de sleutel der kennis weggenomen (zie Luk. 11:52 met kanttekening).
jetta
Helemaal eens met bovenstaande. Er kan zoveel verwarring ontstaan, door een tussenweg te brengen.
Ds. Kort heeft een boek geschreven waarin op bijbelse gronden dit helder wordt verklaard. (wedergeboorte of schijngeboorte.) De Heere zal niet laten varen het Zaligmakend werk Zijner Handen.
Luther heeft ook enkele boeken geschreven, die verhelderend zijn.
juni
edmund als de rechterflank veelal dwalende is in de grondstukken v d Waarheid, komt dit dan,omdat de Heere niet in hen werkt?

en hoe kan je de sleutel der kennis wegnemen?

k,kan me er geen voorstelling van maken,hoe zoiets in zn werk gaat.

mijn vraag is echt serieus hoor!