Magie

prof. dr. M.J. Paul / 2 reacties

Vraag

God verbiedt magie, maar wanneer kun je spreken van magie? Wanneer heb je een heel sterk empatisch vermogen en wanneer ben je paranormaal begaafd? Als ik op tv weleens naar shows kijk waarin iemand met een overleden persoon praat via een nog levend persoon, herken ik heel veel (verfijnd en subtiel) gesprekstechnieken die ikzelf in mijn opleiding ook heb gehad. Kun je dan nog spreken van 'magie' of is het gewoon een zeer empathische man die de juiste technieken goed door heeft? Ik vind dit soort programma's interessant omdat ik de gesprekstechnieken herken en er totaal geen magie of een echt spreken met de doden in zie. Het zijn, net als bij shows van Hans Kazan en dat soort goochelaars, gewoon slimme trucs. Als je gevoelens van mensen aanvoelt, waar zit dan de grens tussen paranormaal en empathisch? God geeft je toch ook dat vermogen om mensen te kunnen helpen? Niet door hen de toekomst te voorspellen, maar doordat je (meer dan andere mensen) achter hun opgezette masker kunt kijken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een sterk empathisch vermogen, een sterk inlevingsvermogen om aan te kunnen voelen wat anderen meemaken of doen, is niet verkeerd. Er zijn mensen met bijzondere gaven, deze kunnen in de schepping liggen, zodat ze algemeen toegankelijk zijn. Als je dergelijke gaven ‘van nature’ hebt, kun je daar dankbaar voor zijn. Uiteraard is het dan wel van belang hoe je die gaven inzet.

God kan ook bijzondere gaven schenken aan afzonderlijke mensen en in de Bijbel staan daarvan voorbeelden, zoals de profeten en de apostelen. In 1 Korinthe 11 is sprake van speciale gaven van de Geest. Deze gaven zijn bedoeld tot opbouw van de Gemeente en tot Gods eer.

Satan kan echter ook gaven schenken, in een vorm van ‘namaak’, en wanneer christenen spreken over “paranormale gaven” bedoelen ze vaak dit laatste; in dat geval zijn paranormale gaven niet goed en mogen zij niet in praktijk gebracht worden.

Het spreken met doden wordt in de Bijbel negatief beoordeeld (bijv. in 1 Sam. 28). Zelf wil ik daarom niet naar shows kijken waarin mensen dit beoefenen. Ik weet niet in welke mate het ‘echt’ is of ‘voor de show’, maar het lijkt mij beter geen interesse te tonen. Hoe meer mensen naar zulke uitzendingen kijken, des te beter de kijkcijfers en des te meer een stimulans om zulke zaken uit te zenden.

In zijn algemeenheid geldt dat personen die met verkeerde zaken bezig zijn, dat soms op een knappe en deskundige manier doen. Daarom kan een goede gesprekstechniek een onderdeel zijn van de genoemde uitzendingen. Met die gesprekstechniek hoeft niet mis te zijn, maar niet elk doel is goed. Het is best mogelijk dat er geen echt gesprek met doden plaats heeft in een uitzending, maar het feit dat dit wel gesuggereerd wordt, is verontrustend.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occultparanormaal
2 reacties
mortlach
Persoonlijk heb ik meer moeite met het feit dat dat soort lui kwetsbare mensen oplicht en valse hoop geeft dan met de vraag of het al dan niet 'magisch' zou zijn. Dat het dus als zijnde 'echt' wordt gepresenteerd, terwijl jij als vraagsteller dus doorhebt dat dat niet zo is. Daar zit wat mij betreft het probleem.
hjelcock
Over mensen die met de doden praten etc denk ik als volgt.
De satan en demonen leven al een tijdje onder de mensen dus hij kent onze voor ouders en voor voor ouders etc. Dus een waarzegger of een andere magie beoefenaar praten niet met overleden opa of oma maar met een demoon. Die hun wellicht in het begin informatie kan geven wat echt kan kloppen, maar de misleiding is dat je dan je hoop en vertrouwen gaat vestigen op hun. En dat is het moment waar de duivel op wacht, zodat hij dan valse waarheden en leugens over jou of je toekomst kan vertellen.