Avondmaal voor proponent

Ds. H. Paul / 1 reactie

Vraag

Ik ben lid van de Gereformeerde Gemeenten en vroeg me laatst het volgende af. Een student van de theologische school preekt vrijwel elke zondag in een gemeente. Echter, in de twee jaar dat hij proponeert, neemt hij dan nog weleens ergens deel aan het Heilig Avondmaal? Ik kan me moeilijk voorstellen dat je twee jaar zonder moet doen, maar in onze gemeente hebben enkele studenten gezeten, die zover ik weet niet aanwezig waren met het Avondmaal zondags. Is dit niet een verkeerd gebruik en zouden studenten juist niet zo'n oase nodig hebben tijdens deze periode? Het geloof wordt door het Heilig Avondmaal (en zeker ook de Heilige Doop) versterkt. Mijn vraag is dus tweeledig: maken studenten tijdens het proponeren op een of de andere manier gebruik van het Heilig Avondmaal en zo niet is dat niet eigenlijk een verkeerd gebruik?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Inderdaad nemen de studenten als regel geen deel aan het Heilig Avondmaal gedurende de tijd dat ze uitgaan om te proponeren. Ze kunnen dat uiteraard wel doen in de thuisgemeente als ze de wens daartoe te kennen geven. Ze geven dan een preekbeurt op, terwijl ze een hele zondag in een gemeente behoren voor te gaan.

De Heere bindt ons aan de middelen, maar is er niet afhankelijk van. Ook het Woord is gegeven tot versterking van het geloof. Bij de voorbereiding van de prediking en bij het uitspreken van de preek kan de Heere ook die genade geven.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

Theologie studeren
1 reactie
blijblij
@vlokje/rotterdam: ik denk dat de formulering wat ongelukkig is.
Volgens mij bedoeld de dominee dat als een kandidaat/proponent elke zondag gaat preken hij/zij niet aanwezig is als de eigen gemeente avondmaal viert. En omdat de kandidaat/proponent geen dominee is mag hij/zij niet zelf het avondmaal bedienen in de gemeente waar voor gegaan wordt.
In de regel zal de kandidaat/proponent dus geen avondmaal vieren als hij/zij toevallig de zondag dat er avondmaal gevierd wordt uit preken moet.