Apple de religie van het beest

Dr. C. A. van der Sluijs / 27 reacties

Vraag

Ik heb gelezen dat Apple de religie van het beest om zich heen heeft. Nu is mijn vraag of dit waar is en of je nu geen producten van Apple mag kopen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik heb inderdaad een sterk vermoeden dat dit zo is. God verbood te eten van de boom van de kennis van goed en kwaad (Gen. 2:17). Wij deden dat wél. Omdat we bezweken voor de verzoeking van de satan dat we dan als God zouden wezen, kennende het goede en het kwade (Gen. 3:4,5). God wist dat we deze spanning niet aan zouden kunnen. Dat we dan zouden sterven. Daarom verbood Hij dit.

Deze verboden vrucht wordt in de geschiedenis van de kerk (niet in Genesis) voorgesteld als een appel. Aangezien in het logo van Apple er een appel wordt vertoond waar een hapje uit genomen is, leidt dit als vanzelf tot de gedachte dat hier wordt verwezen naar het eten van de verboden vrucht.

Dat je daarom geen producten van Apple zou mogen kopen, voert mij te ver. Het is maar, zoals met zo vele zaken, welk gebruik je er van maakt. Gebruik je de sociale media in dienst van God of van de duivel (het beest uit de afgrond; vgl. Openb. 15:2)? Dat maakt alle verschil. De zonde zit niet in de materie (een oude ketterij, die de kerkvaders unaniem afwezen), maar deze huist van nature in ons hart. Ik wens je de wijsheid van Gods Geest toe in het gebruik van de media.

Een vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

27 reacties
Kura
Ik vind het zeer teleurstellend dat zowel de vraagsteller als Ds. C. A. van der Sluijs geen moeite hebben gedaan om uit te zoeken waar de appel voor staat of wat de geschiedenis is achter het merk en het bedrijf. Ik vind het vervelend om te zeggen, maar een zin als "Ik heb inderdaad een sterk vermoeden dat dit zo is." is puur speculatie en beledigend. Het is ook gewoon respectloos en een generalisering van een groot team gepasioneerde mensen die enorme stappen gezet hebben op het gebied van typografie, realisatie van de mogelijkheden voor creatief ontwerp (zowel op drukwerk als audiovisueel) en daarnaast een wereld van informatie toegankelijk hebben gemaakt voor een demografie waar niemand eerder in slaagde in de vorm van telefoons en tablets. Om nog maar niet te beginnen over hun bijdrage op het gebied van usability engineering, interaction design en standarisatie.

Er zijn diverse bronnen zoals websites, artikelen en biografieën waar men dieper in gaat op de visie achter het merk en logo. Ik denk dat het grotendeels al omschreven is in de uitstekende reply van jtbos onder het kopje "Ontstaan van het merk en logo.". Het is bekend dat Steve Jobs altijd veel bewondering had voor mensen die in het verleden grote bijdragen hebben geleverd in de ontwikkeling van de mensheid op technisch gebied. Vaak komen uitspraken van deze mensen terug in interviews. Als de verschillende iteraties van de logo's naast elkaar worden gezet komt duidelijk terug (zoals jtbos al aangaf) de verschillende uitdagingen waar de industrie tegenaan liep de afgelopen decennia.

Er is wel overigens wel degelijk een reden voor echte hardcore om geen Apple hardware en software aan te schaffen:

Steve Jobs (die Apple gemaakt heeft tot wat het nu is) werd een Boeddhist nadat hij de "Amerikaanse" Christelijke kerk verliet op jonge leeftijd. Latere uitspaken van hem waren "The juice goes out of Christianity when it becomes too based on faith rather than on living like Jesus or seeing the world as Jesus saw it" en "I think different religions are different doors to the same house. Sometimes I think the house exists, and sometimes I don't. It's the great mystery.".

Ik snap exact wat hij bedoelt aangezien ik me hierin heel erg herken en de twijfel ook ken maar een grote groep hier zal het daar ongetwijfeld niet mee eens zijn. Het lijkt het meer een mens die er gewoon niet uit was dan een mens die uit was op kwaad ("religie van het beest om zich heen heeft").

Geschiedenis wijst uit dat (grote) groepen conservatieve mensen vaak moeite hebben met het accepteren van ontwikkelingen die buiten hun 'comfort zone' en hedendaags gedefineerde overtuiging vallen. Ik denk dat dit een uitstekend voorbeeld is. Persoonlijk denk ik dat als u uw MacBook gewoon gebruikt voor goede doeleinden dat u echt niet verloren bent. Ik ben het ook helemaal eens met de zin "De zonde zit niet in de materie .... maar deze huist van nature in ons hart." van Dr. C. A. van der Sluijs.
Mozes
Volgens de legenden kostte 1e Apple computer kostte $666,66 (bron: http://watchman33.files.wordpress.com/2009/05/apple_ad-thumb.jpg?w=500)

De makers claimen in interviews dat ze de significantie van het getal niet kenden. Maarja, het zijn wel nerds en nerds spelen D&D. Dus 'we hadden geen idee' is een beetje silly.

Dus kies nu je lievelings-antichristelijke organisatie: Apple, Microsoft, Hollywood, muziekindustrie, Katholieke Kerk, Europese Unie of VS. Rusland en China kan niet want dat zijn de koningen uit het Oosten.

On-topic:
Net als boekdrukkunst (waarbij de kerk voorop liep) hebben we te maken met een nieuwe vorm van massacommunicatie.
Mijn advies: Christelijk verantwoorde apps bouwen allemaal. En dat doe je natuurlijk voor alle platforms met Construct2 (https://www.scirra.com/construct2)
hjelcock
Excuses voor reactie ik had het verhaal niet helemaal goed gelezen.
vlokje
Als ik in de duivel geloof is hij er, als ik er niet in geloof is hij in het niet opgelost.

Heb je ooit het BEEST ergens gezien?
Gouwenaar
Hoeveel organisaties/bedrijven zijn in de geschiedenis al niet voor "het Beest" uitgemaakt?
Nu dus Apple. Hoewel ik Dr. C. A. van der Sluijs als een autoriteit op heel veel kennisgebieden beschouw, geldt dat toch niet voor de ICT.
Alleen al de opmerking: "Ik heb inderdaad een sterk vermoeden dat dit zo is", terwijl een onderzoek van 30 seconden met Google het tegendeel aantoont, laat zien dat in dit geval vraagtekens bij de deskundigheid van de deskundige kunnen worden geplaatst.
Berend
Mensen, wees wat voorzichtiger met oordelen. En ga niet zomaar dingen zeggen die nergens op gebasseerd zijn.

Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.

6 Geef wat heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren.

7 Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 8 Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 9 Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? 10 Of een slang, als het om een vis vraagt? 11 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.

12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.
leonard
Paulus zou zeggen, wat lopen jullie moeilijk te doen met elkaar. Lees 1 kor 10:23-33 er maar is op na.