Nieuw Jeruzalem

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel lees ik dat er na de eindtijd een nieuw Jeruzalem komt. Hoe kunnen alle mensen hier wonen? Ook staan er afmetingen van dat nieuwe Jeruzalem (144x144 kilometer?). Hoe moeten we dit opvatten? Letterlijk, of juist niet?

Antwoord

Het nieuwe Jeruzalem. De getallen in het boek Openbaring moeten wij niet letterlijk opvatten maar symbolisch, anders gaan we de dingen verkeerd uitleggen zoals bijvoorbeeld de Jehovah-getuigen, die beweren dat er letterlijk 144.000 mensen in de hemel komen en de rest op een mooie aarde. En denk aan de chiliasten, die het getal 1000 uit Openbaring 20 letterlijk uitleggen.

Het getal 144.000 (12 x 12.000) wil zeggen dat de het nieuwe Jeruzalem dus in alle opzichten volmaakt zal zijn. Het zal zo voor ons besef onmetelijk groot zijn, zodat het een schare kan bevatten die niet te tellen is, maar door de Heere zijn allen vanuit zijn verkiezend welbehagen geteld en door de eeuwen heen, thuis gebracht.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

144.000Openbaring