Kerkelijk snoepgoed of geestelijke brood

Ds. J.D. Heikamp / 2 reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met de figuurlijke opmerking dat mensen liever kerkelijk snoepgoed hebben dan het geestelijke brood?

Antwoord

Eerlijk gezegd weet ik er geen goed antwoord op. Ik dacht hoe krijgt iemand het verzonnen. Het wordt gesteld tegen het geestelijke brood, dat is me wel duidelijk. Wordt er mee bedoeld dat mensen graag willen horen wat ze horen willen? Of alleen een schriftuurlijke prediking begeren, zonder bevinding? Of dat mensen liever beluisteren een prediking van vrede, vrede en geen gevaar?

Ik ben bezig met redeneren en dat schiet niet echt op. Wat dan? Wel, indien u weet wie die uitspraak heeft gedaan moet u het aan hem vragen. Zo kunnen we de echte bedoeling te weten komen van deze uitspraak.

Is dat teveel werk of weet u dat niet, dan doet u het maar bij het oud papier en neemt de container hem mee naar de vuilnisbelt.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

2 reacties
imvi
gaat het niet gewoon letterlijk over 'liever een rol snoep leegeten in de kerk dan...'
Jaleco
Het doet me denken aan deze column van ds. Belder: http://www.digibron.nl/search/detail/dfe719c1ccba7083be1f74d0465d5140/pinksteren/0

"Eén preek en 3000 bekeerlingen”, hoort opa de dominee zeggen. „Hoeveel preken hoorde u? Werd u ook een pinksterling?” Weer beweegt de snoeprol door de bank. „Ik heb liever een pepermunt”, fluistert iemand."