VRE-bacterie

drs. J. de Jongh-van Hoof / 6 reacties

Vraag

Ik ben werkzaam in de zorgsector. Nu ben ik afgelopen weekend bij een nieuwe client geweest met een darmstoma. Helaas waren er geen handschoenen aanwezig en heb ik dus zonder handschoenen zorg verleend. Vandaag werd bekend dat die client het VRE-virus heeft. Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Het VRE is geen virus, maar een vancomycine resistente enterococ, een bacterie. Een goed antwoord op de vraag is niet te geven, omdat onduidelijk is in welke instelling de persoon werkt. Regels zijn instellingsafhankelijk (veel strenger in een ziekenhuis dan in een verpleeghuis bijvoorbeeld). De bacterie is voor gezonde mensen volstrekt ongevaarlijk - enig risico is dat hij de bacterie overdraagt. Hij moet contact opnemen met de hygiënist van zijn instelling voor het beleid. Als het echter goed is, inventariseert de hygiënist met welke medewerkers deze patiënt in contact is geweest, omdat pas recent bekend werd dat de patiënt drager is van deze bacterie.

Tags in dit artikel:

virus
6 reacties
lrns
Misschien moet de vragensteller haar vraag aan haar werkgever voorleggen ipv. een gereformeerd forum. Rare gang van zaken dit.
QuadCoreInside
@Irns:
Mijn idee. Als ik bang ben een infectie opgelopen te hebben is Refoweb niet het eerste waar ik aan denk.
Verder kun je je afvragen hoe snugger het is om zonder handschoenen zorg te verlenen. Als ik de juiste beschermingsmiddelen niet voorhanden zou hebben, zou ik er niet over piekeren om te beginnen met werken. Ik zou direct naar huis gestuurd worden.
M0503
@Irns en @QuadCoreInside:
Wat heeft diegene die dit vraagt nou aan jullie reactie's? Volgens mij komen er heel wat onderwerpen langs waar jullie misschien niets aan hebben. Zo ja, dan hoef je daar toch geen onnuttige reactie op te geven??!!!??!!
Daniel
@M0503....., zo raar is de reactie van @Irns en @QuadCoreInside nog niet. Ze bedoelen het goed net als jij overigens. Maar jij gaat als je ziek bent toch naar een arts en niet naar de dominee.

Doe je dat wel dan zegt de dominee 'ga maar naar een ambtsdrager die heeft overal verstand van.' of toch maar niet, tenzij de ambtsdrager arts is, maar, wel raar eigenlijk, ik ken geen ambtsdrager die arts is.

De vraagsteller kan wel iets hebben aan deze reacties....refoweb is er voor vragen die je moeilijk ergens anders kwijt kunt, deze vraag is zo werk gerelateerd, daar ga je mee naar je werkgever en voor loonsverhoging ook.
M0503
@Daniel..
Volgens de gegevens is het ook een arts die hierop een antwoord gegeven heeft, dus wat is het probleem?!
Het lijkt me voor de vragensteller niet echt van belang om te horen hoe dom/ niet snugger hij/zij is.. Waarschijnlijk is de vragensteller echt niet zo blij met die mogelijke bacterie/ virus of infectie.
levensbron
Met alle respect voor beantwoorder en reactie s.

Voordat je antwoord krijgt van refoweb (ze doen echt hun best om zo snel mogelijk antwoord te geven), heb je de bacterie al te pakken.
Dus snel handelen is in dit geval noodzakelijk.

En een patient helpen zonder handschoenen?
Bijna niet te geloven.
Stop er een paar in je tas en je hebt ze altijd bijdehand.

Vragensteller ik hoop voor je dat je de bacterie niet opgelopen hebt.
Sterkte er mee.