Humaan papillomavirus krijgen als maagd

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Toen ik 30 werd kreeg ik de uitnodiging voor een uitstrijkje om te kijken of ik het HPV-virus heb. Ik heb gezocht op internet en kwam tot de conclusie dat je HPV vooral krijgt door seksueel contact. Ik ben nog maagd, dus het leek mij niet nodig dit onderzoek te laten doen. Het leek mij eerder traumatisch, omdat dit de eerste keer zou zijn dat iemand mij daar zou aanraken en van anderen hoorde ik dat zo’n ‘eendenbek’ niet zo fijn voelt. Mijn vriendinnen verklaarden me voor gek, ze vonden het gevaarlijk om dit uitstrijkje niet te laten maken. Kan je HPV krijgen als je nog nooit seksueel contact hebt gehad?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

4 reacties
joella
beste vraagstelster,

Ik begrijp je verlegenheid, deze ervaring heb ik ook. De 1e twee keren i.o.m. de doktersassistente ook niet laten doen. Maar vorig jaar kreeg ik opnieuw de oproep waar onderaan in kleine lettertjes vermeld stond dat je ook een pakketje kunt aanvragen om bij jezelf een uitstrijkje te kunnen maken! Dit heb ik aangevraagd en het is echt prima te doen. Misschien ook iets voor jou?!
Bloeme
Traumatisch omdat je daar voor het eerst zou worden aangeraakt? Het behoort niet bij het hebben van gemeenschap hoor. Kom op. Zo erg is een eendenbek niet. Ik spreek uit eigen ervaring. Het is 'slechts' een medische handeling, met het oog op je gezondheid.
Lekkerbek
Al is het slechts een medische handeling, huisartsen en gynaecologen geven aan dat wanneer je nog maagd bent ze heel goed snappen dat je dit onderzoek aan je voorbij laat gaan. Als het HPV virus alleen seksueel overdraagbaar is en iemand het blijkbaar een heel vervelend onderzoek vindt dan is dit toch prima? Het is wat anders als het virus bij het handen schudden overdraagbaar is, dan zou het dom zijn om niet aan het onderzoek mee te werken.
Bloeme
In plaats van 'het hoort niet bij gemeenschap hoor', had ik beter kunnen schrijven 'je wordt niet verkracht hoor'. Want het hebben van gemeenschap hoort gewoonlijk geen trauma op te leveren natuurlijk. Met een eendenbek word je 'daar' verder nagenoeg niet aangeraakt.